درمان آلرژی ناشی از گرد و غبار – مقابله با گرد و غبار اهواز در خانه

گرد و غبار و ریزگردها در شهرهایی مانند اهواز باعث بروز آسیب های جبران ناپذیری به دستگاه تنفسی می شوند. در گرد و غبار، مواد و موجوداتی وجود دارند که برای سلامتی انسان مضر هستند و باید از ورود آن ها به بدن جلوگیری شود.

گرد و غبار خوزستان

مایت‌ های گردوغبار، جانداران یا ارگانیسم ‌های میکروسکوپی هستند که از گرد و غبار خانگی و رطوبت موجود در هوا تغذیه می‌کنند. آن‌ها یکی از رایج‌ترین آلرژن‌ های فضای داخلی هستند و علائم آن در طول سال آشکار خواهد شد.

آلرژی گرد و غبار علاوه بر رینیت آلرژیک (التهاب مخاط بینی) می‌تواند باعث آسم و اگزما شود. افراد مبتلا به آلرژی های گرد و غبار اغلب در داخل خانه ‌ی خود و یا در مکان‌های دیگر از آسیب های آلرژی رنج می برند. علائم و نشانه ‌های آلرژی در افراد مبتلا اغلب در طول روز و یا بلافاصله پس از انتشار گرد و غبار بدتر می‌شود.

فرآیند تمیز کردن خانه نیز می‌تواند موجب تولید گرد و غبار و باعث پراکنده شدن آن در هوای خانه شود.

علائم و نشانه‌ های آلرژی گرد و غبار

  • عطسه
  • آب‌ریزش بینی
  • قرمز شدن چشم‌ها، خارش چشم
  • سردرد، سرفه، تنگی قفسه سینه و تنگی نفس
  • خارش

عوامل آلرژی گرد و غبار

  • مایت گرد و غبار
  • سوسک
  • کپک
  • گرده گیاهان
  • مو یا پر بدن حیوانات خانگی

مدیریت آلرژی گرد و غبار و روش ‌های درمان آن

سعی کنید در سبک زندگی و رفتار خود تغییراتی را ایجاد کنید. در ادامه به برخی از این تغییرات اشاره شده است:

  • فرش ‌ها و پرده‌ های خانه خود را کم کنید، به خصوص در اتاق خواب
  • حیوانات خانگی خود را خارج از اتاق خواب، و ترجیحا خارج از خانه نگه دارید
  • رطوبت خانه را كاهش دهيد
  • از مواد ضد حساسیت‌زا در تشک و بالش خود استفاده کنید و آن‌ها را مرتبا با آب گرم بشویید
  • هنگام تمیز کردن خانه، از ماسک استفاده کنید
  • رطوبت نسبی خانه خود را کمتر از 50٪ نگه دارید
  • از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید

مایت ‌های گرد و غبار

مایت گرد و غبار

مایت ‌های گرد و غبار رایج‌ترین علت آلرژی به گرد و غبار در خانه هستند. مایت‌های گرد و غبار در مناطق گرم و مرطوب زندگی می‌کنند و به راحتی افزایش می‌یابند. آنها درجه حرارتی در حدود 21 درجه سانتیگراد یا بالاتر با رطوبت 75 تا 80 درصد را ترجیح می‌دهند. وقتی رطوبت کمتر از 50 درصد می‌شود، آن‌ها از بین می‌روند.

این موجودات معمولا در هوای خشک یافت نمی‌شوند. مایت‌های گرد و غبار اغلب در بالش، تشک، فرش و مبلمان وجود دارند. این مایت‌ها یک علت شایع آسم در کودکان هستند.

این موجودات ذرات بسیار کوچکی هستند و اغلب با استفاده از روش‌های معمول تمیز کردن از بین نمی‌روند. در واقع تمیز کردن می‌تواند علائم حساسیت فرد را نیز بدتر کند.

سوسک ‌ها

سوسک‌ ها در همه ساختمان ‌ها و محله ‌ها می‌توانند زندگی کنند. بدن برخی افراد نسبت به سوسک علائم آلرژیک نشان می‌دهد. ذرات کوچک ناشی از بدن سوسک یک مولفه رایج گرد و غبار خانگی هستند و ممکن است علت اصلی آلرژی گرد و غبار باشند.

کپک

کپک

کپک نوعی قارچ است که هاگ یا همان اسپورهای موجود در هوا را تولید می‌کند. هنگامی که افراد مبتلا به آلرژی کپک این اسپورها را تنفس می‌کنند، بدن آن‌ها علائم آلرژی را نشان خواهد داد. کپک‌ها انواع مختلفی دارند که برخی از آن‌ها قابل مشاهده با چشم غیر مسلح هستند.

کپک‌ها در اکثر نقاط از جمله بر روی چوب و برگ‌ها و همچنین در مکان‌های مرطوب مانند حمام و آشپزخانه وجود دارند. ذرات ریز و اسپورها جزء رایج گرد و غبار خانگی هستند و ممکن است علت آلرژی گرد و غبار باشند.

گرده گیاهان

گرده‌ ها اغلب از درختان، گیاهان، گل ‌ها و علف‌ های هرز در هوا پراکنده می‌شوند. برخی از افراد می‌توانند به گرده ‌های مختلف آلرژی داشته باشند. به عنوان مثال، بعضی از افراد تنها نسبت به گرده گیاهان خاصی آلرژی دارند. گرده گیاهان می‌تواند ترکیبی از گرد و غبار خانگی و همچنین ممکن است علت آلرژی گرد و غبار باشد.

مو و پر حیوانات خانگی

مو و شوره حیوانات خانگی

نگهداری از حیوانات خانگی می‌تواند مشکلات متعددی را برای افراد مبتلا به بیماری‌ های آلرژیک ایجاد کند. اشباع (پوسته پوسته شدن پوست)، بزاق و ادرار می تواند باعث واکنش آلرژیک در بدن فرد، به ویژه هنگام ترکیب با گرد و غبار خانگی شود. در خانواده ‌های پرندگان، پرهای پرنده نیز می‌توانند باعث ایجاد مشکلاتی برای افراد مبتلا به آلرژی شود.

درمان آلرژی گرد و غبار

اگر احساس می‌کنید که به هر یک از اجزای گرد و غبار خانه آلرژی دارید، حتما با یک متخصص آلرژی مشورت کنید. متخصص آلرژی برای مشخص شدن علت آلرژی، سوالات دقیق در مورد محیط کار و خانه، سابقه پزشکی خانوادگی، قرار گرفتن در معرض حیوانات خانگی، شدت علائم آلرژی و دیگر عوامل ممکن را مطرح می‌کند. اغلب متخصص آلرژی با انجام یک آزمایش پوستی علت ایجاد واکنش آلرژیک را تشخیص می‌دهد.

آزمایشات پوستی شامل استفاده از یک پروب کوچک و استریل برای تحریک کردن و خراش پوست با عصاره‌های آلرژن‌ های رایج مانند گرده‌ های گیاهان و یا حیوانات و پرندگان است. یک واکنش مثبت (همراه با قرمزی اطراف آن) ممکن است نشان دهنده این مساله باشد که شما به این ماده حساسیت دارید و بدن شما نسبت به آن واکنش آلرژیک نشان می‌دهد. گاهی اوقات متخصص آلرژی ممکن است تشخیص دهد که برای تأیید آلرژی شما یک آزمایش خون و آزمایش پوستی انجام شود.

7 روش درمان خانگی آلرژی و حساسیت

پس از شناسایی نوع آلرژی گرد و غبار، متخصص آلرژی یکی از روش‌های درمان زیر را توصیه می‌کند:

  • دارو
  • شات های آلرژی (ایمونوتراپی یا همان درمان ایمنی)
  • قرص‌ (ایمونوتراپی دهانی)
  • تغییر در سبک زندگی

کنترل آلرژی گرد و غبار

عوامل و علائم آلرژی گرد و غبار

برای کنترل آلرژی گرد و غبار، بهتر است از مواردی که با احتمال بیشتری باعث واکنش آلرژیک می‌شوند اجتناب کنید. در ادامه چند روش ساده برای کاهش قرار گرفتن در معرض گرد و غبار داخلی بیان شده است:

  • در صورت امکان، به خصوص در اتاق خواب، به جای استفاده از فرش از کفپوش چوبی استفاده کنید.
  • خانه خود را به طور مرتب تمیز نگه دارید.
  • از دستگاه تصفیه هوا دارای فیلتر HEPA استفاده کنید به خصوص در اتاق خواب افراد مبتلا به آلرژی.
  • از مواد ضد حساسیت‌زا در تشک و بالش خود استفاده کنید و مرتبا آن‌ها را با استفاده از آب گرم بشویید.
  • حیوانات خانگی را از اتاق فرد مبتلا به آلرژی دور نگه دارید.
  • سطح رطوبت فضای خانه را کمتر از 55 درصد حفظ کنید. اگر در آب و هوای مرطوب زندگی می‌کنید، از رطوبت گیر استفاده کنید. همچنین می توانید از فن خنک کننده برای رطوبت موجود در حمام و آشپزخانه استفاده کنید.

داروهای شیمیایی برای درمان آلرژی گرد و غبار

اگر تلاش شما برای کاهش قرار گرفتن در معرض گرد و غبار موجود در محیط، کافی نبود، باید از دارو استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که مصرف این داروها حتما تحت نظر متخصص آلرژی باشد.

داروهای ضد احتقان و آنتی هیستامین‌ ها شایع‌ترین داروهای آلرژیک هستند. این داروها به کاهش علائم آلرژی از جمله آبریزش بینی، عطسه و خارش کمک می‌کنند.

سایر داروها از آزاد شدن مواد شیمیایی که باعث واکنش ‌های آلرژیک می‌شوند، جلوگیری می‌کنند.

همچنین اسپری‌ های کورتیکواستروئید در درمان التهاب بینی موثر هستند.

شات ‌های آلرژی (ایمنوتراپی) به تدریج باعث افزایش تحمل فرد نسبت به عوامل آلرژیک می‌شوند.

ایمونوتراپی دهانی – قرص‌ های زیر زبانی – یک روش درمان آلرژی است. اولین دوز این قرص تحت نظر یک متخصص آلرژی مصرف می‌شود و ادامه طول درمان روزانه در خانه توسط فرد انجام می‌شود. مدت زمان درمان معمولا یک سال است.

سوالات متداول درباره آلرژی گرد و غبار

-اجزاء دیگر گرد و غبار که ممکن است ایجاد آلرژی کنند کدامند؟

گرد و غبار موجود در فضای خانه ممکن است حاوی مو و پرهای حیوانات خانگی، اسپورهای کپک یا گرده، و یا مایت گرد و غبار باشد که همه آن‌ها آلرژن‌ های رایجی هستند. این آلرژن‌ ها هنگامی که شما در معرض استنشاق یا تماس با آن‌ها هستید باعث واکنش آلرژیک می‌شوند.

-مایت گرد و غبار چیست؟

مایت گرد و غبار موجودات بسیار کوچک و میکروسکوپی هستند که اغلب در مکان‌هایی مانند مبلمان، فرش و ملافه قرار دارند. آن‌ها به قدری کوچک هستند که بدون میکروسکوپ یا ذره بین دیده نمی‌شوند.

مایت ‌های گرد و غبار از پوسته‌های خشک شده بدن انسان و حیوانات تغذیه می‌کنند. آن‌ها محیط ‌هایی با رطوبت 70 تا 80 درصد و درجه حرارت 20 تا 25 درجه سانتیگراد را ترجیح می‌دهند.

-علائم آلرژی گرد و غبار کدامند؟

گرد و غبار اهواز و آلرژی کودکان

برخی از علائم معمول آلرژی گرد و غبار عبارتند از عطسه، آبریزش بینی، چشم‌ های تحریک شده، گلودرد، سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس. این علائم مشابه می‌توانند ناشی از سایر انواع مختلف آلرژن‌ها نیز باشد، بنابراین متخصص آلرژی برای تشخیص نوع آلرژی از آزمایشات گوناگون استفاده می‌کند.

-چگونه می‌توانیم مایت گرد و غبار را از بین ببریم؟

این که مایت گرد و غبار به صورت کلی از بین برود مساله‌ای غیرممکن است. با این وجود، شما می‌توانید با دور نگه داشتن خانه از گرد و غبار و تمیز کردن مرتب، قرار گرفتن در معرض آلرژن‌های گرد و غبار و مایت‌های گرد و غبار را کاهش دهید.

جارو کردن و گردگیری به اندازه کافی برای حذف مایت‌های گرد و غبار کافی نیست، زیرا این موجودات می‌توانند در عمق اثاثه یا لوازم داخلی خانه، تشک، فرش و غیره زندگی کنند. شما می‌توانید تشک‌ها، بالش‌ها و مبلمان خود را با پوشش‌های ضد گرد و غبار پوشش دهید. این پوشش‌ها منافذ بیش از حد کوچکی دارند که مایت گرد و غبار نمی‌تواند از آن‌ها عبور کند.

هر هفته پتوها و سایر ملافه‌ ها را با آب گرم (حداکثر 49 درجه سانتیگراد) بشویید. این روش مایت‌های گرد و غبار را از بین می‌برد. موکت و فرش را با کفپوش‌ ها جایگزین کنید و از فرش ‌ها و هر چیز دیگری که به راحتی قابل شستشو نیست، اجتناب کنید.

از یک دستگاه رطوبت گیر استفاده کنید تا رطوبت خانه کمتر از 50 درصد شود، این باعث می‌شود که محیط برای مایت‌های گرد و غبار نامناسب شود.

برای تمیز کردن سطوح از دستمال مرطوب استفاده کنید تا از پخش شدن آلرژن‌های خشک شده در هوا جلوگیری کنید.

از دستگاه ‌های تصفیه هوای دارای فیلترهای HEPA برای غلبه بر گرد و غبار و سایر آلرژن‌ها استفاده کنید. فیلترها را هر سه ماهه تعویض کنید تا مطمئن شوید که موثر هستند.

بهترین دستگاه تصفیه هوا

One thought on “درمان آلرژی ناشی از گرد و غبار – مقابله با گرد و غبار اهواز در خانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.