عوامل آلودگی هوای خانه و روش های پاکسازی هوا

آلودگی هوای داخل خانه می‌تواند منجر به آسیب‌های متعددی به بدن افراد شود. کیفیت نامناسب هوای خانه بر روی سلامتی افراد آسیب پذیر از جمله نوزادان و کودکان، زنان باردار، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی تاثیر بسیار مخربی دارد. با این حال بسیاری از افراد گمان می‌کنند هوای خانه نسبت به بیرون سالم‌تر است. بسیار پیش آمده است که مسئولین شهری در روزهای آلوده از شهروندان بخواهند در خانه بمانند و از تردد در شهر بپرهیزند. اما بنا بر تحقیقات انجام شده در سازمان حفاظت زیست محیطی آمریکا، آلودگی هوای خانگی تا 5 برابر بیشتر از هوای بیرون است. آلودگی هوای خانگی می‌تواند باعث ابتلا به بیماری‌های مزمن و خطرناکی شود. بنابراین باید در حد امکان با این آلودگی مقابله کرد.

آلاینده‌هایی که باعث ناسالم شدن هوای خانه می‌شوند انواع و عوامل مختلفی دارند. در این مطلب این عوامل را معرفی و مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مواد و ذرات موجود در فرش و موکت

آلودگی فرش

فرش از جمله لوازمی است که در خانه بسیاری از ایرانیان مورد استفاده قرار می‌گیرد. تار و پود فرش‌ها محل بسیار مناسبی برای قرارگیری ترکیبات آلی فرّار و رشد باکتری‌های مضر است. با افزایش این باکتری‌ها در فرش، بوی نامطبوع از آن متصاعد می‌شود. همچنین فرش‌ها محل مناسبی برای انباشت گرد و غبار موجود در هوا هستند. فعالیت و جنب و جوش کودکان و جارو کردن فرش باعث به هوا خاستن این ذرات می‌شود که در مرحله‌ی بعد وارد سیستم تنفسی افراد خانه خواهند شد. نوزادان به دلیل آن که سیستم تنفسی کاملی ندارند و تماسشان با فرش و موکت بیش از دیگران است، احتمال اینکه آسیب جدی‌تری ببینند بیشتر است.

همچنین خیس شدن و رطوبت فرش باعث رشد کپک و قارچ می‌شود که نه تنها برای تنفس ایجاد مشکل می‌کند بلکه برای پوست نیز مضر است.

شستن و جارو کردن مرتب فرش‌ها می‌تواند از میزان آلاینده‌های موجود در آن بکاهد.

محصولات الکترونیکی و پلاستیکی

آلودگی محصولات الکترونیکی و پلاستیکی

محصولات پلاستیکی از ماده‌ای به نام پلی وینیل کلرید (PVC) تشکیل شده اند که عامل انتشار فتالات هستند. فتالات باعث اختلال در ترشح هورمون‌های بدن انسان می‌شود. برای پیشگیری از انتشار این آلاینده‌ها توصیه می‌شود همواره وسایل الکترونیکی از جمله تلویزیون، رایانه و موبایل را به‌طور مرتب تمیز و ضدعفونی کنید. همچنین محیط اطراف آن‌ها را با استفاده از جاروبرقی و مواد شستشو دهنده‌ی مناسب، از آلودگی پاک کنید.

تجهیزات آشپزخانه

آلودگی هوای ناشی از پخت و پز

لوازم پخت و پز مانند اجاق گاز عامل تولید آلاینده‌هایی همچون مونوکسید کربن هستند. مونوکسید کربن باعث بروز سردرد و خستگی‌های مزمن جسمانی می‌شود. یکی دیگر از آلاینده‌های ناشی از پخت‌وپز، دی‌اکسید نیتروژن است. در صورتی که این ماده با گازهای موجود در هوا ترکیب شود، اسید نیتریک و نیترات‌های آلی تولید می‌شود که برای سلامتی انسان بسیار خطرناک هستند. از دیگر اثرات وجود این گازها در محیط خانه، می‌توان به التهاب و سوزش چشم، بینی و گلو اشاره کرد.

برای جلوگیری از انباشت این گازها در هوای خانه، توصیه می‌شود که از دستگاه‌های تهویه مناسب استفاده شود. همچنین بهتر است در هنگام پخت و پز، پنجره‌ها نزدیک آشپزخانه باز باشند تا این آلاینده‌ها به بیرون از خانه هدایت شوند.

دیوارهای تازه رنگ شده

آلودگی دیوارهای تازه رنگ شده

رنگ‌هایی که در حال خشک شدن هستند، گازهای شیمیایی از خود منتشر می‌کنند. بوی این گازها در محیط‌هایی که تازه رنگ شده‌اند قابل استشمام است. این بوها به دلیل ترکیبات آلی فرّار تولید می‌شود و می‌تواند باعث بروز سردرد و حالت تهوع شود. هرچند رنگ‌هایی که اخیرا تولید می‌شوند فاقد سرب هستند اما در صورت تهیه رنگ با برندهای غیراستاندارد ممکن است سرب نیز وارد هوای خانه شود.

برای مقابله با این آلاینده‌ها، بهتر است هنگام رنگ زدن و تا چند روز پس از آن، درها و پنجره‌های اطراف باز باشد. همچنین هنگام رنگ زدن از ماسک استفاده شود تا مواد مضر وارد ریه‌ها نشوند.

چسب‌های به کار رفته در مبلمان

آلودگی چسب مبل

فرمالدهید یکی از موادی است که توسط چسب‌های مورد استفاده در مبلمان، میز و صندلی‌های خانگی منتشر می‌شود. این ماده سرطان‌زا است و می‌تواند باعث ابتلا به انواع آلرژی‌ها در ساکنان خانه شود.

استفاده از برندهای معتبر که حاوی مواد مضر کمتری باشند یکی از راه‌حل‌های مقابله با آلودگی‌های ناشی از چسب است. همچنین در صورت امکان بهتر است محصولاتی تهیه شود که کمتر از انواع چسب استفاده کرده باشند.

مو و شوره پوست حیوانات خانگی

آلودگی مو و شوره پوست حیوانات خانگی

افرادی که از حیوانات خانگی مانند پرندگان، سگ و گربه در خانه خود نگهداری می‌کنند با مشکلات تنفسی از جمله آسم مواجه می‌شوند. ابتلا به آلرژی‌های پوستی و تنفسی نیز از اثرات نگهداری از حیوانات خانگی است. کودکان نسبت به این ذرات حساس‌ترند و علاوه بر آسم، ممکن است دچار تنگی نفس و سرفه شدید شوند.

شستشوی حیوان، گردگیری و جارو کردن خانه و رعایت نکات بهداشتی می‌تواند باعث کاهش آسیب‌های ناشی از نگهداری حیوانات شود.

گردوغبار

گردوغبار خانه

گرد و خاک و گردوغبار از جمله آلودگی‌هایی هستند که مردم جنوب کشورمان مانند استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان با آن دست به گریبانند. ذرات گردوغبار می‌توانند وارد ریه و دستگاه تنفسی انسان شوند و باعث ابتلا به انواع بیماری‌هایی تنفسی گردند. سوزش چشم و بینی، سرفه، سردرد و … از عوارض کوتاه مدت و ابتلا به سرطان ریه، آسم، بیماری قلبی و سایر بیماری‌های خطرناک تنفسی از آسیب‌هایی هستند که در درازمدت بر سلامتی افراد در معرض گردوغبار تاثیر می‌گذارند.

برای جلوگیری از ورود ذرات گردوغبار باید تا جایی که امکان دارد، درها و پنجره‌ها را بسته نگاه داشت. شستشو و جارو کردن قسمت‌های مختلف خانه نیز باعث می‌شود تا حجم ذرات گردوخاک کاهش یابد. اما دقت داشته باشید که به هنگام گردگیری و تمیز کردن خانه، از ماسک مناسب استفاده کنید.

لامپ‌های شکسته

آلودگی لامپ کم مصرف

لامپ‌های فلوئورسنت یا اصطلاحا لامپ‌های کم مصرف در صورتی که دچار شکستگی شوند، جیوه که نوع نوروتوکسین است را منتشر می‌کنند. نوروتوکسین ماده‌ای سمی است که بر روی سلول‌ها و سیستم عصبی تاثیرات مخربی به جا می‌گذارد.

بنابراین تا حد ممکن باید از شکسته شدن لامپ‌های فلوئورسنت جلوگیری شود. در صورت شکسته شدن آن‌ها باید از لمس لامپ جلوگیری کرد و در اولین فرصت آن را از محیط خانه خارج نمود.

حشره‌کش‌ها، ضدعفونی‌کننده‌ها و پاک‌کننده‌های خانگی

آلودگی پاک کننده ها

مواد شیمیایی که برای از بین بردن حشرات، باکتری‌ها، میکروب‌ها و قارچ‌ها در خانه به کار گرفته می‌شوند، باعث آلودگی هوا می‌شوند. این مواد شیمیایی در هوا باقی می‌مانند و علاوه بر سوزش چشم، بینی و حلق می‌توانند باعث ابتلا به بیماری‌های تنفسی و آلرژی شوند. گاز کلر یکی از موادی است که در این پاک‌کننده‌ها وجود دارد و می‌تواند آسیب‌های جدی و خطرناکی به سیستم تنفسی انسان وارد کند و در برخی موارد ممکن است منجر به مرگ شود.

برای پیشگیری از این آلودگی‌ها می‌توان از مواد طبیعی به جای مواد شیمیایی استفاده کرد. همچنین در صورت استفاده از این مواد، زدن ماسک و باز کردن درها و پنجره‌ها می‌تواند تا حد زیادی از آسیب‌های ناشی از آن‌ها کم کند.

دود سیگار و قلیان

آلودگی دود سیگار و قلیان

دود ناشی از استعمال تنباکو و مواد شیمیایی منتشر شده از آن، مدت زمانی طولانی در هوای بسته‌ی خانه باقی می‌مانند و باعث آسیب به دستگاه تنفسی می‌شوند. هرچند شاید در ظاهر استعمال دخانیات برای سلامتی خطرناک نباشد اما در بلندمدت می‌تواند باعث بروز بیماری‌های خطرناکی همچون سرطان ریه و سکته و بیماری‌های قلبی شود. این آسیب‌ها نه تنها برای افراد مصرف کننده، بلکه برای اطرافیان آن‌ها نیز ممکن است پیش بیاید.

توصیه می‌شود در صورت استعمال دخانیات در فضای بسته، درها و پنجره‌ها باز باشد. همچنین بهتر است در حضور افراد آسیب پذیر یعنی کودکان، سالمندان و زنان باردار از مصرف دخانیات امتناع شود.

بهترین راه حل رفع آلودگی هوای خانگی؛ دستگاه تصفیه هوا

برای مقابله با آلودگی هوای خانه، راه‌حل‌های بسیاری وجود دارد. اما راحت‌ترین و بهترین روش، استفاده از دستگاه تصفیه هوای مناسب در خانه است. دستگاه تصفیه هوای هانیول به عنوان یک تصفیه کننده خانگی می‌تواند تا 99.97% آلاینده‌های موجود در هوای خانه را از بین ببرد.

بهترین دستگاه تصفیه هوا

فیلترهای سه گانه مورد استفاده در این دستگاه‌ها از تکنولوژی فوق پیشرفته‌ی هانیول آمریکا برخوردارند و در مدت زمانی کوتاه، هوای تصفیه شده و پاک را جایگزین هوای آلوده‌ی خانه می‌کنند.

مرکز کنترل ایران، نماینده رسمی هانیول در ایران با توجه به شرایط اقلیمی شهرهای ایران، سه مدل از دستگاه تصفیه هوای هانیول مدل Air Touch را در ایران عرضه و پشتیبانی کرده است:

Air Touch A5

Air Touch

Air Touch P

هر کدام از این سه مدل برای متراژهای مختلفی مناسب‌اند و حجم هوای تصفیه شده توسط آن‌ها در یک دقیقه متفاوت است.

One thought on “عوامل آلودگی هوای خانه و روش های پاکسازی هوا

Comments are closed.