چگونه می‌توان از خود در برابر آلودگی هوا محافظت کرد؟

هر موقع که بیرون می‌روید، ممکن است مواد سمی و مضر را استنشاق کنید، ولی نفستان را حبس نکنید! فکر کنید!
از سال 1970 به بعد، در تمامی کشورهای توسعه یافته، دودهای آلوده که کلانشهر‌ها را فرا می‌گرفت با وضع قوانین زیست محیطی از بین رفت. با این‌حال در آن کشورها، آلودگی‌های خطرناکی که با چشم مسلح قابل رویت نیستند در حال انتشار است. اما در کشور‌های در حال توسعه اوضاع به مراتب فاجعه‌بار‌تر است، چراکه آلودگی‌های هوا، علاوه بر ایجاد انواع بیماری‌ها، در بسیاری از مواقع جلوی دید شهروندان را نیز می‌گیرد.

اگزاست دیزل

دود دیزل همان دود سیاه و بد بوی خروجی از وسایل نقلیه دیزلی است. این دود 40 برابر سمی‌تر از دیگر آلودگی‌ها و سبب اصلی سرطان، آسم، مرگ زودرس و خطر اصلی در کمین جنین‌ زنان باردار است. بخش بزرگی از جمعیت شهری در معرض این آلودگی‌های ناشی از سوخت دیزل کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و… می‌باشند. کودکان، نوجوانان و جوانان نیز در ترافیک صبحگاهی همین دود و آلودگی مضر را استنشاق می‌کنند.

با اینکه دولت قدم‌های مناسبی در راه گازسوز کردن وسایل حمل‌و‌نقل عمومی برداشته است، باید توجه داشت که موتور‌های دیزلی برای دهه‌ها در خیابان ها حضور خواهند داشت و از رده خارج نمی‌شوند، این ماهیت یک موتور دیزلی است! عمر و آلودگی بالا!

چه باید کرد؟

به عنوان یک شهروند اگر سرویس محل کارتان گازوئیل‌سوز است با مدیر و دیگر کارمندان صحبت کنید، راه حل را بیابید و از خودتان شروع کنید! به عنوان یک پدر یا مادر اگر سرویس فرزندتان گازوئیل‌سوز است، آن را عوض کنید! شک نکنید! سلامتی فرزندان‌مان در میان است!

بنزن

بنزن یکی از عوامل اصلی ابتلا به سرطان است که می‌تواند باعث سرطان خون، اختلالات خونی و دیگر بیماری‌ها گردد. حتی اگر به مدت کم در معرض بنزن قرار گیرید مبتلا به خواب‌آلودگی، سرگیجه، سردرد و تحریک چشم، پوست و دستگاه تنفسی خود می‌شوید.

به طور معمول تمامی انسان‌ها در پمپ‌های بنزین، بنزن را استشمام می‌کنند. بنزن همچنین از ترکیبات خطرناک سرطان‌زای دود سیگار است. سطوح بالاتر این ماده سمی و خطرناک در محوطه‌های پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها وجود دارد.

چه باید کرد؟

به هیچ عنوان زنان باردار اقدام به سوخت‌گیری ماشین خود نکنند و اگر مجبور به این کار شدند، از متصدی پمپ بنزین کمک بخواهند و از ماشین پیاده نشوند!

ذرات معلق

ذرات معلق مخلوطی از ذرات مایع و جامد میکروسکوپی غوطه‌ور در هوا هستند. این ذرات معلق در بخار، دود و آلودگی وجود دارند و بسیار کوچک‌تر از آنند که با چشم غیرمسلح دیده شوند. خطر اصلی، قطر کوچک و میکروسکوپی بودن آنهاست. هنگام تنفس‌، آنها به قدری کوچک هستند که به راحتی وارد ریه‌ها و گردش خون می‌شوند و باعث مشکلات قلبی-عروقی، سکته و مرگ زودرس می‌گردند.
بیشتر ذرات معلق ناشی از سوختن ذغال سنگ، نفت، بنزین، گازوئیل و چوب هستند.

اُزون

در بالای لایه استراتوسفر در جو زمین، ازون لایه‌ای محافظ در برابر اشعه‌ی ماورابنفشِ خورشید تشکیل می‌دهد. هنگامی که آلودگی باعث افزایش سطح ازون در لایه‌های هوای نزدیک به سطح زمین می‌گردد، می‌تواند به ریه‌ها آسیب بزند یا باعث تحریک‌شان گردد. این وضعیت هنگامی رخ می‌دهد که اکسید نیتروژن و دیگر مواد آلوده‌کننده در معرض نور آفتاب به تله می‌افتند.

چه باید کرد؟

در مواقعی که ذرات معلق هوای بیرون برای گروه‌های پرخطر بیش از حد مجاز است، از تردد بی‌مورد در معابر شهری و یا ورزش و پیاده‌روی خودداری کنید. از دستگاه‌های تصفیه هوا مجهز به فیلتر‌های قوی که توان جذب ذرات معلق بسیار را دارند استفاده کنید. از مترو استفاده کنید! و اینکه فقط صبح اول وقت ورزش کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.