تاثیر آلودگی هوا بر ابتلا به سرطان ریه

سرطان ریه از جمله بیماری های خطرناکی است که یکی از دلایل ابتلا به آن می تواند زندگی کردن در معرض هوای آلوده باشد. آلودگی هوا باعث بروز بیماری ها و آسیب های مختلفی به جسم و روان شهروندان می شود که بسیاری از آنها بطور مستقیم قابل مشاهده نیستند. اما اصلی ترین بخشی که بیشترین آسیب ها از آلودگی هوا به آن وارد می شود، دستگاه تنفسی انسان و به ویژه ریه ها هستند.

سرفه ی مزمن، آلرژی و حساسیت های تنفسی، تنگی نفس، انواع آسم ، خس خس سینه، خستگی، سردرد و حتی در موارد شدیدتر سرطان ریه از پیامدهای حضور طولانی بودن در هوای آلوده و تنفس آلاینده های سمی و خطرناک است. این موضوع برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، مانند کودکان، بیماران تنفسی و افراد مسن، ممکن است آسیب های بیشتری به همراه داشته باشد.

آسیب ها و خطرات آلودگی هوا

هرچند میزان آسیب های ناشی از تنفس آلاینده های هوا برای همه ی افراد یکسان نیست، اما بطور کلی می تواند باعث سختی در نفس کشیدن شود. ورود ذرات معلق و گرد و غبار به دستگاه تنفسی در کمترین حالت باعث بروز سرفه و تنگی نفس خواهد شد.

استفاده از ماسک های مناسب آلودگی هوا و حضور کمتر در محیط های باز از جمله روش های ساده برای پیشگری از آسیب های آلاینده های هوا است. همچنین باید توجه داشت که آلودگی هوای خانه ممکن است تا 5 برابر نسبت به آلودگی هوای بیرون شدیدتر باشد. احتراق ناشی از پخت و پز، پرز فرش، گرد و غبار، مو و شوره حیوانات خانگی، ترکیبات آلی فرّار، عطر و بوهای ناخوشایند و سایر عوامل در تشدید آلودگی هوای خانه موثرند.

برای مقابله با آلودگی هوا در خانه توصیه می شود از باز کردن پنجره ها در روزهای آلوده خودداری کنید و در صورتی که در خانواده شما افراد آسیب پذیر مانند افراد مسن، کودکان و بیماران تنفسی وجود دارند بهتر است از یک دستگاه تصفیه هوا در خانه استفاده کنید.

تاثیر آلودگی هوا بر ابتلا به سرطان ریه

تاثیر آلودگی هوا بر سرطان ریه

باید توجه داشت که هرچند آلودگی هوا عوارض بسیاری برای سلامت افراد دارد، اما عامل اصلی ابتلا به سرطان ریه نیست و تنها ممکن است تاثیراتی بر ابتلا و تشدید بیماری داشته باشد. در مقایسه می توان گفت که اثر کشیدن سیگار بر ابتلا به سرطان ریه بسیار بیشتر از آلودگی هواست. با این حال نمی توان از عوارض و آسیب های هوای آلوده غافل شد.

معمولا کشیدن سیگار در برخی از افراد منجر به بروز جهش های ژنتیکی در سلول ها می شود که نتیجه ی آن ابتلا به سرطان ریه است. ذرات معلق کوچک کمتر از 2.5pm موجود در هوا بر ابتلای افراد به سرطان تاثیر بیشتری از ذرات بزرگتر دارند. موادی مانند آزبست و آرسنیک موجود در هوا بیشترین آسیب را بر سیستم تنفسی انسان وارد می کنند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این مواد خطرناک می تواند منجر به ابتلا به سرطان ریه و حتی سایر سرطان ها شود.

مقابله با آلودگی هوا

عدم قرار گرفتن در معرض هوای آلوده شاید تنها راه قطعی پیشگیری از آسیب های ناشی از آن باشد. با این حال ساکنان شهرهای بزرگ که زندگی و کارشان در محل هایی با هوای آلوده قرار دارد مجبورند از این هوا تنفس کنند.

تنها راه مقابله با آلودگی هوا در محیط های بیرون و فضای باز، استفاده از ماسک های مخصوص است که قادرند تا حد زیادی از ورود ذرات آلاینده جلوگیری کنند. عدم فعالیت بدنی شدید یا ورزش کردن در روزهای آلوده نیز از جمله مواردی است که باید رعایت شود.

در صورتی که در خانه و محیط های بسته هستید با بستن منافذ از ورود آلودگی جلوگیری کنید. با این حال حتی در صورت بستن درز درها و پنجره ها باز هم آلاینده های بیرون وارد خانه می شوند. آلاینده های موجود در خود خانه نیز میزان شدت آلودگی را افزایش می دهند.

طبق تحقیقات سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا، آلودگی هوای خانه ممکن است تا 5 برابر بیشتر از محیط بیرون باشد. بنابراین ماندن در خانه در روزهایی که هوا آلوده است نمی تواند باعث جلوگیری از آسیب های این پدیده به سلامت افراد خانواده شود.

بهترین راه مقابله با آلودگی هوای خانه، استفاده از یک دستگاه تصفیه هوا با عملکرد بالا و مطمئن است.

دستگاه تصفیه هوای هانیول

دستگاه تصفیه هوای هانیول مدل Airtouch A5 New

دستگاه تصفیه هوای هانیول در مدل های مختلف عرضه شده است. این دستگاه ها قادرند تا 99.99% آلاینده های موجود در هوای خانه را از بین ببرند. فناوری به کار گرفته در فیلتراسیون این دستگاه ها، مشابه همان فیلترهایی است که در شاتل های ناسا استفاده می شود.

مرکز کنترل ایران، نماینده رسمی هانیول در ایران نسبت به ارائه محصولات تصفیه هوای هانیول در ایران اقدام کرده است. این دستگاه ها با گارانتی 18 ماهه شرکت مرکز کنترل ایران (مکا) قابل خریداری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.