تاثیر آلودگی هوا بر کودکان و نوزادان

بر طبق مطالعات انجام شده توسط سازمان حفاظت از محیط‌زیست ایالات متحده امریکا،‌ آلودگی هوای داخل خانه تا ۵ برابر بیشتر از آلودگی هوای فضای بیرون است زیرا در محیط‌های بسته معمولا امکان جریان هوا و تعویض هوا به نحو بهینه پیش‌بینی نشده است.

برخلاف باور عموم مردم که معتقدند وقتی در و پنجره و منافذ بسته باشد هوای آلوده وارد خانه نمی‌شود، عوامل آلودگی هوا می‌توانند خطری جدی برای سلامت انسان و مخصوصا نوزادان تازه متولد شده و کودکان داشته باشد.

آلودگی هوا و بچه ها

عوامل و دلایل آلودگی هوای خانگی

آلودگی هوای داخل خانه ممکن است ناشی از عوامل مختلفی باشد:

  • ذرات مونوکسید کربن که از فضای خارج از اتاق وارد می‌شوند.
  • وجود میکروب‌های مختلف مانند قارچ‌ها و کپک‌هایی که در محیط مرطوب رشد می‌کنند.
  • مواد حساسیت زایی همچون گردوغبار، گرده‌ها، مو و شوره حیوانات خانگی و دود ناشی از پخت‌وپز در آشپزخانه.
  • میکروب‌ها موجود در هوا و ویروس‌هایی که توسط حیوانات و انسان‌ها در محیط پراکنده، و باعث بروز تب، سرماخوردگی و آنفولانزا و یا سایر بیماری‌ها می‌شوند.
  • ترکیبات سمی مخلوط در هوا مانند حشره‌کش‌ها، آفت‌کش‌ها و …

در این رابطه نگرانی‌های جدی در مورد همه‌ی مردم مخصوصا مادران باردار و یا نوزادان وجود دارد. بر اساس یک تحقیق، کودکان و نوزادان تقریبا تا پنجاه درصد هوای بیشتری نسبت به بزرگسالان تنفس می‌کنند. از آنجا که ریه‌های نوزادان ظریف و در حال رشد است، تنفس هوای سمی و حساسیت‌زا بر روی سلامتی آن‌ها اثرات مخربی دارد. گاهی اوقات هوای آلوده‌ی خانه ممکن است باعث بروز بیماری‌های طولانی مدت و مزمن در نوزادان شود و رشد طبیعی آن‌ها را به خطر اندازد. ابتلا به بیماری آسم و تضعیف سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری آنفولانزا از جمله آسیب‌هایی است که نوزادان در معرض هوای آلوده را تهدید می‌کند.

دستگاه تصفیه هوا برای کودکان

لازم به ذکر است که انجام فعالیت‌های بدنی و ورزش به دلیل آن‌که تعداد تنفس‌ها را بالا می‌برد نباید در هوای آلوده انجام شود، چرا که در این صورت آلودگی بیشتری وارد ریه‌ها می‌شود. به خانواده‌ها توصیه می‌شود در روزهای آلوده، فرزند خود را از محیط‌هایی مانند خیابان‌های پرترافیک و فضاهای باز که آلودگی هوا شدید است دور کنند. همچنین باید سعی کنند هوای داخل خانه را پاک نگه دارند.

خوشبختانه امروزه دستگاه‌های تصفیه هوای خانگی به راحتی در دسترس هستند و قیمت مقرون به صرفه‌ای نیز دارند. این دستگاه‌ها ابعاد نسبتا کوچکی دارند و میزان نیازشان به سرویس و نگهداری بسیار کم است. در صورتی که در شهرهای آلوده‌ی کشور از جمله تهران زندگی می‌کنید و فرزند کوچک یا نوزادی در منزل دارید بهتر است برای حفظ سلامتی آن‌ها از دستگاه تصفیه هوا در خانه استفاده کنید. توصیه می‌شود دستگاهی تهیه کنید که طراحی ایمن و مناسبی برای کودکان داشته باشد و فاقد لبه‌های تیز و برنده بر روی بدنه و فیلتر خود باشد. همچنین باید فیلتراسیون آن به گونه‌ای باشد که باعث تولید اُزون نشود.

هنگام خرید دستگاه تصفیه هوای برای کودک باید به چه نکاتی توجه کرد؟

  1. دستگاه تصفیه هوا نباید اُزون تولید کند. تنفس این گاز هم برای نوزادان و هم برزگسالان خطرناک است.
  2. دستگاه تصفیه هوا باید تمام گازهای شیمیایی موجود در هوای خانه را از بین ببرد. برخی از این گازها معمولا در محیط اکثر خانه‌ها وجود دارند. مانند فرمالدهید، ترکیبات آلی فرّار، کربن مونوکسید، دی اکسید گوگرد و غیره.
  3. همچنین این دستگاه باید برای تصفیه آلاینده‌های هوا مانند شوره حیوانات خانگی، ویروس‌ها و باکتری‌های معلق در هوا، گردوغبار، مایت ها، دود ناشی از پخت‌وپز و دوده‌ها بسیار عالی عمل کند.

هانیول یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه‌ی فناوری است که انواع دستگاه تصفیه هوای خانگی، اداری و خودرو را ارائه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.