آیا دستگاه تصفیه هوا راه‌حل مناسبی برای مبتلایان به آلرژی است؟

رازهایی از دستگاه تصفیه هوا که باید بدانید!

راز اول: دستگاه تصفیه هوا کار جارو برقی را انجام نمی‌دهد!

مردم به اشتباه فکر می‌کنند با خرید دستگاه تصفیه هوا، نیاز به استفاده از دستگاه جاروبرقی کمتر می‌شود. اما حقیقت این است که دستگاه تصفیه هوا، ذرات معلق در هوا را حذف می‌کند و نمی‌تواند گرد غباری که به روی وسایل منزل، مبل و … نشسته است تمیز کند.

 برای چنین هدفی نیاز به یک فن بسیار قوی  با سروصدا زیاد و هزینه‌ی بسیار بالا است که باز هم در نهایت موجب می‌شود داخل خانه طوفانی از گرد و غبار به پا شود و موجب شود تعویض فیلتر‌های دستگاه تصفیه هوا نیزبه صورت هفتگی و زود به زود انجام شود. علاوه بر تمامی مشکلات فوق، این اتفاق برای تمام کسانی که مبتلا به آلرژی هستند، بسیار مضر  است و باعث تشدید آلرژی آنها می‌شود. پس علاوه بر دستگاه تصفیه هوا، به جاروبرقی مجهز به فیلتر هپا و دستمال‌های دارای میکروفیبر برای مبارزه با آلودگی نیاز است.

راز دوم: اگر مبتلا به آلرژی هستید، دستگاه تصفیه هوا برایتان لازم است اما کافی نیست!

دستگاه تصفیه هوا قسمتی از برنامه‌ی جامع مبازره با آلرژی شماست. برخی از گرده‌هایی که وارد منزل شما می‌شوند، به دلیل وزن بالا، قبل از اینکه توسط دستگاه تصفیه هوا جذب شوند، به روی زمین یا مبل می‌نشینند. برای تمیز کردن آنها می‌توانید از مواد دارویی ضدآلرژی استفاده کنید. در برخی از مواقع هم نیاز به استفاده از بخارشو به منظور پاکسازی منزل از ذرات آلرژی زا وجود دارد. مواقعی دیگر نیاز است که سطح رطوبت را با رطوبت‌زدا‌ها پایین آورد تا قارچ و کپک‌های میکروسکوپی کمتر رشد کنند.

راز شماره ۳: دستگاه تصفیه هوا نمی‌تواند تمامی بو‌های نامطبوع داخل خانه یا محل کار را از بین ببرد!

بسیاری از مردم فکر می‌کنند با خرید دستگاه تصفیه هوا اختیار تام دارند تا کمتر به امور نظافت بپردازند چراکه این دستگاه تمامی بو‌های نامطبوع را از بین می‌برد! اشتباه است! دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلتر‌های مختلف است که می‌تواند بوهایی را که ناشی از ذرات سنگین کربن است از بین ببرد اما بهترین راه برای از بین بردن بو در داخل منازل، دور کردن منبع بو است و آنگاه دستگاه تصفیه هوا می‌تواند اثرات بو‌های نامطبوع را نیز از بین ببرد.

راز چهارم: اگر دستگاه تصفیه هوا فیلتر هپا داشته باشد نمی‌توان نتیجه گرفت که مناسب و خوب با عملکرد استاندارد است!

آن دسته از فیلتر‌های هپا عملکرد مناسبی خواهند داشت که استاندارد‌های روز دنیا و اروپا را گذرانده باشند و صرفا داشتنِ اسم فیلتر هپا دلیلی بر کیفیت و عملکرد مناسب نیست. علاوه بر این فاکتور بسیار مهم دیگر طراحی شکل و شمایل دستگاه‌های تصفیه هوا است. طراحی می‌تواند بر ضریب عملکرد دستگاه و عبور و تصفیه هوا تاثیرگذار باشد. عامل بسیار مهم دیگر میزان نشتی هوا از درون دستگاه است، به این معنی که هر میزان نشتی بیشتر باشد، آلودگی هم بیشتراست.

فیلتر HEPA دستگاه تصفیه هوا

راز پنجم: اگر آلرژی شما از نوع آلرژیِ مایت (Mite) باشد نمی‌توان فقط به خرید دستگاه تصفیه هوا بسنده کرد!

مایت‌ها یا هیره‌ها موجوداتی میکروسکوپی هستندکه در گردوخاک خانه وجود دارند. مایت‌ها سلامتی دستگاه تنفسی را به خطر می‌اندازند و باعث بروز آسم و آلرژی (حساسیت) می‌شوند. بنابراین برای حفظ سلامتی افراد خانواده باید تعداد مایت‌ها را کاهش داد. مایت‌ها همه جا حاضر هستند حتی توی رخت‌خواب شما!

اولین کاری که باید انجام دهید، خرید پوشش ضدباکتری قابل تعویض برای تختخواب‌تان است. توجه داشته باشید که دستگاه تصفیه هوا فقط می‌تواند ذرات مایتیِ معلق در هوا را تصفیه کند نه ذراتی که روی سطوح و البسه و رختخواب وجود دارند.

راز شماره ششم: همه‌ی افراد در خانه‌به هوای تازه نیاز دارند!

در صورتی که سیستم خودکار تعویض هوا و تامین هوای تازه را ندارید لازم است هرازگاهی به منظور تامین هوای تازه، پنجره‌ها را بگشایید. روزی یک ساعت دستگاه را خاموش کنید و پنجره را باز کنید تا هوای جدیدی وارد خانه شود. قرار نیست همه اعضای خانواده به خاطر نیاز شما از باز بودن پنجره‌ها محروم شوند.

راز شماره هفتم: فیلتر هپا، بو‌های نامطبوع را از بین نمی‌برد!

برای از بین بردن بو‌های نامطبوع به فیلتر کربن اکتیو نیاز دارید و فیلتر هپا کارایی لازم را ندارد. پس به دنبال دستگاهی باشید که فیلتر کربن اکتیو داشته باشد.

فیلتر کربن دستگاه تصفیه هوا

راز شماره هشتم: دور کم، متوسط و زیاد دستگاه روی کارایی آن تاثیر دارد!

برخی از کاربران با تصور اینکه دور کم فن دستگاه تصفیه هوا نیز همان کاربرد دور‌های متوسط و زیاد را دارد، همیشه دستگاه را روی دور کم تنظیم می‌کنند. اما لازم است کمی روشنگری کنیم. هر دستگاه تصفیه هوا، دارای یک ظرفیت هوادهی مشخص است که به آن دِبی هوا می‌گویند. دبی هوا را اصولا با واحد متر مکعب بر ساعت بیان می‌کنند. این دبی هوا وابسته به دور فن کم و زیاد می‌شود. به طور مثال دستگاهی که دبی هوای آن در دور زیاد 300 متر مکعب بر ساعت باشد، در دور متوسط دارای دبی هوای 250 متر مکعب بر ساعت و در دور کم دارای دبی هوای 190 متر مکعب بر ساعت است. این یعنی چنین دستگاهی یک اتاق 10 متر مربعی را روی دور تند می‌تواند در مدت زمان 6 دقیقه، روی دور متوسط در 8 دقیقه و روی دور کم در مدت زمان 10 دقیقه تصفیه کند. هر دستگاه تصفیه هوا در هر دور علاوه بر دبی هوا، فشار استاتیکی خارجی متفاوتی دارد که به زبان عامیانه می‌توان گفت یعنی پرتاب باد آن فرق می‌کند. برای اتاق 10 متر مربعی تفاوت فقط در مدت زمان تصفیه هوا است ولی هنگامی که مساحت تحت پوشش بالا‌تر رود، با اطمینان می‌توان گفت که استفاده از دور کم برای مساحت بالا باعث عدم کارایی و تاثیر دستگاه می‌شود چرا که پرتاب هوا به فواصل دورتر یا فشار استاتیکی دستگاه‌ها پاسخگوی مساحت تحت پوشش نخواهد بود.

راز نُهم: دستگاه تصفیه هوا، استریل‌کننده و از بین بَرنده‌ی ویروس و میکروب نیست!

حتی اگر دستگاهی دارای اشعه فرابنفش (UV) باشد نمی‌توان ادعا کرد که می‌تواند ویروس و میکروب را از بین ببرد. اکثر شرکت‌ها به اشتباه تبلیغات خود را با ادعاهای از بین بردن ویروس و میکروب از مسیر درست خارج می‌کنند. اما حقیقت این است که اشعه و لامپ فرابنفش به دلیل مدت زمان کوتاه تابشی که به جریان هوا دارد، کارآمد نیست.

راز دهم: دستگاه تصفیه هوا، دود سیگار، قلیان و دیگر دخانیات را از بین می‌برد! 

بیشتر دستگاه‌های تصفیه هوا در تصفیه ترکیبات آروماتیک و بنزن ناشی از دود سیگار بی‌اثر هستند. جذب بوی سیگار یکی از دشوارترین مراحل فیلتراسیون است و اغلب باید از طریق دفعات تعویض بالای هوا و تامین هوای تازه صورت پذیرد و تنها از طریق فیلتراسیون امکان‌پذیر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.