چگونه از خود در برابر آلودگی هوا محافظت کنیم؟

می‌دانستید سازمان بهداشت جهانی بزرگ‌ترین خطر سلامت در حوزه‌ي محیط زیست را آلودگی هوا می‌داند. اولین قدم در کاهش آسیب‌‌های آلودگی هوا بر سلامت بدن، آموزش خود فرد، تغییر فعالیت‌های موثر بر کاهش آلودگی هوا و رعايت رژیم غذایی مناسب است.

کسب اطلاعات درباره آلودگی هوا

در لینک زیر می‌توانید در خصوص میزان آلودگی هوای ناحیه سکونت خود اطلاعات بسیار مفیدی به دست آورید. این لینک متعلق به شرکت کنترل کیفیت هوا وابسته به شهرداری تهران است:

http://airnow.tehran.ir/home/OnlineAQI.aspx

سایت مرکز کنترل کیفیت هوا

در صورتی عدم دسترسی به اطلاعات شهر محل سکونت، می‌توانید با تهیه گجت‌های مخصوص نمایش میزان آلودگی هوا در این خصوص اطلاعات کافی و لحظه‌ای داشته باشید.

گجت آلودگی هوا

محافظت از خود در برابر آلودگی

اگر آلودگی هوا در منطقه محل زندگی شما در مرحله‌ی هشدار است، سعی کنید در مواقعی که اعلام می‌شد میزان آلودگی بیش از حد مجاز است، در منزل بمانید، زیرا تردد‌های غیرضروری در این مواقع می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های ریوی، حملات قلبی، آسم و دیگر مشکلات سلامتی را افزایش دهد. در صورتی که از محل سکونت خود بیرون می‌روید، سعی کنید از وسائل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که افزایش تردد خودرو‌های تک‌سرنشین برابراست با افزایش ترافیک و آلودگی هوا.

می‌توانید یک دستگاه تصفیه هوای مناسب تهیه کنید تا با دستانی پر به جنگ آلودگی هوا بروید. دستگاهی با کارایی بالا انتخاب کنید که هوای اتاق را از آلودگی، مواد حساسیت زا و گرد و غبار پالایش کند. به عنوان مثال دستگاه‌های تصفیه هوای شرکت هانیول به نام اِیرتاچ (Air Touch) از فناوری انحصاری و قدرتمندی به نام های‌سیو (HiSiv) استفاده می‌کنند که تضمین‌کننده‌ی سلامت و پاکی هوای خانه و دفاتر کار است.

دستگاه تصفیه هوا air touch a5

می‌توانید فیلتر هوای کابینِ ماشین خود را قبل از آغاز آلودگی‌های فصلی تعویض کنید. از لنت ترمز‌های دارای نشان استاندارد استفاده کنید تا مواد سمی و مضر، کمتر در هوای شهر انتشار یابد.

فیلتر هوای ماشین

فقط اوایل صبح در محیط‌های باز ورزش کنید. هنگام ظهر و با تابش اشعه خورشید میزانِ آلودگی هوا تشدید می‌شود. در مواقع تشدید آلودگی هوا در باشگاه‌های ورزشیِ مجهز به سیستم تهویه و مجهز هوارسان‌های مناسب ورزش کنید و از تحرک در فضای باز بپرهیزید.

 

ورزش در هوای آلوده

در فصول آلوده وقتی نیاز به سوخت‌گیری دارید، می‌توانید بعد از تاریکی هوا یا در اول صبح به پمپ بنزین مراجعه کنید. سوخت‌گیری هنگام ظهر و در معرض اشعه خورشید به انتشار بیشتر مواد سمی و مضر موجود در بنزین می‌انجامد.

 

پمپ بنزین

از تردد در خیابان‌های شلوغ و بزرگراه‌ها اجتناب کنید . از سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی دوری کنید.

از شومینه و هر آنچه که به افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی منجر می‌شود اجتباب کنید و به استفاده از انرژی‌های نو روی بیاورید.

انرژی خورشیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.