۱۰ روش درمان سرفه شبانه در خانه

سرفه در میان افراد مسأله شایعی است. در برخی موارد، سرفه حتی می تواند مفید باشد. به عنوان مثال با تحریک کردن ریه ها یا خارج کردن مخاط اضافی. سرفه همچنین ممکن است به خارج کردن میکروب ها از ریه ها و جلوگیری از عفونت کمک کند. اما هنگامی که سرفه در شب اتفاق می افتد، می تواند آزار دهنده باشد چرا که موجب بی خوابی فرد می شود. در این مطلب 10 روش درمان سرفه شبانه در خانه بیان می شود.

خوشبختانه، روش های مختلفی برای تسکین و درمان سرفه شبانه وجود دارد، از جمله برخی از داروهای کاهش دهنده سرفه، تغییر در شیوه زندگی و داروهای طبیعی.

درمان خانگی سرفه شبانه

رعایت 10 روش زیر به کاهش و درمان سرفه شبانه کمک کند:

درمان خانگی سرفه شبانه1. استفاده از دستگاه بخور و رطوبت ساز برای درمان سرفه شبانه

همانطور که می دانید هوای خشک باعث تشدید سرفه می شود. سیستم های تهویه مطبوع و سرمایش در تابستان و سیستم های گرمایشی در زمستان باعث خشک شدن هوای محیط می شوند.

شما می توانید برای مرطوب کردن محیط اتاق خواب خود و درمان سرفه خشک ، شب ها از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید. با این کار یعنی افزودن رطوبت محیط می توانید به تسکین گلو درد و جلوگیری از سرفه های شبانه کمک کنید.

البته، باید توجه داشته باشید که رطوبت بیش از حد نیز می تواند به رشد قارچ ها کمک کند. قارچ به خودی خود می تواند آلرژی زا باشد و باعث سرفه بیشتر شود.

برای اندازه گیری میزان رطوبت محیط می توان از دستگاهی به نام رطوبت سنج استفاده کرد. میزان رطوبت مناسب در یک اتاق معمولا باید حدود 50 درصد باشد.

دستگاه بخور برای درمان سرفه شبانه

2. کاهش آلرژن ها

هنگامی که سیستم ایمنی بدن نسبت به یک ماده معمولا بی ضرر واکنش نشان می دهد، آلرژی رخ می دهد. در این مواقع علائم رایجی چون: عطسه، آب ریزش بینی، خستگی و سرفه بروز می کند.

محرک های متداول آلرژی شامل قارچ، حیوانات خانگی و گرد و غبار است. براساس بنیاد ملی خواب، فرد با رعایت نکات زیر می تواند سرفه ناشی از حساسیت در اتاق خواب خود را کاهش دهد:

  • استفاده از جاروبرقی مجهز به فیلتر HEPA به صورت هفتگی برای از بین بردن گرد و غبار موجود در اتاق خواب
  • شستشوی یک بار در هفته ملافه ها با آب گرم
  • دوش گرفتن قبل از رفتن به رختخواب برای از بین بردن آلرژن ها
  • استفاده از دستگاه تصفیه هوا در اتاق خواب

3. کنترل ریفلاکس معده (GERD)

بیماری ریفلاکس معده (GERD) یک بیماری شایع گوارشی است که از بازگشت اسید معده به مری ناشی می شود. این بیماری می تواند منجر به سوزش گلو و سرفه بخصوص در شب شود.

افرادی که دچار بیماری GERD هستند باید با پزشک متخصص مشورت و سعی کنند این بیماری را کنترل کنند. رژیم غذایی مناسب و اجتناب از خوردن غذاهایی که موجب سوزش معده می شوند و عدم خوردن غذا حدودا 4 ساعت قبل از خواب ممکن است به کاهش علائم ریفلاکس معده کمک کند.

4. خوردن چای با عسل

خوردن چای داغ همراه با عسل می تواند گلو درد را تسکین و سرفه را کاهش دهد. همچنین موجب کاهش تحریک سینه و مخاط گلو شود. توجه داشته باشید که به دلیل خطر احتمالی نوعی مسمومیت غذایی به نام بوتولیسم ناشی از خوردن عسل مصرف برای کودکان کمتر از 1 سال توصیه نمی شود.

5. استفاده از دارو بدون نسخه پزشک

برخی افراد ممکن است در مواقع بروز سرفه شدید که باعث بی خوابی شبانه می شود، از داروهای بدون نسخه پزشک استفاده کنند.

معمولاً داروهای ضد سرفه به صورت زیر دسته بندی می شوند:

  • داروهای کاهش دهنده سرفه: این داروها از تشدید سرفه جلوگیری می کنند. این داروهای کاهنده سرفه که معمولا در دسترس نیز هستند حاوی کدئین می باشند.
  • اکسپکتورانت: اکسپکتورانت یک دارو خلط آور و ضد سرفه است که سبب رقیق شدن خلط و بیرون آمدن آن از شش و راه‌های هوایی می‌شود که این امر باعث می شود تا سرفه راحت تر و کاهش یابد.

البته این مسأله را باید در نظر گرفت که بسیاری از این داروهای کاهش دهنده سرفه ممکن است عوارض جانبی بسیاری داشته باشد و یا با سایر داروها تداخل دارویی داشته باشد، بنابراین بهتر است قبل از مصرف ابتدا با پزشک یا داروساز مشورت شود.

داروی سرفه شبانه

6. استفاده از بالش بلند زیر سر

هنگامی که فرد در شب دراز می کشد سرفه شدیدتر می شود. چرا که مخاط گلو در قسمت پشت گلو جمع و باعث سرفه می شود.

استفاده از بالش بلند و یا چند بالش زیر سر می تواند باعث جلوگیری از علائم ریفلاکس معده و کاهش مخاط پشت گلو که هر دو از علائم سرفه های شبانه هستند می شود.

7. غرغره آب نمک قبل از خواب

غرغره آب نمک قبل از خواب می تواند باعث کاهش گلو درد یا سوزش گلو شود. همچنین می تواند به خارج کردن مخاط پشت گلو کمک کند و باعث کاهش سرفه شود.

برای کاهش سرفه، می توانید یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و قبل از خواب چند بار غرغره کنید.

8. ترک کردن سیگار

یک علت شایع سرفه طولانی مدت مکرر استعمال سیگار است. ترک سیگار به کاهش سرفه کمک شایانی می کند، البته باید در نظر داشت که این مسئله یک شبه متوقف نمی شود و به گذر زمان بستگی دارد.

9. استفاده از اسپری نمکی بینی

با استفاده از یک اسپری نمکی بینی می توان خشکی مخاط را کاهش داد و مواد تحریک کننده و آلرژن ها را از بین برد.

این اسپری های نمکی بینی حاوی آب و نمک هستند و همچنین ممکن است باعث کاهش خلط پشت گلو شود و در نتیجه سرفه را کاهش دهد.

10. درمان آسم

آسم یک بیماری ریوی التهابی و مزمن راههای هوایی است که بسیار شایع است. یکی از علائم شایع آسم سرفه است که اغلب در شب تشدید می شود.

استنشاق داروی آسم ممکن است سرفه شبانه ناشی از آسم را متوقف کند. بعضی از داروهای استنشاقی حاوی داروهای تنفسی برای باز کردن راه های هوایی هستند که ممکن است سرفه را کاهش داده و تنفس را برای فرد بیمار آسان تر کند.

11. دستگاه تصفیه هوا

استفاده از یک تصفیه کننده هوا می تواند باعث حذف آلاینده ها، گرد و غبار و ذرات معلق از فضای خانه شود. با تصفیه و پاک شدن هوای خانه، میزان سرفه ها نیز کاهش می یابد. استفاده از یک دستگاه تصفیه هوا خوب مخصوصا در شهرهای آلوده به یک امر ضروری تبدیل شده است.

دستگاه تصفیه هوا airtouch a5

بیشتر بخوانید: درمان خانگی سرفه

علل سرفه شبانه

سرفه های شبانه ممکن است در اثر شرایط متنوع ایجاد شود که برخی از آنها کوتاه مدت هستند و طی یک یا دو هفته از بین می رود. در موارد دیگر، سرفه شبانه می تواند طولانی مدت باشد.

در ادامه برخی از دلایل عمده سرفه شبانه آورده شده است:

  • آلرژی
  • آسم
  • آمفیزم
  • برونشیت مزمن
  • ریفلاکس معده (GERD)
  • سرماخوردگی
  • آنفولانزا

سرفه شبانه

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود

سرفه های شبانه اغلب با رعایت از یکی از نکاتی که در بالا به آن ها اشاره شد، می تواند کاهش یابد. با این وجود مواردی وجود دارد که بهتر است در صورت بروز به پزشک مراجعه شود.

در صورت بروز هر یک از علائم زیر، شخص باید به پزشک مراجعه کند:

  • درجه تب بیشتر از 38.3 درجه سانتی گراد
  • ادامه دار بودن سرفه بیش از یک هفته
  • سرفه همراه با خون
  • خس خس کردن سینه
  • احساس درد در ناحیه قفسه سینه
  • بروز اختلالات تنفسی

شدت سرفه شبانه به علت آن بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر سرفه شبانه به دلیل سرماخوردگی باشد معمولاً طی یک یا دو هفته برطرف می شود. اگر علت سرفه بیماری مزمن ریه باشد، کاهش سرفه ممکن است طولانی تر باشد.

افرادی که مبتلا به آلرژی، آسم و یا ریفلاکس معده (GERD) هستند، می توانند با کنترل وضعیت بیماری خود و مشورت با پزشک متخصص، سرفه ناشی از این بیماری ها را بهبود بخشند و گزینه های درمانی مناسبی که باعث کاهش علائم آن ها می شود را پیدا کنند و در نتیجه باعث کاهش سرفه ناشی از آن شوند.

One thought on “۱۰ روش درمان سرفه شبانه در خانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.