ارتباط اگزما و آلرژی چیست؟ – روش های درمان اگزما

آیا از دوران کودکی دچار اگزما هستید و در سن بلوغ دچار تب یونجه شده‌اید؟ آیا فرزند شما پوستی قرمز همراه با خارش دارد؟ آیا شما یا شریک زندگیتان دارای آلرژی فصلی یا آسم هستید؟ اگر چنین است، این مسئله‌ای تصادفی نیست.

مطالعات نشان می‌دهد که اگر یکی از والدین و یا هر دوی آن‌ها دارای اگزما، آسم یا آلرژی فصلی باشند، احتمال ابتلا فرزند به اگزما بیشتر است. علاوه بر این، کودکان مبتلا به این بیماری بیشتر در معرض آلرژی و آسم قرار دارند.

دانشمندان هنوز در حال مطالعه بر روی رابطه میان این شرایط هستند. درک ارتباط میان این‌ها می‌تواند در کنترل بیماری به شما کمک کند.

اگزما چیست و چه کسی به آن مبتلا می‌شود؟

اگزما اصطلاحی کلی برای هر گونه التهاب پوست و بیماری مزمن پوستی است که انواع مختلفی دارد. اما اغلب اوقات، آن را به یک بیماری پوستی معمولی به نام درماتیت آتوپیک ارجاع می‌دهند که سبب تحریک، خارش، خشکی و قرمزی پوست می‌شود. در اثر خارش پوست شما خراشیده شده و شروع به پوسته شدن می‌کند. اگر این کار را برای مدت زمان طولانی انجام دهید پوست شما زخم خواهد شد.

اکثر افراد از دوران کودکی به اگزما مبتلا خواهند شد. نشانه‌ها اغلب در سن 5 یا 6 سالگی بهبود می‌یابند و اکثرا اگزما نیمی از کودکان در سنین نوجوانی متوقف می‌شود. اما افرادی هستند که در سنین بزرگسالی هنوز هم مبتلا به این بیماری هستند، هرچند که علائم آن‌ها کمتر می‌شود. مبتلا شدن به اگزما برای اولین بار در سنین بزرگسالی کمتر رایج است.

اگزما کودکان

عوامل آلرژی و حساسیت در کودکان

ارتباط بین اگزما و آلرژی

در اغلب موارد انواع اگزما، آلرژی محسوب نمی‌شوند. اما هنگامی که فرد مبتلا به اگزما در معرض مواردی قرار می‌گیرد که باعث واکنش آلرژیک می‌شوند، این بیماری می‌تواند تشدید شود. سیستم ایمنی بدن ممکن است به مواد آلرژن، که معمولا مضر هم نیستند، بیش از حد واکنش نشان دهد. شما ممکن است دچار خارش، تورم، عطسه، و آبریزش بینی شوید. آلرژن‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • گرد و غبار
  • گرده گیاهان
  • حیوانات خانگی
  • برخی از غذاها

وجود احتمال آلرژی غذایی مانند آلرژی به تخم مرغ، آجیل یا شیر در کودکان مبتلا به اگزما بیشتر است. این آلرژن‌ ها اغلب علائم اگزما در کودکان را بدتر می‌کنند اما برای بزرگسالان این گونه نیست.

دلایل ایجاد اگزما

زمانی دانشمندان بر این باور بودند که انواع اگزما به علت آلرژی ایجاد شده‌اند. اکنون می‌دانیم که ارتباط بین اگزما و آلرژی پیچیده‌تر شده است.

محققان همچنان جزئیات جدیدی در مورد علل اگزما کشف کرده‌اند که ممکن است منجر به درمان بهتر شوند. برخی از زمینه‌های اخیر مطالعه عبارتند از:

ژنتیک

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که برخی از افراد مبتلا به اگزما دچار نقص ژنتیکی هستند که موجب کمبود یک نوع پروتئین به نام فیلاگرین در پوست آن‌ها می‌شود که باعث تشکیل لایه بیرونی محافظ پوست خواهد شد و پوست را در برابر میکروب‌ ها و دیگر موارد حفظ می‌کند.

کمبود فیلاگرین سد محافظ پوستی را از بین می‌برد. این مسئله باعث می‌شود پوست آسیب پذیر شده و نسبت به مواد شوینده مانند صابون و غیره حساسیت نشان دهد. همچنین باعث می‌شود که آلرژن‌ها راحت‌تر وارد بدن شوند. دانشمندان بر این باورند که این باعث می‌شود افراد به آلرژن‌ ها و حتی برخی از مواد غذایی حساس ‌تر باشند.

اگزما و خارش کف پا

نقص سیستم ایمنی پوست و واکنش به آلرژن ها

برخی از تحقیقات نشان داده است افرادی که مبتلا به اگزما هستند ممکن است در سد محافظ پوستی خود نقص داشته باشند. شکاف‌های کوچک در پوست باعث خشکی سریع آن و انتقال جرم و آلرژن‌ ها به بدن می‌شوند. هنگامی که آلرژن ‌ها از طریق پوست وارد بدن می‌شوند، بدن آن‌ها را به مواد شیمیایی تبدیل می‌کند که منجر به قرمزی و تورم روی پوست می‌شود که التهاب نامیده می‌شود.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که یک نوع از سلول‌ های سفید خون وجود دارد که مواد شیمیایی را که به کنترل واکنش‌ های آلرژیک در بدن کمک می‌کند آزاد می‌کند. این ممکن است به توضیح این که چرا افراد مبتلا به اگزما، مواقعی که در معرض آلرژن هستند، بیماری آن‌ها شیوع پیدا می‌کند، کمک کند.

بیش از حد بودن آنتی‌ بادی ‌ها

ایمنوگلوبولین (lgE) نوعی آنتی‌بادی است که در واکنش‌های آلرژیک بدن نقش دارد. در افراد مبتلا به اگزما این آنتی ‌بادی در سطوح بالاتری از حد نرمال است. محققان در حال تلاش برای درک این مسئله هستند که چرا در افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی، سطح IgE بیش از حد می‌شود و ممکن است چه نقشی در این نوع از بیماری بازی کند.

ایمنوگلوبولین lgE

روش های درمان اگزما و کاهش علائم آن

روش های مهم و در عین حال ساده ای برای کنترل و پیشگیری از اگزما وجود دارد.

اجتناب از عوامل آلرژی ‌زا برای جلوگیری از بروز یا تشدید بیماری

برای کاهش علائم اگزما، روزانه از مرطوب کننده استفاده کنید. همچنین از عوامل آلرژی‌زا اجتناب کنید. نکات دیگر به شرح زیر است:

از مواردی که پوست شما را تحریک می‌کند دوری کنید

عادت‌های معمول که موجب تحریک پوست می‌شوند عبارتند از صابون و مواد شوینده، عطر، مواد شیمیایی، گرده گیاهان، شن و ماسه و سیگار.

گرده گیاهان، قارچ، حیوانات خانگی، آلودگی‌های گرد و غبار و سایر مواد آلرژی ‌زا ممکن است سبب بروز اگزما شوند.

برای جلوگیری از بروز اگزما و آلرژی، شما می‌توانید از یک تشک ضد گرد و غبار و پوشش مناسب ضد حساسیت برای بالش و تشک خود استفاده کنید.

سعی کنید فرش‌ را تا حد امکان از خانه خود حذف کنید.

از تماس با حیوانات خانگی اجتناب کنید.

و هنگام اوج گرده افشانی گیاهان در خانه بمانید.

گرده افشانی گیاهان

تغییر سبک زندگی

تغییرات ساده در سبک زندگی تا حد زیادی موجب کاهش علائم اگزما در فرد مبتلا خواهد شد. همچنین کاهش استرس، استراحت کافی، دوش آب گرم، استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی ضد حساسیت و استفاده از کرم ‌های مرطوب‌ کننده برای جلوگیری از خشک شدن پوست به کم شدن علائم و جلوگیری از اگزما کمک شایانی خواهد کرد.

درمان آلرژی در خانه

سایر روش های جلوگیری از اگزما

همچنین استفاده از دستگاه تصفیه هوا و از بین بردن گرد و غبار موجود در فضای داخلی به کاهش علائم آلرژی و اگزما کمک می‌کند.

بهترین دستگاه تصفیه هوا

از لباس‌های پنبه‌ای و ملحفه و رو تختی پنبه‌ای استفاده کنید.

از کرم‌های گیاهی و یا دمنوش‌ های گیاهی از جمله چای سبز، رزماری و یا روغن زیتون، روغن درخت چای و یا روغن تصفیه شده شترمرغ برای درمان اگزما استفاده کنید.

توجه داشته باشید که در موارد مزمن حتما به پزشک مراجعه کنید چرا که درمان خودسرانه نه تنها به بهبود بیماری کمکی نخواهد کرد بلکه ممکن است باعث تشدید بیماری نیز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.