درمان خانگی حساسیت فصلی با گیاهان دارویی – درمان حساسیت فصلی در خانه

درمان حساسیت های فصلی و کنترل علائم آن ها با روش های خانگی نیز امکانپذیر است. درمان حساسیت در افراد مختلف به شیوه های متفاوتی انجام می گیرد. حساسیت، تب یونجه یا آلرژی فصلی در فصل های بهار، تابستان و پاییز شیوع بیشتری دارد و دلیل آن افزایش تعداد گرده های گیاهان و درختان، وجود گرد و غبار، مایت ها و شوره سر حیوانات خانگی در هوای محیط است.

حساسیت ها باعث مختل شدن نظم زندگی و بروز دردسرهایی برای فرد مبتلا می شود. حساسیت فصلی علائمی دارد که بطور مختصر به آن می پردازیم و سپس روش های درمان آن در خانه را ارائه می کنیم.

علائم و عوامل حساسیت فصلی

علائم حساسیت فصلی

علائم ابتلا به حساسیت با توجه به عوامل ابتلا می تواند متغیر باشد. حساسیت تنفسی و پوستی علائم مربوط به خودشان را دارند.  برخی از علائم حساسیت و آلرژی عبارت است از:

خارش و قرمزی چشم

عطسه و سرفه مزمن

حساسیت و آبریزش بینی

تنگی نفس

خس خس سینه و …

حساسیت فصلی عوامل مختلفی دارد. گرده افشانی گل ها و گیاهان، دلایل ژنتیکی، گرد و خاک، آلودگی هوا و … از جمله عوامل ابتلای افراد به حساسیت و آلرژی هستند.

حساسیت ها ممکن است زمینه ساز ابتلا به بیماری های خطرناکی مانند آسم نیز باشند. بنابراین نباید درمان و کنترل آن را به تاخیر انداخت. علائم حساسیت فصلی علاوه بر درمان دارویی با آنتی هیستامین و … با تغذیه مناسب و دوری از هوای آلوده و همچنین مصرف برخی از گیاهان دارویی نیز فروکش می کند.

درمان آلرژی در خانه (کلیک کنید)

درمان حساسیت فصلی در خانه با روش های گیاهی

در کنار درمان دارویی حساسیت، می توان از روش ها و خوراکی هایی در خانه برای کاهش علائم حساسیت بهره گرفت. باید توجه داشت که درمان حساسیت فصلی ممکن است تنها با کنترل علائم آن امکانپذیر باشد و درمان قطعی نداشته باشد.

سرکه سیب

سرکه سیب برای درمان حساسیت فصلی

در صورتی که دچار حساسیت فصلی هستید، حتما باید در کنار سایر ادویه ها و ترشیجات موجود در آشپزخانه تان از یک بطری سرکه سیب نیز نگهداری کنید. همچنین این سرکه می تواند کمک خوبی برای ضدعفونی کردن شیرهای آب و سینک باشد. سرکه سیب قادر است تا بوهای ناخوشایند ناشی از تعریق را از لباس ها بزداید، شوره سر را از بین ببرد و باعث تسکین سوزش معده شود.

سرکه سیب تاثیر بسیار مثبتی در درمان حساسیت فصلی دارد. همچنین مصرف آن باعث پاک کردن سیستم لنفاوی بدن می شود.

یک روش فوری، خوردن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب است. اما می توان یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آبجوش حل کرد و به همراه کمی عسل میل نمود.

پروبیوتیک ها

یکی از انواع مفید باکتری های روده، پروبیوتیک ها هستند. در برخی موارد، بروز علائم حساسیت ها به دلیل عدم تعادل در سیستم ایمنی بدن است. نقص سیستم ایمنی باعث می شود تا واکنش بدن به آلرژن هایی مانند آلودگی هوا، گرد و غبار و گرده ها شدید باشد.

مواد و خوراکی های پروبیوتیک با اضافه کردن باکتری های مفید برای دستگاه گوارش باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. بهترین منبع خوراکی برای پروبیوتیک ها، غذاهای تخمیری هستند.

امروزه در کشورمان نیز محصولات پروبیوتیک از جمله ماست پروبیوتیک عرضه شده است که علاوه بر طعم دلپذیرتر، باعث سلامت سیستم ایمنی بدن و درمان علائم حساسیت فصلی می شود.

برگ گزنه

برگ گزنه برای درمان حساسیت فصلی

برگ گزنه خواص زیادی دارد و می توان از دمنوش آن برای درمان دیابت و بهبود سلامت دستگاه گوارش استفاده نمود. یکی دیگر از فواید مصرف گزنه، تاثیر آن بر کاهش میزان هیستامین بدن در زمان بروز حساسیت است. غیر از استفاده از جوشیده برگ گزنه، برگ خشک شده آن به صورت کپسول نیز ارائه شده است و از آن برای درمان حساسیت استفاده می شود.

همچنین می توان برگ گزنه را با سایر گیاهان دارویی ترکیب کرد و دمنوشی تسکین دهنده برای علائم حساسیت آماده کرد. گاهی اوقات گزنه را با برگ نعناع و یا برگ تمشک ترکیب می کنند. این معجون برای درمان حساسیت فصلی بسیار مفید است.

خوراکی های ضد التهابی

غذاها، چای ها، دمنوش ها و ادویه هایی که خاصیت ضد التهابی دارند می توانند نقش موثری در کاهش علائم ناشی از حساسیت فصلی ایفا کنند.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف زنجبیل خوراکی باعث کاهش تعداد عطسه ها و واکنش مثبت سلول های مغز می شود. همچنین چای سبز دارای خاصیت ضد التهابی است. این نوشیدنی حاوی کرستین و کاتچین است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و یک آنتی هیستامین طبیعی قوی محسوب می شوند.

نوشیدن آب

نوشیدن آب ساده ترین راه برای درمان آلرژی و حساسیت فصلی است. کاهش آب بدن عوارض جانبی بسیاری دارد. از جمله بدخلقی، احساس گرسنگی و دشوارتر شدن کاهش وزن. همچنین باعث خستگی مزمن و اختلال در خواب شبانه می شود. نفخ معده، سردرد و افزایش شدت علائم حساسیت از دیگر تاثیرات کمبود آب در بدن است. همچنین ممکن است آسیب هایی را به قلب وارد کند.

نوشیدن آب زیاد علاوه بر بهبود کیفیت سلامت بدن، باعث تسریع در تسکین علائم حساسیت فصلی نیز می شود.

ایمونوتراپی

ایمنی درمانی یا ایمونوتراپی روشی است که برای درمان برخی از بیماری ها مانند سرطان و حساسیت به کار گرفته می شود.

این روش همانند واکسن عمل می کند. به این صورت که مقدار بسیار کمی از آلرژن ها را وارد بدن می کنند. بدین ترتیب سیستم ایمنی بدن برای مقابله با حساسیت های وسیع تر آماده می شود. همچنین ایمونوتراپی برای درمان حساسیت با روش سرکوب سیستم ایمنی نیز انجام می پذیرد.

اجتناب از عوامل حساسیت زا

بدون شک بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به حساسیت فصلی، دوری از عواملی است که باعث بروز حساسیت می شوند.

استفاده از ماسک برای حضور در محیط بیرون از خانه می تواند تا حدی از ورود آلرژن ها به دستگاه تنفسی جلوگیری کند. اما طبق تحقیقات انجام گرفته در سازمان حفاظت زیست محیطی آمریکا، آلودگی هوای خانه تا 5 برابر بیشتر از بیرون است. بنابراین برای مقابله با آلودگی هوای خانگی باید از راه حل های بهتر و مطمئن تری استفاده کرد.

گرد و غبار، دود ناشی از پخت و پز، بوهای نامطبوع، ترکیبات آلی فرّار و سایر آلاینده های موجود در هوا باعث آلودگی هوای خانه می شوند. استفاده از دستگاه تصفیه هوا می تواند این آلودگی ها را بطور کامل از بین ببرد.

درمان آلرژی و حساسیت کودکان (کلیک کنید)

دستگاه تصفیه هوا

بهترین دستگاه تصفیه هوا

تصفیه کننده های هوا قادرند تا 99.97% از آلاینده های هوا را از بین ببرند. افرادی که مبتلا به حساسیت فصلی هستند با استفاده از این دستگاه ها می توانند مطمئن باشند که حداقل داخل خانه از عوامل حساسیت در امان خواهند بود.

شرکت هانیول آمریکا با ارائه دستگاه های تصفیه هوای قدرتمند، هوای پاک را برای خانه ها فراهم می آورد. این دستگاه ها در 3 مدل با نام های Air Touch A5، Air Touch و Air Touch P توسط شرکت مرکز کنترل ایران، نماینده رسمی هانیول در ایران به بازار عرضه شده اند. هر کدام از این دستگاه ها برای متراژهای مختلفی به کار گرفته می شود.

برای مشاوره و خرید هر یک از دستگاه ها و فیلترهای آن، می توانید با مرکز تماس شرکت (02157859) تماس حاصل نمایید. همچنین دستگاه های تصفیه هوای هانیول مدل ایرتاچ در فروشگاه اینترنتی دیجی کالا نیز قابل سفارش هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.