خشکسالی در ایران چه آسیب ها و خطراتی دارد؟

خشکسالی در ایران چقدر جدی است؟ آیا اقلیم ایران وارد یک دوره ی خشکسالی شده است یا اینکه وضعیت کنونی بارش ها به دلیل تغییرات آب و هوای جهان است؟ تاثیر خشکسالی بر مردم و کیفیت زندگی آنها چگونه خواهد بود و باید منتظر بروز چه پدیده های آب و هوایی در کشورمان باشیم؟ در این مقاله به بررسی وضعیت خشکسالی در ایران و شرایط آب و هوایی آن می پردازیم.

دوره ی 30 ساله ی خشکسالی در ایران

طبق گفته ی رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران، کشورمان وارد یک دوره ی 30 ساله ی خشکسالی شده است که 20 سال از این دوره نیز گذشته است و تاثیر این دوره کاملا مشهود و برای مردن قابل لمس است. هرچه جلوتر آمده ایم، بارش ها از حد نرمال کاهش پیدا کرده است و ذخایر آی سدهای کشور هر سال نسبت به سال قبل و دوره ی بلند مدت بیشتر کاهش یافته است.

با این حال برخی از کارشناسان محیط زیست معتقدند این ادعا دقیق نیست و این موضوع که 20 سال از یک دوره ی خشکسالی گذشته است و تا 10 سال دیگر نیز پایان می یابد از لحاظ علمی و تخصصی مردود است.

در مجموعه همه ی متخصصان، کارشناسان و مسئولان بر این باورند که ایران کشوری خشک است اما فقر آب ندارد بلکه دچار کمبود آب و عدم مدیریت صحیح ذخایر آبی است. کمبود منابع آب و مصرف بیش از اندازه و ذخایر و منابع سطحی و زیرزمینی باعث بروز آسیب های جبران ناپذیری به محیط زیست کشور خواهد شد.

خشکسالی در ایران

آسیب های خشکسالی به محیط زیست چیست؟

خشکسالی و کمبود منابع آبی غیر از آسیب ها و خطراتی که برای زندگی انسان ها دارد و می تواند باعث اتفاقات ناخوشایندی مانند از بین رفتن زمین های کشاورزی، کمبود آب شرب، مهاجرت و … شود، ممکن است با ضعیف شدن پوشش گیاهی به تامین زنجیره ی سایر جانداران و حیات وحش آسیب های جبران ناپذیری وارد کند. همچنین از بین رفتن جنگل ها و کاهش رطوبت خاک و افزایش آفات از جمله پیامدهای خشکسالی است.

یکی از مهمترین آسیب های خشکسالی، وقوع طوفان های گرد و خاک در زمان های مختلف سال است که زندگی افراد را بطور جدی تحت تاثیر خود قرار می دهد. این طوفان های گرد و خاک باعث ابتلای شهروندان به انواع بیماری های تنفسی و سایر بیماری های جسمی و روانی می شود.

طوفان گرد و غبار، نتیجه ی کم آبی و خشکسالی

رخدادی که اکنون با آن رو به رو هستیم، طوفان های گرد و خاکی هستند که منبع شکل گیری آنها بخش های خشک در داخل و خارج کشور است. جریان این طوفان ها از غرب و جنوب غرب آغاز شده و به مرکز و شرق کشور می رسد. حتی در یک مورد این ریزگردها به نوار شمالی کشور نیز راه پیدا کرده بودند.

روش های مقابله با خشکسالی و طوفان های گرد و غبار نیاز به سیاستگذاری های کلان داخلی و خارجی و همچنین تخصیص بودجه ی قابل توجه دارد. حتی با وجود تامین بودجه، تلاش برای مقابله با گرد و خاک به سال ها زمان نیاز دارد و در کوتاه مدت نمی توان این آلاینده های هوا را از بین برد. راهکارهای کوتاه مدت شامل تعطیلی شهرها، کاهش مصرف اب در حوزه های کشاورزی و خانگی و صنعتی و آموزش شهروندان برای مقابله با پدید هی طوفان گرد و خاک است.

طوفان گرد و خاک

روش های خانگی مقابله با گرد و خاک

مهمترین کار برای در امان ماندن از آسیب های گرد و خاک، عدم فعالیت در فضای باز حین وقوع طوفان است. همچنین استفاده از ماسک های مناسب می تواند تا حدی از ورود گرد و غبار به دستگاه تنفسی جلوگیری کند.

برای پیشگیری از ورود گرد و خاک به خانه در وهله اول باید منافذ ورود ذرات مانند درز پنجره ها و درها را تا حد ممکن بسته نگه داشت. گردگیری مرتب نقاط مختلف خانه، بستن دریچه های کولر، استفاده از پرده های ضخیم، استفاده ی کمتر از فرش و … نیز از جمله راهکارهایی است که می تواند اعضای خانواده را از آسیب های گرد و غبار مصون نگه دارد.

یکی از راه های مفید و آسان برای از بین بردن آلودگی هوای خانه، استفاده از یک دستگاه تصفیه هوای کارآمد و قدرتمند است.

دستگاه تصفیه هوای هانیول

دستگاه تصفیه هوای هانیول مدل Airtouch A5 New

دستگاه تصفیه هوا هانیول با بهره گیری از فناوری فیلتراسیون فوق پیشرفته در کنار طراحی جذاب خود توانسته است به محبوبیت قابل قبولی در میان عموم مردم دست پیدا کند. فیلترهای به کار گرفته شده در این دستگاه ها، از همان فناوری پشتیبانی می کند که در شاتل های فضایی ناسا به کار گرفته شده است. این فیلترها شامل یک فیلتر اولیه، فیلتر هپا و فیلتر کربن اکتیو اختصاصی هانیول با نام HiSiv می شوند که قادرند تا 99.99% آلاینده های موجود در هوای خانه شامل آلاینده های ناشی از احتراق سوخت های فسیلی، ترکیبات آلی فرّار و بوهای ناخوشایند، ذرات گرد و خاک و حتی در برخی از مدل های آن، ویروس ها و باکتری های موجود در هوا از جمله ویروس کرونا و H1N1 را از بین ببرند. همچنین دستگاه تصفیه هوای هانیول مدل Airtouch X از یک لامپ UV برای از بین بردن باکتری ها و ویروس ها نیز بهره می گیرد.

مرکز کنترل ایران نماینده رسمی هانیول در ایران با بیش از 40 سال سابقه، اقدام به عرضه دستگاه های تصفیه هوای هانیول در ایران نموده است. تمام دستگاه ها دارای 18 ماه گارانتی شرکت مرکز کنترل ایران هستند. همچنین این شرکت، فیلترهای مورد نیاز دستگاه ها را به مشتریان خود ارائه می دهد.

برای تهیه دستگاه های تصفیه هوای هانیول علاوه بر خرید از طریق فروشگاه اینترنتی دیجی کالا، می توانید با مرکز تماس شرکت مرکز کنترل ایران به شماره 02157859 نیز تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.