دستگاه تصفیه هوا ایرانی چه کیفیتی دارد؟

این روزها دستگاه تصفیه هوا به یکی از لوازم ضروری برای خانه ها تبدیل شده است. آلودگی هوای شهرها مخصوصا در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران باعث شده است تا بیماری های تنفسی و آسیب به دستگاه تنفسی شهروندان در روزهای آلوده ی سال بسیار اتفاق بیفتد.

علاوه بر آلاینده های شناخته شده که در فصول سرد سال مهمان شهرهای بزرگ و صنعتی هستند، آلودگی ازون نیز یکی دیگر از آلاینده هایی است که حتی در فصل تابستان نیز می تواند باعث آسیب های جسمی فراوانی شود.

برخلاف تصور بسیاری از افراد، آلودگی هوای خانه ممکن است تا 5 برابر بیشتر از هوای بیرون باشد، حتی اگر درها و پنجره ها و سایر منافذ خانه با دقت پوشانده شوند. ترکیبات آلی فرّار، بوها، دود و آلاینده های ناشی از پخت و پز و احتراق اجاق، پرز و گرد و غبار و بوهای نامطبوع از جمله مواردی است که باعث آلودگی بیشتر فضای بسته ی داخل خانه می شوند. به همین دلیل استفاده از دستگاه تصفیه هوا برای خانواده ها امری ضروری به نظر می رسد.

آلودگی هوا تهران و اهواز

چرا باید از دستگاه تصفیه هوا استفاده کرد؟

دستگاه های تصفیه هوا قادرند تا میزان زیادی از آلاینده های هوای خانه را از بین ببرند. این موضوع برای سلامت افراد حاضر در خانه بسیار اهمیت دارد. در صورتی که در خانه فرد سالمند، بیمار تنفسی، فرد مبتلا به آسم و آلرژی، نوزادان و کودکان کم سن و سال و سایر افراد در معرض خطر قرار دارند استفاده از یک دستگاه تصفیه هوای خوب بسیار ضرورت دارد چرا که آلودگی هوا می تواند باعث تشدید بیماری یا بروز آسیب های جدی به دستگاه تنفسی این افراد شود.

انواع دستگاه تصفیه هوا

دستگاه های تصفیه هوا علاوه بر اینکه در طراحی ظاهری و کیفیت ساخت و مواد به کار رفته در فیلترها متفاوت هستند از نظر کارکرد نیز به دو نوع اصلی مختلف تقسیم می شوند. براساس عملکرد سیستم فیلتراسیون دو نوع سیستم فیلتر اکتیو یا فعال و پسیو یا غیرفعال در دستگاه های تصفیه هوا به کار گرفته می شود.

در سیستم فیلتراسیون اکتیو با استفاده از یونیزاسیون ذرات معلق و آلاینده های موجود در هوا، آلودگی هوای خانه تصفیه می شود. در این روش ذرات موجود در هوا پس از یونیزه شدن سنگین شده و در سطح زمین رسوب می کنند. از مهمترین معایب این روش فیلتراسیون می تواند به تولید حجم بالای گاز ازون اشاره کرد. استفاده از فناوری یونیزاسیون در دستگاه های تصفیه هوا با سیستم فیلتر اکتیو باعث ایجاد ازون در هوای خانه می شود که خود می تواند آسیب هایی جدی به سلامت افراد وارد کند.

عملکرد سیستم فیلتراسیون پسیو یا غیرفعال به این صورت است که فن های دستگاه، هوا را از یک طرف دستگاه به داخل مکش می کنند و هوای آلوده پس از عبور از فیلترهای اولیه، فیلتر هپا و فیلتر کربن اکتیو از سمت دیگر دستگاه خارج می شود. در این روش هیچ گاز خطرناکی تولید نمی شود و دستگاه هایی که از سیستم فیلتراسیون پسیو استفاده می کنند هیچ عوارضی برای سلامت افراد ندارند.

فیلتر تصفیه هوای هانیول

امکانات دستگاه تصفیه هوا چیست؟

کارکرد اصلی یک دستگاه تصفیه کننده هوا از بن بردن آلودگی هوای خانه است اما تولیدکنندگان آن ممکن است امکانات و تجهیزاتی را برای استفاده ی بهتر به این دستگاه ها اضافه کنند. باید توجه داشت که این امکانات تاثیری در بهبود فرایند تصفیه هوا ندارد و فقط می تواند تجربه ی کاربری بهتری را برای مصرف کنندگان به همراه بیاورد. برخیاز این امکانات می تواند شامل موارد زیر باشد:

پنل لمسی و چراغ های ال ای دی

حسگر سنجش میزان آلودگی هوا و نمایشگر نشان دهنده ی میزان آلودگی

حالت خواب و تنظیم اتوماتیک سرعت فن با توجه به میزان آلودگی هوای محیط اطراف دستگاه

نشانگر تعویض فیلتر زمانی که لازم است تا هر یک از فیلترها تعویض شوند

کنترل از راه دور و …

دستگاه تصفیه هوای ایرانی چه کیفیتی دارد؟

اخیرا تعدادی از شرکت ها در کشورمان اقدام به تولید و عرضه دستگاه تصفیه هوای ایرانی کرده اند. برای خرید یک دستگاه تصفیه هوای خوب باید نکاتی را مدنظر داشت و اینکه دستگاه ساخت کدام کشور باشد نیز یکی از معیارهایی است که خریداران می توانند آن را در اولویت های خود قرار دهند. اما بطور کلی هنگام خرید یک دستگاه تصفیه هوا باید به موارد زیر توجه کرد:

  • نرخ تحویل هوای پاک (CADR)
  • تعداد دفعات تعویض هوا در یک ساعت (ACH)
  • وزن سبک و قابلیت حمل آسان
  • بلندی صدای فن دستگاه و قطعات مختلف داخلی و اجزای بدنه ی آن
  • میزان مصرف برق
  • امکان تعویض آسان فیلتر توسط کاربر

اما غیر از این موارد توجه به برخی نکات نیز بسیار حائز اهمیت است. زیبایی طراحی بدنه ی دستگاه یکی از مواردی است که بسیاری از افراد برای آن اهمیت زیادی قائل هستند. همچنین کیفیت جنس بدنه و دقت در مونتاژ دستگاه نیز بسیار مهم است.

از دیگر نکات پیش از خرید دستگاه تصفیه هوا، توجه به نوع، جنس و کیفیت فیلترهای به کار رفته در دستگاه است. فیلترها مهمترین بخش دستگاه را تشکیل می دهند و کیفیت مواد به کار رفته در فیلترهای هپا و کربن اکتیو است که میزان پاکسازی آلاینده های هوا توسط دستگاه را مشخص می سازد.

دستگاه تصفیه هوای هانیول مدل ایرتاچ

تصفیه هوا هانیول

کمپانی هانیول آمریکا اقدام به ساخت دستگاه تصفیه هوا نموده است و از فناوری فیلتراسیون HiSiv که در شاتل های فضایی ناسا نیز مورد استفاده قرار می گیرد در دستگاه های خود بهره گرفته است. سه فیلتر اولیه، هپا و کربن اکتیو یا کربن فعال این دستگاه قادرند تا 99.97% آلاینده ها و ذرات معلق موجود در هوا و همچنین بوهای نامطبوع و ترکیبات آلی فرّار را از بین ببرند. شرکت مرکز کنترل ایران با بیش از 40 سال سابقه به عنوان نماینده رسمی هانیول در ایران، اقدام به عرضه تصفیه هوای هانیول در ایران نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.