آلودگی هوا باعث چه بیماری هایی می شود؟ – درمان خانگی این بیماری ها

آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین مسائل و مشکلاتی است که دنیای امروز به آن مواجه است. فعالیت صنایع بزرگ و دود خروجی از اگزوز خودروها از عوامل اصلی آلودگی هوا هستند. در سال‌های اخیر، آلودگی هوای داخل خانه‌ها و فضاهای بسته نیز به عنوان عاملی خطرناک برای سلامتی و بروز بیماری شناخته شده است.

آلودگی هوای داخل خانه می‌تواند دلایل مختلفی همچون حیوانات خانگی، آشپزی، وسایل گوناگون خانگی مانند فرش و مبلمان و تجهیزات الکترونیکی داشته باشد.

ذرات معلق سمی ناشی از آلودگی هوا می‌توانند از طریق بینی وارد ریه‌ها شده و آسیب‌های متعددی را به سلامت دستگاه تنفسی وارد کنند. با توجه به اطلاع‌رسانی گسترده‌ی رسانه‌ها بیشتر مردم از خطرات زندگی در هوای آلوده آگاه شده‌اند و با استفاده از روش‌های مختلف سعی می‌کنند با آلودگی هوا مقابله کنند. زدن ماسک هنگام حضور در فضای باز، تصفیه هوای آلوده در خانه، خوردن مواد غذایی مفید و … از جمله راه‌حل‌هایی است که برای محافظت از خود در برابر آلودگی هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، دستگاه‌های تصفیه هوا برای رفع آلودگی هوای خانه ارائه شده‌اند که تا حد زیادی می‌توانند آلاینده‌های مختلف موجود در فضای خانه را تصفیه کنند.

بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا

در این مطلب برخی از بیماری‌هایی که به علت آلودگی هوا به وجود می‌آیند معرفی شده است.

ابتلا به بیماری‌های ریه و مشکلات تنفسی به خاطر آلودگی هوا

شیوع بیماری‌های نظیر آسم و انسداد ریوی مزمن با افزایش آلودگی هوا ارتباط مستقیمی دارد. کودکان و نوزادان به دلیل ضعف بدنی نسبت به این بیماری‌های آسیب‌پذیرتر هستند.

ارتباط آلودگی هوا و آسم

آسم یک بیماری مزمن التهابی دستگاه تنفسی است که خاصیت عود شوندگی دارد. علائم اصلی آن شامل تنگی نفس، خس‌خس کردن هنگام نفس کشیدن و سرفه است.

ابتلا به آسم ممکن است دلایل ژنتیکی داشته باشد اما عوامل محیطی مانند آلودگی هوا و مواد آلرژی‌زا نیز باعث تشدید آن می‌شوند.

آسم کودکان

پیشگیری و درمان آسم

برای پیشگیری از ابتلا به آسم بهتر است از قرار گرفتن کودکان در معرض هوای آلوده جلوگیری شود. استفاده از دستگاه تصفیه هوا می‌تواند هوای خانه را از آلودگی‌های مختلف که باعث بروز آسم می‌شوند پاک کند.

همچنین برخی از مواد خوراکی باعث پیشگیری و کنترل بیماری آسم می‌شوند.

  • زنجبیل باعث تسکین درد سینه می‌شود و برای بیماری‌های تنفسی بسیار مفید است.
  • عسل باعث نرم شدن گلو و سینه می‌شود و برای درمان سرفه مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • شلغم علاوه بر کمک به درمان آسم، برای درمان سرماخوردگی نیز مفید است.
  • موسیر حتی اگر با ماست میل شود باعث ضدعفونی شدن گلو و مجرای تنفسی می‌شود.
  • موز کمک می‌کند خس‌خس سینه حین نفس کشیدن رفع شود.

تاثیر آلودگی هوا بر سرطان ریه

در گذشته یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به سرطان ریه، استعمال بیش از حد دخانیات بود. اما امروزه آلودگی هوا مخصوصا آلودگی هوای داخل خانه نیز به عنوان یکی از عوامل سرطان‌زا شناخته می‌شود. مردم در فضاهای متراکم با تهویه نامناسب به زندگی و کار مشغول‌اند و در کنار آن نیز آلودگی هوای شهرها به شدت رو به افزایش است. این سرطان با علائمی مانند سرفه‌های شدید، تنگی نفس، خس‌خس سینه هنگام نفس کشیدن، تب، درد قفسه سینه و ضعف همراه است.

درمان خانگی سرطان ریه و پیشگیری از آن

معمولا درمان سرطان ریه با شیمی درمانی، پرتودرمانی و جراحی انجام می‌گیرد. این درمان‌ها علاوه بر هزینه‌ی زیاد باعث رنج و ناراحتی فرد می‌شوند. بنابراین بهترین راه مقابله با سرطان، پیشگیری از آن است.

کاهش یا عدم استعمال دخانیات بهترین راه پیشگیری از سرطان ریه است. کشیدن سیگار و قلیان به دلیل استفاده از مواد صنعتی سرطان‌زا در تنباکو باعث شیوع این سرطان شده است.

هرچند آلودگی هوا به اندازه‌ی دخانیات در ابتلا به سرطان ریه نقش ندارد اما باعث تشدید بیماری می‌شود. بنابراین بیماران مبتلا به سرطان و افراد مستعد سرطان بهتر است از حضور طولانی‌مدت در هوای آلوده خودداری کنند.

برای کمک به درمان سرطان ریه می‌توان از مواد غذایی مختلف از جمله دم‌نوش‌ها و چای‌ها کمک گرفت.

مثلا نوشیدن چای سبز به صورت روزانه باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان ریه می‌شود.

همچنین دم‌نوش گل بنفشه باعث پیشگیری از آسم، برونشیت، بیماری‌های تنفسی و سرطان ریه می‌شود. نوشیدن دم‌نوش بنفشه برای سلامتی دستگاه گوارش و کلیه‌ها نیز مفید است.

دمنوش گل بنفشه

تاثیر آلودگی هوا بر بیماری‌های قلبی – عروقی

تنفس در هوای آلوده برای مدت طولانی باعث افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی می‌شود. آلاینده‌های خطرناکی مانند مونوکسید کربن، دی‌اکسید نیتروژن و ازون وارد گردش خون شده و باعث بروز اختلال در عملکرد قلب و عروق و وقوع سکته می‌شود.

پیشگیری و درمان خانگی و گیاهی برای بیماران قلبی

برای پیشگیری از سکته و بیماری قلبی باید نکات مختلفی را در سبک زندگی رعایت کرد.

رژیم غذایی یکی از مهم‌ترین عوامل در پیشگیری و یا ابتلا به بیماری‌های قلبی است. مصرف روزانه میوه و سبزیجات و پرهیز از خوردن غذاهایی با چربی‌های ترانس و اشباع باعث کاهش عدم ابتلا به این بیماری‌ها می‌شود.

ورزش و تحرک به طور چشمگیری در درمان و جلوگیری از سکته قلبی موثر است. البته باید توجه داشت که ورزش در هوای آلوده نتیجه‌ی عکس دارد و به دلیل تنفس آلاینده‌های خطرناک، احتمال بروز حمله قلبی افزایش پیدا می‌کند.

سیگار و نوشیدنی‌های الکلی به صورت مستقیم بر سلامتی قلب و عروق تاثیر می‌گذارند. همچنین مجاورت با دود سیگار نیز باعث بروز بیماری‌های مختلف می‌شود.

افزایش سن، ژنتیک و اختلالات خواب نیز در ابتلا به بیماری‌های قلبی موثر هستند.

از نوشیدنی‌هایی که برای بیماری‌های قلبی و عروقی مفید هستند می‌توان به چای سبز اشاره کرد. با این حال در صورت مصرف وارفارین بهتر است از نوشیدن این چای خودداری شود.

چای سبز

از خوراکی‌ها می‌توان به سیر اشاره کرد. سیر دارای خواصی است که باعث جلوگیری از لخته شدن خون می‌شود.

زنجبیل نیز خوراکی مفید دیگری است که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند.

لیمو به دلیل خاصیت ضد اکسیدانی، فشارخون را بهبود می‌بخشد و التهاب عروق و رگ‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین این میوه سرشار از ویتامین سی است که باعث کاهش کلسترول بد خون می‌شود.

مصرف خیار بدون پوست نیز توصیه می‌شود. خیار سرشار از ویتامین K است.

شنبلیله خاصیت ضد اکسیدانی دارد و سطح چربی خون را کنترل می‌کند. این خوراکی با کاهش تراکم پلاکت‌ها از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند.

زردچوبه نیز چنین خاصیتی دارد و باعث کاهش لیپوپروتئین با چگالی کم ( LDL) یا کلسترول بد خون شده و در نتیجه تراکم پلاکت‌ها کاهش می‌یابد و از لخته شدن خون جلوگیری می‌شود.

از مصرف خوراکی‌هایی مانند گزنه، سویا و شیر سویا، و همچنین میوه‌هایی مانند انبه و گریپ‌فروت که با وارفارین تداخل دارند و اثر ضد لخته‌ای آن را افزایش می‌دهند و باعث افزایش احتمال خونریزی می‌شوند نیز باید خودداری شود.

آلودگی هوا؛ تهدیدی برای زنان باردار و نوزادان

آلودگی هوا تاثیر منفی شدیدی بر سلامت زنان باردار می‌گذارد. غیر از سلامت مادر، ممکن است بر روی سلامت جنین نیز اثر بگذارد و باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی او بعد از تولد شود.

تاثیر آلودگی هوا بر بارداری و جنین

نوزادان و کودکانی که در هوای آلوده زندگی می‌کنند معمولا از مشکلات تنفسی مختلف رنج می‌برند. به دلیل آن‌که سیستم تنفسی کودکان در حال رشد و شکل‌گیری است، آسیب‌پذیری آن‌ها نیز بیش از بزرگ‌سالان است.

برای حفظ سلامت ریه و دستگاه تنفسی نوزادان، کودکان و حتی بزرگ‌سالان باید از حضور در محیط‌هایی با هوای آلوده خودداری کرد. در صورت اجبار نیز باید نکات لازم برای مقابله با آلودگی هوا را مدنظر داشت. برای مثال زدن ماسک هنگام بیرون رفتن از منزل یا خرید دستگاه تصفیه هوا برای خانه یا محل کار.

چگونه با آلودگی هوا مقابله کنیم؟

  • برای حفاظت از خود در برابر آلودگی هوا باید نکات مختلفی را به کار برد:
  • زدن ماسک هنگام بیرون رفتن از خانه و نیز استفاده از ماسک‌های فیلتر دار توصیه می‌شود.
  • تردد با مترو و سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی و شخصی که فضایی بسته دارند.
  • ماندن در خانه در روزهایی که هوا آلوده است.

خرید دستگاه تصفیه هوا به منظور پاک کردن هوای داخل خانه یا اداره. این دستگاه‌ها با استفاده از فیلترهای مختلف آلاینده‌های موجود در هوا را پالایش می‌کنند. دستگاه تصفیه هوای هانیول مدل اِیرتاچ با برخورداری از فیلتر پیشرفته HiSiv که در شاتل‌های فضایی از آن استفاده می‌شود، قادر است ترکیبات آلی فرّار و بوهای نامطبوع را نیز از بین ببرد.

خرید دستگاه تصفیه هوا هانیول + فیلترهای تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوا air touch a5

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.