تاثیر آلودگی هوا بر زنان باردار و نوزاد – مقابله با آلودگی هوا در بارداری

امروزه سطح فکری خانواده‌ها رو به رشد است و اجتناب از خوردن غذاهای مضر و مشروبات الکلی در زمان بارداری به اندازه کافی آسان شده است. اما درباره هوایی که تنفس می‌شود چطور؟

سال‌هاست که محققان چگونگی تاثیر آلودگی هوا بر بارداری را مورد مطالعه قرار داده‌اند، عوارض جانبی بالقوه آلودگی هوا بر روی زنان باردار و همچنین نوزادانشان، و پیش‌بینی این عوارض بسیار جدی‌تر از هر یافته‌ای است.

در این مقاله هر آنچه که لازم است بدانید از جمله علل آلودگی هوا و روش‌های جلوگیری از تنفس آلودگی در زمان باردای آورده شده است.

آلودگی هوا چیست؟

آلودگی هوا به فرم‌های مختلفی است. به طور معمول، هوای آلوده شامل ازون، ذرات دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، آلودگی ناشی از دود اگزوز خودرو، گازهای گلخانه‌ای، گرد و غبار و مواد شیمیایی است. اگر شما در کشور و یا یک شهر بزرگ زندگی می‌کنید، حتما در معرض آلودگی هوا هستید.

علائم بیماری های ناشی از آلودگی هوا

علائم رایج قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا طولانی مدت عبارتند از:

  • سرفه
  • خس خس کردن سینه
  • سوزش چشم و سینوس‌ ها
  • بیماری‌های تنفسی پیشرفته مانند برونشیت، آسم و آمفیزم
  • خستگی‌ های مزمن
  • کاهش توانایی ریه و تنگی نفس
  • آسیب به ریه‌ ها و قلب
  • سرطان

اگر چه آلودگی هوا برای هر رده سنی و هر موجود زنده‌ای مضر و خطرناک است و ممکن است سلامتی را به خطر بیاندازد، اما تاثیرات شدیدتری بر روی زنان باردار، کودکان، نوزادان، افراد مبتلا به مشکلات تنفسی و سالمندان دارد.

خطرات احتمالی آلودگی هوا در دوران بارداری

تحقیقات همواره درحال بررسی داده‌ های جدی در مورد خطرات احتمالی آلودگی هوا بر روی زنان باردار و نوزادانشان است. در ادامه برخی از عواقب ناخوشایند احتمالی آلودگی هوا آورده شده که لازم است بدانید.

تاثیر آلودگی هوا بر زنان باردار و نوزاد

کم وزنی هنگام تولد

در زایمان ایده‌آل وزن نوزادان در هفته 38 تا 40، حدود 6 تا 9 پوند است. نوزادان زیر 5 پوند و 8 اونس به عنوان نوزاد كم وزن محسوب می‌شوند. به طور متوسط ​​از هر 12 کودک یک کودک در امریکا به دلایل گوناگونی دچار کم وزنی هنگام تولد است که یکی از دلایل این عارضه قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در حین بارداری است.

یک مطالعه جالب در پکن -یکی از شهرهای آلوده جهان- در مورد ارتباط تاثیر آلودگی هوا در حین بارداری با کم وزنی نوزادان هنگام تولد انجام شده است. محققان گروهی از زنان که در بازی‌های المپیک 2008 پکن حضور داشتند را به مدت دو ماه مورد مطالعه قرار دادند، زمانی که کیفیت هوا بهتر و انتشار گازهای گلخانه‌ای کمتر بود.

این مطالعه نشان داد، زنانی که در ماه هشتم بارداری در طول بازی‌های المپیک بودند (در مقایسه با زنان که در همان ماه در سال قبل) نوزادانی با وزن 0.8 اونس سنگین‌تر را به دنیا آوردند. البته هنوز مشخص نیست که زنان باردار در سه ماه یا هفته آخر بارداری در هوای آلوده آسیب پذیرتر هستند.

زایمان زودرس

براساس یک مطالعه توسط موسسه محیط زیست استکهلم (SEI) در دانشگاه یورک، نزدیک به سه میلیون نوزاد به علت آلودگی هوا پیش از موعد متولد شدند. این بدان معنی ایست که در سال 18 درصد از زایمان‌های زودرس به دلیل آلودگی هوا می‌باشد. همچنین نوزادان متولد شده در این مدت زمان دارای اختلالات عصبی و جسمی نیز بودند. اگرچه آلودگی هوا یکی از دلایل زایمان زودرس می‌باشد اما باید توجه زیادی به این مساله داشت و از آن جلوگیری کرد.

اوتیسم

مطالعه‌ای که در دانشگاه هاروارد انجام شد نشان داد احتمال به دنیا آوردن نوزاد مبتلا به اوتیسم توسط زنان بارداری که در طول سه ماهه سوم بارداری خود در معرض آلودگی ذرات قرار می‌گیرند دو برابر بیشتر خواهد بود.

آسم

آلودگی هوا باعث تشدید بیماری آسم می‌شود.

در زنان باردار، این امر ممکن است بسیار خطرناک باشد، زیرا آسم می‌تواند باعث ایجاد پره اکلامپسی (Preeclampsia) یا مسمومیت حاملگی شود، وضعیتی که سبب افزایش فشار خون و کاهش عملکرد کبد و کلیه‌ها خواهد شد. هنگامی که بیماری آسم به خوبی مدیریت شود، مادر و کودک می‌توانند خوب باشند. باید درنظر داشت که اگر بیماری آسم درمان نشود باعث می‌شود که نوزاد از کمبود اکسیژن رنج ببرد، که این مساله منجر به تضعیف رشد، زایمان زودرس و کم وزنی هنگام تولد می‌شود. همچنین تحقیقات نشان داده است که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می‌تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری آسم در طولانی مدت شود.

مشکلات باروری

تاثیر آلودگی هوا بر زنان باردار

اگر در حال برنامه‌ریزی برای بارداری هستید، لازم است که به هوای تنفس خود بیشتر دقت کنید. مطالعات متعدد نشان داده اند که آلودگی هوا تاثیر بسزایی بر بارداری دارد و این مساله موجب کاهش باروری در مردان و زنان نیز می‌شود. همچنین برخی از تحقیقات آلودگی هوا را به سقط جنین مرتبط می‌سازند.

روش‌های محافظت از خود در برابر آلودگی هوا هنگام بارداری

با اینکه جلوگیری از همه تهدیدهای بالقوه برای سلامتی مادر و نوزاد غیر ممکن است، روش‌هایی برای کاهش خطرات ناشی از آلودگی هوا وجود دارد که در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

بررسی شاخص کیفیت هوا (AQI)

در سال 2014، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که 92 درصد از جمعیت جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که کیفیت هوا در وضعیت ناسالم است. حتی در مواقعی که هوا تمیز به نظر می‌رسد، ممکن است آلوده باشد. مشاهده روزانه شاخص‌های کیفیت هوای محل سکونت خود را یک عادت قرار دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا میزان آلودگی و ذرات معلق در هوا را بررسی کنید و بدانید که چه موقع باید نگران باشید.

ماندن در خانه

آلودگی هوا و بارداری

پوست بدن به عنوان بهترین جاذب، 60 تا 100 درصد از هر آنچه که با آن تماس پیدا می‌کند را جذب می‌کند. زنان باردار بیشتر زمان خود را با نوزاد خود می‌گذرانند؛ خوردن، نوشیدن، تنفس کردن و از این رو در معرض تاثیرات متقابلی با جنین خود قرار می‌گیرند. حتی اگر شما در مواقع آلودگی هوا از ماسک استفاده کنید، پوست شما تحت تاثیر آلودگی هوا در فضای باز قرار خواهد گرفت. به عنوان مثال: اگر پیش بینی هوا بر این مبنا بود که هوا آلوده است و شاخص هوا در شرایط ناسالم، بهتر است در منزل بمانید و حتما از دستگاه‌های تصفیه هوا خانگی استفاده کنید.

استفاده از گیاهان تصفیه کننده هوا

گیاهان می‌توانند به طور طبیعی هوا را تصفیه کنند و به تنفس هوای سالم تر کمک کنند. انواع خاصی از گیاه‌هان وجود دارند که ترکیبات آلی فرار را از هوا حذف می‌کنند و دی اکسید کربن را با اکسیژن تازه جایگزین می‌کنند.

بارداری یک تعادل ظریف است. مسائل بسیاری وجود دارند که می‌توانند سلامتی مادر و نوزاد را تحت تاثیر قرار دهند. آلودگی هوا مساله‌ای است که می‌توانید اثرات جانبی آن را کاهش دهید و با استفاده از راهنمایی‌های ذکر شده در بالا از خود و کودکان خود محافظت کنید.

گیاهان تصفیه کننده هوا به پیشنهاد ناسا

استفاده از یک دستگاه تصفیه کننده هوا مناسب

آلودگی هوا مساله بسیار مهمی است که شما باید نگران آن باشید. بر طبق تحقیقات EPA، آمریکایی‌ها 90 درصد زندگی خود را در محیط‌های داخلی به سر می‌برند. این در حالی است که آلاینده‌ها و ذرات معلق آلودگی هوا در داخل دو تا پنج برابر بیشتر از محیط خارجی هستند. نگران نباشید شما می‌توانید این مشکل را با خرید یک دستگاه تصفیه هوا مناسب حل کنید. دستگاه‌های تصفیه هوا، هوای داخلی را تصفیه می‌کنند و ذرات معلق در هوا و آلودگی محیط را از بین می‌برند و به شما و رشد کودک شما در محیطی سالم کمک می‌کنند.

دستگاه تصفیه هوای هانیول مدل ایرتاچ

بهترین دستگاه تصفیه هوا

شرکت مرکز کنترل ایران، نماینده رسمی هانیول در ایران، سه مدل دستگاه تصفیه هوای هانیول مدل ایرتاچ را در ایران عرضه و گارانتی کرده است. این دستگاه ها در ۳ مدل با نام های Air Touch A5، Air Touch و Air Touch P ارائه شده اند. هر کدام از این دستگاه ها برای متراژهای مختلفی به کار گرفته می شود.

برای مشاوره و خرید هر یک از دستگاه ها و فیلترهای آن، می توانید با مرکز تماس شرکت (۰۲۱۵۷۸۵۹) تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.