درمان آلرژی در خانه | 7 روش درمان خانگی آلرژی و حساسیت

آلرژی یا انواع حساسیت ها ممکن است برای هر فرد در هر فصلی بروز کند. آلرژی به دلیل واکنش سیستم ایمنی بدن به عوامل مختلف به وجود می‌آید. افراد مبتلا به آلرژی دارای سیستم ایمنی حساس هستند که به عوامل مختلفی که در محیط وجود دارد به سرعت واکنش نشان می‌دهد و باعث بروز مشکلاتی برای شخص می‌شود. این واکنش ممکن است بیش از اندازه، و نسبت به عواملی باشد که در حالت عادی باعث تحریک سیستم ایمنی بدن انسان نمی‌شوند. درمان آلرژی در خانه یکی از مهم ترین دغدغه های افراد مبتلا به انواع حساسیت است.

عوامل ابتلا به آلرژی

عواملی که ممکن است باعث ابتلای فرد به آلرژی شوند متفاوت‌اند.

یکی از مهم‌ترین عوامل ژنتیک است. برای فرزندانی که والدینی با حساسیت‌های مختلف دارند احتمال بیشتری وجود دارد که به آلرژی مبتلا شوند.

مواد غذایی خاص نیز از جمله عوامل ابتلا به آلرژی هستند. خوردن لبنیات، آجیل، ماهی‌ها و غذاهای دریایی، تخم مرغ، میوه‌هایی مانند موز و کیوی، سویا و … ممکن است باعث بروز حساسیت‌های مختلف در بدن شوند.

آلرژی و حساسیت چیست؟ – عوامل و علایم آلرژی کودکان و نحوه تشخیص آن

همچنین عواملی که در محیط وجود دارند از موارد باعث ابتلای افراد به حساسیت و آلرژی هستند. آلودگی هوا و آلاینده‌های مختلفی که در هوای محیط وجود دارند یکی از اصلی‌ترین عوامل ابتلا به آلرژی هستند. گرده‌های چوب و گردوغبار، کپک، دود سیگار و دود ناشی از پخت و پز، مو و شوره پوست حیوانات، نیش حشرات، گرده افشانی گیاهان و … از دیگر عوامل محیطی بروز آلرژی هستند.

عوامل ابتلا به آلرژی

علائم آلرژی

علائم معمول و خفیف آلرژی شامل خارش، التهاب، سوزش، اشک و آبریزش بینی است. این علائم به سایر نقاط بدن تسری پیدا نمی‌کنند.

در نوع متوسط آن، واکنش‌ها به سایر نقاط بدن منتقل می‌شوند. ممکن است خارش پوست یا چشم به خارش گلو و تنگی نفس هم منجر شود.

بیش‌دفاعی یا آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک جدی است که باعث می‌شود نشانه‌های واکنش در تمام بدن پخش شوند. التهاب پوست بدن، خارش، تنگی نفس، تهوع، درد و سوزش معده، سرگیجه و سردرد، افت شدید فشارخون و … از علائم آلرژی حاد هستند که برای درمان نیاز به مراقبت‌های بیمارستانی دارد.

7 روش برای درمان خانگی آلرژی

برای درمان کامل آلرژی یا بهبود نسبی اثرات آن بر بدن می‌توان از برخی روش‌ها و خوراکی‌های خانگی بهره گرفت. با این حال برای آلرژی‌ های نوع حاد بهتر است به مراکز درمانی مراجعه شود.

در ادامه مطلب برخی از روش‌های خانگی برای درمان آلرژی ارائه شده است.

  1. سرکه سیب

سرکه سیب

سرکه سیب علاوه بر خاصیت ضد آلرژیکی که دارد می‌تواند برای درمان‌های دیگر مانند کاهش وزن مؤثر باشد. با این حال بسیاری از مردم نمی‌دانند که سرکه سیب تا چه حدی می‌تواند برای بهبود علائم آلرژی مفید باشد.

سرکه سیب می‌تواند مخاط ناشی از آلرژی را کاهش دهد و سیستم لنفاوی بدن را پاک کند. برای آن که علائم آلرژی به صورت مطلوبی تسکین پیدا کند، سه بار در روز یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب ترکیب کنید و سپس آن را بنوشید. این کار سبب می‌شود تا علائم آلرژی حاد مانند سرفه و حالت تهوع را بهبود بخشد.

  1. کوئرستین

کوئرستین

کوئرستین یک فلاونول طبیعی است که باعث تثبیت سلول‌های مغز در مقابل انتشار هیستامین می‌شود. در یک واکنش آلرژیک، سلول‌های تحریک شده آنتی بادی منتشر می‌کنند که آن‌ها را به سلول‌های مغز متصل می‌کند. زمانی که هیستامین آزاد می‌شود ممکن است باعث خارش و سوزش چشم‌ها یا جاری شدن اشک ، باعث خارش بینی، عطسه و افزایش مخاط شود. همچنین ممکن است سبب خارش پوست و بروز کهیر و جوش شود. امکان دارد باعث گرفتگی سینوس‌ها و سردرد شود. تنگی نفس، اسپاسم و زخم معده از دیگر علائم انتشار هیستامین است.

کوئرستین حاوی آنتی اکسیدان است که می‌تواند به کاهش علائم ناشی از آلرژی و درمان سریع آن کمک کند. میوه‌ها و سبزیجات منابع سرشار از کوئرستین هستند. مخصوصا مرکبات، سیب، پیاز و روغن زیتون.

  1. پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک ها

آلرژی به دلیل واکنش نامتعادل سیستم ایمنی بدن است که به یک محرک، واکنش شدیدی از خود نشان می‌دهد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که وجود باکتری‌های مفید در روده با کاهش ابتلا به آلرژی رابطه‌ی مستقیمی وجود دارد. شواهد نشان می‌دهد که وجود این باکتری‌ها در روده‌ی زنان باردار باعث کاهش احتمال ابتلای فرزندان آن‌ها به آلرژی در طول دوران حیاتشان می‌شود.

در صورتی که شما نیز در مقابل آلودگی و گرد و غبار دچار حساسیت می‌شوید، می‌توانید باکتری‌های دستگاه گوارشتان را با مصرف خوراکی‌های پروبیوتیک متعادل کنید. امروزه ماست‌های پروبیوتیک در کشورمان عرضه شده‌اند که حاوی باکتری‌های مفید برای دستگاه گوارشی مخصوصا روده هستند. یکی از فواید آن‌ها نیز کمک به جلوگیری از ابتلا به آلرژی‌ های مختلف و همچنین برای درمان آلرژی بسیار مفید است.

  1. عسل طبیعی

عسل طبیعی

شواهد نشان می‌دهد که عسل از تاثیرگذارترین مواد طبیعی بر روی درمان آلرژی و حساسیت است. خوردن عسل باعث می‌شود تا بدن با مواد آلرژی‌ زای موجود در محیط سازگار شود. عسل مانند یک آلرژی طبیعی عمل می‌کند منتها بدون اثرات جانبی. خوردن یک قاشق چای‌خوری یا بیشتر از عسل طبیعی باعث پیشگیری از ابتلا به حساسیت می‌شود. همچنین خوردن روزانه عسل در سه نوبت، باعث از بین بردن علائم و درمان آلرژی می‌شود. پیشنهاد می‌شود بلافاصله بعد از شروع علائم آلرژی، اقدام به خوردن عسل شود تا بهبودی سریع‌تر حاصل شود.

  1. گیاهان دارویی

چای سبز

نوشیدن دمنوش‌های گیاهی خانگی و مصرف ادویه‌ها و گیاهان دارویی نیز می‌تواند تا حد زیادی از احتمال ابتلا به آلرژی جلوگیری کند. مصرف این گیاهان باعث کاهش مخاط و خالی شدن سینوس‌ها می‌شود و برای درمان آرژی و حساسیت بسیار موثر است.

بابونه یکی از گیاهانی است که خاصیت ضد حساسیت دارد و برای دل درد، نفخ شکم و دستگاه گوارش بسیار مفید است. همچنین باعث تعادل در کارکرد کبد و مزاج می‌شود.

چای سبز نیز به دلیل وجود ویتامین ث در آن باعث تقویت و متعادل کردن سیستم ایمنی بدن می‌شود. علاوه بر این باعث تسکین علائم و درمان آلرژی می‌شود و خاصیت آرامبخشی دارد.

دارچین، زردچوبه و بادرنجوبه نیز از جمله گیاهانی هستند که به عنوان مسکن سیسم عصبی بدن عمل می‌کنند و علائم حساسیت و آلرژی را تسکین می‌دهند.

  1. پاکیزه نگه داشتن محیط خانه

پاکیزه نگه داشتن محیط خانه

یکی دیگر از روش‌های پیشگیری از ابتلا به آلرژی مخصوصا حساسیت‌ها و آلرژی‌های تنفسی آن است که محیط خانه را از گرد و غبار پاک کنیم. در محیط خانه آلاینده‌ها گوناگونی وجود دارد. علاوه بر آلاینده‌هایی مانند مونوکسید کربن که از خارج محیط خانه وارد آن می‌شوند، آلاینده‌ها و ذرات معلق ناشی از مو و شوره سر حیوانات خانگی، دود ناشی از پخت و پز، گرد و خاک، فرمالدهید و ترکیبات آلی فرّار مانند عطر و بو نیز ممکن است در هوای خانه انتشار یابند و باعث ابتلای افراد به آلرژی شوند.

برخی از عوامل آلرژی‌ زا مانند گرد و خاک بر روی سطوح مختلف قرار می‌گیرند که باید پاک شوند. همچنین ممکن است آلاینده‌هایی از فضای برون وارد خانه شوند بنابراین باید پنجره‌ها را به گونه‌ای تنظیم کرد که از ورود این آلاینده‌ها جلوگیری شود. دیوار و کف حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه را باید ضدعفونی کرد. شستن فرش و موکت نیز باعث می‌شود تا ذرات ریز موجود در پرزهای آن‌ها از بین برود. همچنین شستن و ضدعفونی کردن دست‌ها نیز توصیه می‌شود.

  1. دستگاه تصفیه هوا

بهترین دستگاه تصفیه هوا

بهترین راهکار برای حذف عوامل آلرژی‌ زا و آلاینده‌های هوا خانه، استفاده از دستگاه تصفیه هوا است. طبق تحقیقات به عمل آمده در سازمان حفاظت زیست محیطی آمریکا، آلودگی هوای خانه تا 5 برابر بیشتر از هوای بیرون است. آلاینده‌ها و ذرات معلق موجود در هوای خانه از علل اصلی حساسیت و مخصوصا آلرژی تنفسی هستند. آلودگی هوا علاوه بر آلرژی، احتمال ابتلا به بیماری‌هایی چون آسم و سرطان ریه را نیز بالا می‌برد.

خرید دستگاه تصفیه هوا هانیول آمریکا

هانیول یک شرکت آمریکایی با بیش از 125 سال سابقه است و امروزه یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعتی دنیا به حساب می‌آید. این شرکت اقدام به تولید و عرضه دستگاه‌های تصفیه هوا با تکنولوژی مدرن نموده است. دستگاه‌های تصفیه هوای هانیول مدل Air Touch با بهره‌گیری از فناوری فیلتراسیون سه مرحله‌ای قادرند تا 99.97% آلاینده‌های هوا را تصفیه کنند. همچنین فیلتر HiSiv به‌ کار رفته در این دستگاه‌ها از فناوری فیلتراسیون مورد استفاده در شاتل‌های سازمان فضایی ناسا بهره می‌گیرد. این دستگاه‌ها در سه مدل ارائه شده‌اند:

Air Touch A5

Air Touch

Air Touch P

مرکز کنترل ایران – مکا با 40 سال تجربه، نماینده رسمی هانیول در ایران است که ارائه و پشتیبانی از محصولات این شرکت از جمله دستگاه‌های تصفیه هوا مدل اِیرتاچ را بر عهده دارد.

26 thoughts on “درمان آلرژی در خانه | 7 روش درمان خانگی آلرژی و حساسیت

  1. با تشکر از نوشتار و مطالب ارزشمند ارائه شده، با احترام به عرض می رساند برای نخستین بار در ایران شبکه جامع آلرژی زیر نظر اساتید دانشگاه های علوم پزشکی کشور در زمینه اطلاع رسانی به زبان ساده در حوزه پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های آلرژیک مشغول فعالیت می باشد و عموم مردم می توانند از معتبرترین و کاربردی ترین راهکارهای پیشگیری و درمان بیماری های آلرژیک آگاهی یابند و پرسش های خود را در این زمینه مطرح سازند! شایان ذکر است در حال حاضر امکان ارائه و تبلیغ محصولات مرتبط با کنترل و پیشگیری آلرژی به مخاطبین شبکه جامع آلرژی امکان پذیر می باشد.

  2. سلام؛ سالها درگیر آلرژی ریوی هستم و کمتر پزشکی می تواند با تجویز صحیح آن را کنترل کند و پس از مدتی دوباره آلرژی تشدید می شود.
    هیچ راه حل و درمان قطعی برای آلرژی و التهاب یافت نشده است و به نظر می رسد بسیاری از اطلاعات مؤثر در افزایش آلرژی میان مردم پنهان است و متخصصان نیز آن را بیان نمی کنند و همه چیز را به ارثی بودن ربط می دهند.

  3. فکر کنم تنها راه درمان الرژی حجامت الرژی است که متخصصان طب سنتی ان را انجام می دهند

  4. سلام من مدتی هست که دچار خارش گوش چپ شدم که هم از داخل دهان نیز احساس میکنم و گاهی نیز با خلط خونی بر اثر خارش مواجه میشوم لطفا راهنمای کنید ک چ باید بکنم

  5. سلام من چند وقتی هست که گلو درد دارم واحساس بغض در گلو دارم واطراف گلوم میسوزه مثل اینکه شیشه خورده داخل پوست اطراف گلوم میباشد وگوشهام هم حالت داغی وسوزش داره میخاستم ببینم آلرژی میباشد یا چیز دیگری این حالت را آلان پنج ماه هست که دارم با تشکر از شما

  6. سلام من مدتى است دچار تنگى نفس ميشوم تا پارسال معمولاً اواخر زمستان تا اواسط بهار ميامد به سراغم وبعداز حداكثر دوهفته برطرف ميشد ولى اخيراً چند ماه هست اذيتم ميكند وتمام آزمايشات را دادم و متخصص ديده كه نظرشان اين بود چيزمهمى نيست و يكسرى چرك خشك كن تجويز كردن همراه با قرص بتامتازون.. الان نسبتاً خيلى بهتر هستم فقط خشكى بينى اذيتم ميكند ميخواستم ببينم ميتوانيد راه حلى اساسى پيش رويم قرار دهيد جهت بهبود
    باسپاس

  7. سلام بعضی موقعا خارش ریه از پشت دارم کم کم گرفتگی بینی شدید وخارش گلو ابرریزش وعطسه دارم بغضی مواقع تنگی نفس دارم لطفا راهنما کنید چه کنم

  8. برای آلرژی که داشتم خیلی دکتر رفتم و متاسفانه هیچ کدوم ندونستن درمانی برام پیدا کنن تا اینکه یکی از دوستام طب سوزنی رو بهم معرفی کرد که البته باید بگم اصلا قبولش نداشتم ولی طی مدت زمان خیلی کوتاهی تونستن مشکل من رو کنترل کنند.من کلینیک دکتر عمانیان در ونک رفتم به شما دوستان هم پیشنهاد میکنم در صورت نیاز حتما ازشون کمک بگیرید.کلینیک طب سوزنی 88797607-88797356

  9. یک سال هست آلرژی دارم خارش تمام اعضای بدن هست با یک قرص سیتریزن ۴۸ ساعت بهبود می یابد اخیرا باید هر روز یک قرص بخورم و اطراف چشمهایم خارش و پف میکند

  10. من پسرم ۹سالشه حدود۵ ساله آلرژی داره از اول پاییز تا آخر زمستان دچار مشکل میشه و تمام داروهای جدید و استنشاقی رو استفاده کردیم ولی تاثیر ندارد لطفا راهنمایی کنید

  11. سلام ٢٥ آذر ٩٧ سئوالى مطرح كردم كه در رديف پرسشهاى مطرح شده درج شده ولّى پاسخ را لمس ميكنم چيزى دستگيرم نميشود… لطفاً راهنمايى كنيد چطور ميتوان به پاسخها دسترسى پيدا كرد

  12. سلام حدود ۹ سالی هستش که بخاطر گرد و خاک و ریز گردهایی که در خوزستان بود به آلرژی دچار شدم و اون زمان دانشجو بودم و بقدری اذیت بودم که کلاس هامو نمی رفتم همش یا پنبه یا دستمال توی دماغم بود بس ک ابریزش داشتم و در طول ساعت شاید بدون اغراق شاید ۵۰ تا عطسه میکردم انقدر عطسه میکردم ک حس میکردم چشمام میخواد از حدقه بزنه بیرون می اومد و میرفت این آلرژی و راهکاری براش نداشتم بجز امپول بتامتازون ال ای شیری رنگ که گاهی وقتا در طول ۳ روز ۳ تا میزدم یعنی روزی یکی حتما میددنید اینا چقدر آلرژی دارن سرتونو درد نیارم آخرش رفتم یه متخصص گوش و حلق و بینی که الان آمریکا هستن ایشون برام داروی litrezen یا سیتریزین مدل خارجی تاکید کردن حتما ورژن خارجیشو بگیرین گرونترینش رو و یه قطره ی امریکایی نوشتن که روزی دو بار بزنم توی سوراخ های دماغم ب اسم nasonex یا نازونکس خود قطره بصورت اسپری هست و سر سبز رنگ بزرگی داره و بویی شبیه به یونجه تقریبا داره و اینا در عرض کمتر از یکساعت معجزه میکنن من هنوزم نسخه اش رو میدم پزشک عمومی برام تکرار میکنه این نسخه برای کسایی که آلرژی ژنتیکی و فوق قوی دارن مثل من نسخه ی بسیار کار آمدیه اما اگر آلرژیتون کم هستش و قصد ندارید جیبتون رو توی این وضعیت اقتصادی خالی کنید چون قطره اش الان خیلی گرون شده پیشنهادم سیتریزین ایرانی و کپسول کورمال خودمون که دستگاهی داره بصورت گرده حتی میشه با لوله خودکار توی سوراخهای دماغتون مغز کپسول رو بریزید اونم کار آمده امیدوارم پستم مفید باشه براتون

  13. سلام.من با نیش یه حشره خاص بهم شوک آنافلاکسی دست میده.همه دکترها را رفتم حتی دکتر بمانیان،ولی نایحه ای نگرفتم.الان هم آمپول اپی پن گرفتم .6تیر امسال مجدد با گزش یک حشره با جود استفاده از آمپول،بیهوش شدم.دیگه از،سایه خودمم میترسم.خواهش دارم اگر کسی اطلاعاتی داره راهنماییم کنه.ممنون090210136**زارعی

  14. تنگی نفس داررم دکتر گفته حساسیته
    از اول پاییز اینجوری شدم الا اخراب زمستونه
    قرص و اسپری مصرف کردم تاثیر خاصی نداشت
    یه شبه هم ب این درد دچار شدم تا قبلش مشکلی نداشتم
    کسی میتونه راه نمایی کنه

  15. سلام من چند وقت پیش میگو خوردم و ازان روز به بعد دچار خارش دماغ شدم وبند نمی ایدروی پوست دماغ نزدیک حفره خارش دارد و مشکل سنگ صفرا هم دارم

  16. باسلام.از دیشب با تورم و التهاب شدید لبها و بینی و بخشهایی از صورت مواجه شدم.تمام روز به کارهای احتمالی که کرده ام و منجر به این مشکل شده فکر کردم و در نهایت فقط سه نکته زیر بود که شب فبل انجام داده بودم و قبل از آن خیر؛
    ۱ ) فقط دو عدد توت فرنگی خوردم.
    ۲ ) پمادی که بارها برروی قسمت دیگری از بدنم استفاده میکردم را به لبهایم مالیدم.
    ۳ ) یک دندان پروتز داشتم که شکست و بخاطر قضیه کرونا به دندانپزشک مراجعه نکردم و خودم موقتا با چسب چسباندم.
    غیراز این سه مورد هیچ رفتاری متفاوت با قبل نداشتم.نهایتا با مراجعه به پزشک یک آمپول وریدی،یک عضلانی تزریق شد.یکی هم برای فردا و در ضمن قرص فکسوفنادین و شربت دیفن هیدرامین نسخه شد.هنوز بعد از ۴۸ ساعت تغییری حاصل نشده.
    لطفا راهنمایی کنید.من چطور حداقل از این تورم خلاص شوم.

  17. باسلام
    نزدیک به ۱۰ سال است که تنگی نفس دارم‌اما خفیف بود دوسه باری دکتر رفتم‌گفت مشکلی نیست
    اما امسال دیگه اذیتم‌میکنه
    فقط وقتی حمام میرم خیلی بهتر میشم
    بیشتر شبها اینحوری میشم
    اگر کسی میتونه راهنمایی کنه با تشکر

  18. سلام من دو سه سال آلرژی دارم عطسه وجارش گوش و گلو و آبریزش بینی
    محصوحا گرفتگی بینی خیلی اذیتم میکنه
    شب ها موقع خواب که کلا نمیتونم با بینی نفس بکشم لطفا میشه کمکم کنید

  19. سلام
    من بعد کرونا به بوی های غذا و حتی عرق خود حساسیت پیدا کردم واقعا از زندگی بیزار شدم کمکم کنید

    الان که عمل کیسه صفرا انجام دادم باید غذا بخورم جون بگیرم ماندم

  20. سلام عرض ادب
    من حدود دوماه میشه سرما خورده گی آب ریزش گلودرد شدید پیدا کردم…هرچی انتی بیوتیک مصرف می کنم هیچ تآثر ندارد‌…
    واقعین درعذابم
    یک روز نشده درین مدت که صبح از خواب بلند بیشم حالم خوب باشع واقعین کلافم…

  21. با سلام
    من ساکن هلند الان دو ماه هست دخترم الرژی به غذا داره بعد از غذا چشمهاش می سوزد و بعد از رانندگی در تاریکی نمی تواند تلفن و تلوزیون نگاه کند
    هیچی نمی خورد هر چه می خورد چشمهاش می سوزد لطفا کمکم کنید

  22. سلام من برای لاغری پودر سبوس برنج قهواه ای خوردم دچارحساسیت فوق العاده شدید شدم :خارش چشم ،خس خس سینه و آبریزش بینی و کهیر اطراف چشم و سوزش معده از اونجایی که خودم پرستارم سریع آمپول دگزامتازون و بتامتازون ال آ به خودم زدم و قرص نئوتادبن خوردم چند ساعت طول کشید تا بهتر شدم ولی قانونا” باید می رفتم بصورت آی وی سریع هیدروکورتیزون بهم می زدن .
    خلاصه اینها رو گفتم که دوستان اگر خدای نکرده این اتفاق براشون افتاد علائم و پروسه درمان رو بدونن.

  23. به دود حساسیت شدیدی دار م حتی نفسم بند می آید و تنفس برایم مشکل می شود در چنین مو اردی چکار باید بکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.