فیلتر کربن اکتیو (کربن فعال) چیست؟ – خرید فیلتر کربن اکتیو تصفیه هوا هانیول

فیلتر کربن اکتیو یا کربن فعال در دستگاه تصفیه هوا هانیول مدل ایرتاچ با نام HiSiv به کار گرفته شده است. این فیلتر از فناوری مورد استفاده در شاتل های ناسا بهره می گیرد. در کنار فیلتر کربن اکتیو، دستگاه تصفیه هوا با دو فیلتر دیگر یعنی فیلتر اولیه و فیلتر هپا قادر است تا 99.97% آلاینده های موجود در هوا را از بین ببرد.

از فیلتر کربن اکتیو برای حذف آلاینده هایی مانند ترکیبات آلی فرّار، بوهای ناخوشایند، فرمالدهید، دی اکسید کربن، نیتروژن دی اکسید و گازهای مضر دیگر استفاده می شود.  همچنین این فیلتر در دستگاه تصفیه آب نیز به کار گرفته می شود و می تواند انواع آلاینده های شیمیایی مانند کلر، بنزن، رادون، سرب  و برخی فلزات سنگین، رنگ و طعم بد آب و سموم شیمیایی موجود در آب را تصفیه کند.

ساختار فیلتر کربن اکتیو

ساختار کربن اکتیو

بطور کلی فیلترهای کربن فعال از کربن تشکیل شده اند. در این فیلتر، تکه های بسیار ریز کربن به شکل بلوک های متخلخل کنار یکدیگر قرار می گیرند. کربن فعال از موادی همچون چوب، زغال و پوسته میوه هایی مانند نارگیل یا گردو و پس از طی فرآیند فعالسازی به دست می آید.

برای ساخت فیلتر کربن اکتیو اختصاصی هانیول علاوه بر کربن از زئولیت نیز بهره گرفته می شود. زئولیت ماده ای معدنی است که می تواند ترکیبات آلی و مولکول های معدنی دیگر را به خود جذب کند. جاذب ‌های مولکولی زئولیت‌ ها از آلومینوسیلیکات ‌های هیدراته ایجاد شده‌اند.

کاربرد فیلتر کربن اکتیو در دستگاه تصفیه هوا و تصفیه آب

کاربردهای فیلتر کربن اکتیو

فیلتر کربن اکتیو کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف و همچنین کاربردهای خانگی گوناگونی دارد. به برخی از این کاربردها اشاره می کنیم.

دستگاه تصفیه هوا. فیلتر کربن اکتیو یکی از مهمترین فیلترهای تصفیه کننده هوا در کنار فیلتر هپا است.

دستگاه تصفیه آب. در دستگاه های تصفیه آب جدید در کنار فیلتر ممبران و فیلتر مینرال یا مواد معدنی از فیلترهای کربن اکتیو، کربن بلاک و پست کربن استفاده می شود.

تولیدات دارویی  و درمان مسمومیت

محصولات و دستگاه های پزشکی

پاکسازی و تصفیه خاک

تولید مواد غذایی و آشامیدنی

بازیافت طلا

محصولات مرتبط با صنعت خودروسازی

تصفیه کافئین از قهوه، کاکائو و چای

نحوه کارکرد فیلتر کربن اکتیو

فیلتر کربن اکتیو یا کربن فعالی که در دستگاه تصفیه هوا استفاده می شود، قادر است تا ذرات بزرگتر از 0.6 میکرون را از هوا حذف کند. دستگاه تصفیه کننده هوای هانیول با فن قدرتمندی که دارد می تواند هوای یک اتاق را در مدت کوتاهی از فیلترهای خود رد کند و از سمت دیگر، هوای پاک را به محیط برگرداند.

فیلتر کربن اکتیو دستگاه تصفیه آب نیز عملکرد مشابهی دارد. آب با فشار زیاد از فیلترهای تصفیه آب از جمله فیلتر کربن اکیتو عبور می کند. آلاینده های آب در این فیلتر گیر می افتند و از سمت دیگرِ دستگاه، آب سالم و پاک خارج می شود.

فیلتر کربن اکتیو دستگاه تصفیه آب

خرید فیلتر کربن اکتیو تصفیه هوا هانیول

فیلتر کربن اکتیو تصفیه هوای هانیول همراه با خود دستگاه ها ارائه می شود. این فیلتر که با نام HiSiv عرضه شده است به همراه فیلتر هپا تا بیش از 3000 هزار ساعت عمر مفید دارند. این بدان معنی است که قادرند یک فصل آلودگی هوا را به خوبی پشت سر بگذارند.

بنابراین در صورت استفاده از آن ها در هوای آلوده، تقریبا سالی یکبار باید تعویض شوند. اما فیلتر اولیه قابل شستشو است و نیازی به تعویض ندارد.

فیلترهای دستگاه تصفیه هوای هانیول

برای اطلاع از قیمت فیلتر کربن اکتیو تصفیه هوای هانیول و خرید آن می توانید با مرکز تماس شرکت مرکز کنترل ایران، نمایند رسمی هانیول در ایران به شماره 02157859 تماس حاصل نمایید.

ساخت فیلتر کربن اکتیو در خانه

ساخت فیلتر کربن اکتیو

برای این کار چند قطعه چوب (ترجیحا پوست نارگیل) را در یک قابلمه در بسته با قابلیت خروج هوا از درب آن قرار دهید و سپس آن را به مدت 3 تا 5 ساعت بر روی شعله ی مستقیم آتش بگذارید.

بعد از سرد شدن زغال ها، آن ها را با آب بشویید تا خاکستر رویشان پاک شود. سپس زغال ها را بکوبید تا پودری یکدست حاصل شود.

یک شبانه روز پودر زغال را در معرض هوا بگذارید تا کاملا خشک شود. سپس محلول کلسیم کلرید را به اندازه کافی به آن اضافه کنید. در صورتی که به کلسیم کلرید دسترسی ندارید می توانید از آبلیمو نیز استفاده کنید.

این ترکیب را آنقدر هم بزنید تا یک ماده خمیری بدست آید. 24 ساعت صبر کنید تا محلول ته نشین شود. سپس مایع روی سطح کربن را تا جایی که امکان دارد خارج کنید.

حالا ماده به دست آمده را به مدت 3 ساعت حرارت دهید. سپس کربن فعال شده را داخل یک پارچه بریزید و سر آن را ببندید. به این ترتیب یک فیلتر کربن اکتیو دست ساز خواهید داشت.

One thought on “فیلتر کربن اکتیو (کربن فعال) چیست؟ – خرید فیلتر کربن اکتیو تصفیه هوا هانیول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.