انواع فیلتر تصفیه هوا – خرید فیلتر دستگاه تصفیه هوا

امروزه استفاده از دستگاه تصفیه هوا در نقاط مختلف جهان رو به گسترش است چرا که افزایش خطرات آلودگی هوا در شهرها به یکی از مهم‌ترین چالش‌های جوامع انسانی تبدیل شده است.

دستگاه تصفیه‌ی هوا می‌تواند تا حد زیادی آلودگی‌های داخل خانه و فضاهای بسته را از بین ببرد. این دستگاه‌ها، سیستم‌ها و روش‌های محدودی برای تصفیه هوا و فیلتر کردن ذرات معلق دارند. در این مطلب برخی از این سیستم‌ها توضیح داده می‌شود.

تکنولوژی فیلترینگ هوا

دو نوع تصفیه‌کننده هوا وجود دارد: فعال (Active) و غیرفعال (Passive).

دستگاه تصفیه هوای فعال یا اکتیو از یونیزه کردن برای پاک کردن هوا استفاده می‌کند. یعنی یون‌های منفی را در هوای اطراف آزاد می‌کند تا ذرات آلاینده‌ی هوا به سطح آن‌ها بچسبند و تأثیر خود را از دست بدهند. اما این روش یک مشکل بزرگ نیز ایجاد می‌کند: ممکن است این دستگاه‌ها گاز ازون را نیز منتشر کنند.

نوع دیگر تصفیه‌کننده آلودگی هوا، دستگاه تصفیه هوا غیرفعال یا پسیو است. این دستگاه به‌طور موثرتری ذرات و گردوغبار را از بین می‌برد. سازوکار این نوع تصفیه‌کننده هوا به این صورت است که با استفاده از فیلترهایی که درون دستگاه تعبیه شده‌اند، ذرات آلوده‌کننده‌ی هوا جذب می‌شوند و هوای پاک از طریق دستگاه وارد فضای اتاق می‌شود.

انواع فیلترهای تصفیه هوا و عملکرد آن‌ها

برای آن که هوای آلوده به‌طور مؤثرتری تصفیه و پاکیزه شود، باید از سیستم فیلتر هوای چند سطحی استفاده کرد. سیستم فیلتر چند سطحی ارائه شده توسط هانیول به‌طورکلی از سه نوع فیلتر تشکیل شده است:

فیلتر اولیه (پیش فیلتر)

فیلتر اولیه برای مقابله و از بین بردن ذراتی با قطر 10 میکرون است. ذرات ۱۰ PM ذرات مایع و یا جامد موجود در هوا هستند که به دلیل احتراق ناقص ترکیبات هیدروکربنی یا احتراق سوخت موتورهای دیزلی، سوزاندن چوب، فعالیت‌های عمرانی و ساختمانی و یا آلاینده‌های غیرگازی ایجاد و در هوا منتشر می‌شوند. از آنجا که این ذرات ابعاد بسیار کوچکی دارند به راحتی از مجاری تنفسی انسان عبور می‌کنند و باعث آسیب زدن به ریه و ایجاد ناراحتی‌های قلبی می‌شوند.
فیلتر اولیه یا پیش فیلتر همچنین به افزایش طول عمر سایر فیلترها کمک می‌کند.

از آنجا که نوع آلودگی هوا در نقاط مختلف جهان متفاوت است، در برخی از کشورها مانند آمریکا و یا کشورهای اروپایی از فیلتر اولیه استفاده نمی‌شود اما در کشورهایی که آلودگی‌هایی با 10 PM دارند، مانند ایران و یا چین و هند باید از این فیلتر استفاده شود.

پیش فیلتر یا فیلتر اولیه را می‌توان بعد از خارج کردن از دستگاه تصفیه هوا با آب شست.

فیلتر اولیه دستگاه تصفیه هوا

فیلتر HEPA

فیلتر هوا با کارایی بالای اجزا (High efficiency particulate air یا HEPA) می‌تواند آلودگی‌های با 2/5 PM (تقریبا 30 برابر کوچک‌تر از قطر تار موی انسان) را که توسط فیلتر اولیه جذب نشده‌اند از بین ببرد. این همان فیلتری است که در اتاق‌های عمل جراحی در بیمارستان‌های پیشرفته استفاده می‌شود و می‌تواند ذرات معلق تا 0/3 میکرون را فیلتر کند. فیلترهای هپا از استاندارد صنعتی برای محصولات فیلتر هوا برخوردارند. این فیلترها می‌توانند تا 99/97% از آلودگی‌های موجود در هوا را از بین ببرند.

فیلتر HEPA دستگاه تصفیه هوا

فیلترهای کربن اکتیو

این فیلتر برای از بین بردن ترکیبات آلی فرّار (VOCها) به کار گرفته می‌شود. این ترکیبات شامل مواد گازی و بوها می‌شوند. برخی از برندها از فیلترهای ابداعی خود برای این نوع از فیلترها استفاده می‌کنند. برای مثال، کمپانی هانیول از تکنولوژی انحصاری HiSiv برای فیلتر و تصفیه‌ی آلودگی هوا بهره می‌گیرد.

در فناوری HiSiv هانیول از زئولیت استفاده می‌شود. زئولیت یک ماده‌ی معدنی است که خاصیت جذب ترکیبات آلی و مولکول‌های معدنی را دارد. از این سیستم فیلترینگ برای انواع سیستم‌های تجاری به منظور خشک کردن و تصفیه آب و مایعات مختلف و تصفیه‌ی گازها در صنایع گوناگون استفاده شده است. جاذب‌های مولکولی زئولیت‌ها از آلومینوسیلیکات‌های هیدراته ایجاد شده‌اند. این تکنولوژی می‌تواند بوهای نامطبوع، گازهای فرمالدهید و ترکیبات آلی فرّار را جذب کند.

فیلتر کربن دستگاه تصفیه هوا

تعویض فیلتر

مراحل تعویض فیلتر در دستگاه تصفیه هوای Air Touch به راحتی و بدون نیاز به حضور متخصص قابل انجام است. هر سه فیلتر یعنی فیلتر اولیه، فیلتر هپا و فیلتر هانیول یعنی HiSiv به راحتی قابل تعویض هستند.

زمانی که هرکدام از این فیلترها و یا فیلترهای ترکیبی دستگاه‌های Air Touch P و Air Touch A5 نیاز به تعویض پیدا کردند، چراغ‌های LED روی پنل دستگاه روشن می‌شوند.

خرید فیلتر تصفیه هوا هانیول

برای خرید انواع فیلترهای دستگاه تصفیه هوای هانیول مدل اِیرتاچ می توانید با مرکز کنترل ایران تماس حاصل نمایید تا با راهنمایی کارشناسان، فیلتر مناسب دستگاه برای شما ارسال گردد.

جدول مقایسه‌ای فیلترهای تصفیه هوا

فیلتر اولیه (پیش فیلتر)فیلتر HEPAفیلتر HiSiv
قطر ذرات تصفیه‌شده10 PM0/3 میکرونکمتر از 0/3 میکرون
مواد فیلتر شدهگردوغبار، مو و شوره حیوانات، ذرات معلق جامد و مایع در هواآلاینده‌های موجود در هواترکیبات آلی فرّار، بوهای نامطبوع و فرمالدهید
قابلیت شستشوداردنداردندارد
امکان تعویض توسط کاربردارددارددارد

 

One thought on “انواع فیلتر تصفیه هوا – خرید فیلتر دستگاه تصفیه هوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.