تاثیر آلودگی هوا بر افسردگی، استرس و اضطراب

استرس و افسردگی تاثیری منفی بر روی سلامت ذهنی و حتی جسمی افراد می‌گذارد. امروزه با توجه به افزایش فشار کاری، دغدغه‌های بی‌شمار در زندگی، شلوغی شهرها، ترافیک، آلودگی هوا و … شاهد افزایش نرخ افسردگی و شیوع بیماری‌های روانی در جوامع مختلف و مخصوصا در افراد شهرنشین هستیم.

تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که آلودگی هوا می‌تواند تاثیر بسزایی در بروز افسردگی، اضطراب و ابتلا به انواع بیماری های روحی و روانی داشته باشد.

استرس و افسردگی تنها بر احوال فردی و سلامت ذهنی اثر نمی‌گذارند، بلکه در صورت ابتلا به افسردگی مزمن، ممکن است دچار عوارض جسمی گوناگون از جمله نقص در سیستم ایمنی بدن یا ضعیف شدن آن بشویم.

آلودگی هوا عامل افسردگی و اضطراب است

آلودگی هوا می‌تواند یکی از عوامل استرس مزمن در افراد باشد که منجر به آسیب‌ها و بیماری‌های روحی و جسمی می‌گردد.

کاهش کیفیت هوا ارتباط مستقیمی با کم شدن بهره وری و یادگیری در بزرگسالان و کودکان دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که التهابات مغزی و عدم تعادل در میزان هورمون ها ممکن است به علت وجود ذرات معلق در محیط به وجود آیند که خود باعث بروز و افزایش سطح استرس در افراد می‌شوند.

مورد دیگری که می‌تواند بر روی سلامت روانی و ذهنی افراد تاثیر بگذارد، کیفیت هوای داخلی (IAQ) است. بر طبق تحقیقات سازمان حفاظت زیست محیطی آمریکا، آلودگی هوای داخل خانه تا 5 برابر بیشتر از هوای بیرون است. آلودگی هوای خانه علاوه بر آن که ممکن است به دلیل ورود آلاینده ها از فضای بیرون و از طریق درها و پنجره ها باشد می‌تواند عوامل دیگری نیز داشته باشد. مانند شوره حیوانات خانگی، گرد و غبار، دود، آلاینده های ناشی از پخت و پز، ترکیبات آلی فرّار و فرمالدهید، بوهای نامطبوع و …

همچنین براساس تحقیقی در دانشگاه کلمبیا، وجود اضطراب و افسردگی در دوران بارداری ممکن است منجر به اختلال رفتاری در زنان باردار شود.

آلودگی هوا در خیابان

آلودگی هوا چه آسیب‌هایی به روح و روان ما وارد می کند؟

آلودگی هوا به عنوان یک عامل آسیب زا شناخته می‌شود. این آلودگی می تواند سبب عصبانیت، خشم ناگهانی، زودرنجی و برخورد پرخاشگرانه در افرادی شود که در معرض آن قرار دارند.

از همین رو، برخورد افراد با یکدیگر همراه با رفتاری پرخاشگرانه است. این موضوع باعث می‌شود کسانی که در شهرهایی با هوای آلوده زندگی می‌کنند کمتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

همچنین هوای آلوده سبب کاهش تمرکز و اختلال در عملکرد ذهنی انسان می‌شود. افزایش ضربان قلب که یکی از عوامل استرس است نیز در این هوا پدید می‌آید.

از دست دادن اشتها و تغییر در عادات غذایی فرد نیز از جمله مواردی است که به طور مستقیم و غیر مستقیم از زندگی در هوای آلوده نشأت می‌گیرد.

خستگی بیش از حد نیز یکی دیگر از علائم آلودگی هوا در افراد است. از آنجا که در هوای آلوده، میزان غلظت اکسیژن در هوا دچار اختلال می‌شود و عناصر و ترکیب‌های دیگری همچون مونوکسیدکربن وارد بدن خواهند شد، یادگیری و تمرکز مخصوصا در دانش آموزان و دانشجویان مختل می‌شود.

در موارد حادتر، ممکن است فرد پس از ابتلا به افسردگی شدید، دچار احساس گناه و پوچی شود که ممکن است در نهایت منجر به خودزنی و یا حتی خودکشی گردد.

روش های مقابله با افسردگی ناشی از آلودگی هوا

در صورتی که در محیط کار کرختی و خستگی غیر معمولی را احساس کردید، موضوع را با سرپرست خود یا مدیر منابع انسانی در میان بگذارید. در صورت نیاز از تاثیر آلودگی هوا بر سلامتی کارکنان و کاهش بهره وری در محیط کار با آن‌ها صحبت کنید. توجه داشته باشید که آلودگی هوای داخل دفاتر و شرکت ها از آلودگی هوای بیرون به مراتب بیشتر است.

در صورتی که در روزهای کاری با هوای آلوده احساس بی حالی و بی حوصلگی می‌کنید، مسئله را جدی بگیرید و بررسی وضعیت روحی و جسمی تان را به تعویق نیاندازید.

موضوع را با دیگران از جمله همکاران و اعضای خانواده در میان بگذارید تا در صورت توان برای رفع استرس و حالات افسردگی در شما کمک کنند.

تغذیه خود را بر پایه غذاهای سالم و ارگانیک قرار دهید. خوردن میوه و خوراکی‌های حاوی فیبر علاوه بر حفظ سلامتی جسمی، باعث تقویت قوای روحی و روانی نیز می‌شود.

روش های مقابله با آلودگی هوای خانه

از استعمال دخانیات و سیگار در فضای بسته‌ی خانه خودداری کنید. دود حاصل از استعمال تنباکو و توتون حاوی ذرات بسیار کوچکی است که برای سلامتی دستگاه تنفسی خطرناک است. دود تنباکو علاوه بر ذرات معلق، حاوی 4000 نوع ماده شیمیایی است.

سیگار کشیدن در خانه

در صورتی که می‌خواهید به استعمال دخانیات در خانه بپردازید، سعی کنید این کار را فقط در یک اتاق انجام دهید و از باز بودن پنجره ها مطمئن شوید.

آلاینده‌های بیرون خانه مانند مونوکسیدکربن از طریق درها و پنجره ها وارد خانه می شوند. بنابراین با بسته نگه داشتن درز آن‌ها می‌توان تا حد زیادی از ورود این نوع آلاینده ها با داخل خانه جلوگیری کرد.

یک دستگاه تصفیه هوای مناسب تهیه کنید. تصفیه کننده هوا می‌تواند تا حد بسیار زیادی مشکلات ناشی از آلودگی هوا در فضای بسته را برطرف کند.

دستگاه تصفیه هوا؛ راه حل قطعی برای از بین بردن آلودگی هوای خانه

با پیشرفت تکنولوژی، دستگاه های تصفیه کننده هوایی تولید و عرضه شده‌اند که می توانند آلودگی هوای خانه را تقریبا به طور کامل از بین ببرند.

تصفیه هوای هانیول مدل اِیرتاچ با برخورداری از فناوری فیلتراسیون فوق پیشرفته‌ای که در فضاپیماهای ناسا مورد استفاده قرار می گیرند، قادر است تا 99.97% آلاینده های موجود در هوا را تصفیه کند.

بهترین دستگاه تصفیه هوا

این دستگاه ها از سه فیلتر برخوردارند. فیلتر اولیه که برای از بین بردن ذرات بزرگتر به کار گرفته می‌شود. فیلتر هپا ذرات با قطر کوچک را تصفیه می‌کند و در آخر، فیلتر کربن اکتیو می‌تواند ترکیبات آلی فرّار و بوها را حذف کند. فیلتر کربن اکتیو انحصاری هانیول، HiSiv نام دارد.

خرید دستگاه تصفیه هوا هانیول آمریکا

تصفیه کننده هوای Air Touch توسط مرکز کنترل ایران، نماینده رسمی هانیول در ایران با بیش از 40 سال سابقه عرضه و پشتیبانی می‌شود. این شرکت سه مدل مناسب برای استفاده هموطنان را ارائه کرده است:

دستگاه تصفیه هوا مدل Air Touch A5 که برای محیط‌های کوچک مانند اتاق خواب و اتاق کودک مناسب است.

تصفیه هوا مدل Air Touch برای اتاق های متوسط، دفاتر کار و سالن های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه تصفیه هوا مدل Air Touch P که برای محیط های بزرگتر مانند سالن های بزرگ خانه، مهدکودک ها و … مناسب است.

تمامی این دستگاه ها از گارانتی 18 ماهه مرکز کنترل ایران – مکا برخوردارند. در صورت طرح هرگونه سوال و مشاوره یا خرید دستگاه می‌توانید با مرکز تماس شرکت تماس حاصل نمایید. همچنین هر سه دستگاه در فروشگاه دیجی کالا نیز عرضه شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.