چگونه در مقابل طوفان گرد و غبار از خود محافظت کنیم؟

طوفان گرد و غبار یک اتفاق نسبتا شایع در سراسر جهان است که مقادیر زیادی خاک و گرد و غبار را همراه با بادهای قوی در پی دارد. با توجه به خطرات ناشی از طوفان گرد و غبار، به ویژه خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی، مهم است که برای مقابله با آن آماده باشید تا بتوانید از خود در برابر طوفان گرد و غبار محافظت کنید.

روش شماره 1. حفاظت از خود در خانه

روش های محافظت در برابر گرد و غبار

  1. یک کیت اضطراری طوفان گرد و غبار بسازید. شما می‌توانید وسایل کوچکتر را در جعبه ذخیره کنید، اما قرار دادن آن‌ها در یک کوله پشتی یا یک کیف بهتر است. هنگام جمع آوری اقلام برای کیت خود، به یاد داشته باشید که مهم ترین چیزها در زمان وجود گرد و غبار، آب شیرین، غذا، هوای تمیز و گرما است. برخلاف یک کیت اضطراری عمومی، حفاظت تنفسی مساله کلیدی و مهمی است. بنابراین، برخی از مواردی که شما باید در کیت خود داشته باشید به شرح زیر است:
  • ماسک فیلتردار یا معمولی (برای محافظت از تنفس شما)
  • عینک ایمنى (برای محافظت از چشم در مقابل گرد و غبار)
  • مواد غذایی فاسد نشدنی
  • بطری آب
  • جعبه کمک‌های اولیه
  • لباس پشمی یا گرم
  • رادیو
  • چراغ قوه به همراه باتری‌های اضافی
  • فهرست اقلامی که باید جمع آوری کنید (این می‌تواند شامل داروهای تجویزی و لوازم ضروری باشد)

محافظت در برابر گرد و غبار

  1. کیت اضطراری خود را در محیط قابل دسترس قرار دهید. هنگام هشدار طوفان گرد و غبار و یا مشاهده و بروز طوفان، باید بتوانید سریعا به لوازم اضطراری خود دسترسی پیدا کنید. این بدان معنی است که این کیت با لوازم اضطراری شما باید در مکانی قرار گرفته باشند که بتوانید بدون دردسر و به سرعت به آن‌ها دسترسی داشته باشید. به عنوان مثال، شما می‌توانید آن‌ها را در یک نقطه مشخص شده در زیرزمین، گنجه یا گاراژ خود قرار دهید.
  • ایده خوبی است که کیت اضطراری خود را در فضای باز قرار دهید تا در شرایط اضطراری دسترسی به آن برای شما آسان باشد.

محافظت در برابر طوفان گرد و خاک

  1. اطمینان حاصل کنید که درزهای در و پنجره‌های خانه شما کاملا بسته باشند. گرد و غبار ناشی از طوفان وارد خانه می‌شود و حتی در داخل خانه نیز نفس کشیدن را دشوار می‌کند. به منظور اجتناب از این امر اگر منطقه شما مستعد طوفان گرد و غبار است، قبل از طوفان، در و پنجره‌های خانه خود را درزگیری کنید.

در و پنجره را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که آن‌ها به خوبی بسته و درزگیری شده‌اند. تمام دریچه‌ها را مسدود کنید. از جمله دریچه‌های زیرزمینی یا ورودی هوای سیستم HVAC.

مقابله با طوفان گرد و غبار

  1. اخبار به روز را از طریق رادیو و یا اینترنت بررسی کنید. هشدارها را جدی بگیرید. اغلب طوفان‌های گرد و غبار بدون هشدار یا نشانه رخ می‌دهند. به همین دلیل اگر شما در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که احتمال وقوع گرد و غبار در آن زیاد است، باید آماده باشید.

محافظت از خود در برابر طوفان گرد و غبار

  1. اگر احساس کردید که طوفان گرد و غبار در حال گسترش است، اولین مساله مهم این است که خود و خانواده‌تان درون خانه بمانید. اگر به هنگام وقوع طوفان گرد و غبار بیرون از خانه بودید، نزدیکترین ساختمان را پیدا کنید، داخل آن شوید و پناه بگیرید. این راه در زمان وقوع طوفان در حال گسترش، بهترین روش حفاظت از خود در برابر طوفان گردو غبار است.

اطمینان حاصل کنید که حیوانات خانگی شما در زمان وقوع طوفان گرد و غبار در داخل خانه باشند. اگر حیواناتی دارید که نمی‌توانند داخل خانه ببرید، سعی کنید از آن‌ها در برابر طوفان محافظت کنید و مطمئن شوید که سرپناه دارند.

روش 2. حفاظت از خود در خارج از خانه

مقابله با طوفان گردوخاک

  1. اگر در زمان وقوع گرد و غبار در محیط خارجی قرار دارید در صورت امکان وارد فضای داخلی ساختمان شوید. در زمان طوفان گرد و غبار هشدارها را پیگیری کنید و آن‌ها را نادیده نگیرید. اگر راهی برای ورود به داخل ساختمان دارید، به سرعت وارد ساختمان شوید.

ساختمان‌های امن بسیار ایده آل هستند، اما در زمان طوفان هر سازه ای که بتواند از شما در برابر خطرات احتمالی محافظت کند مناسب است.

طوفان گردوغبار

  1. پناه بگیرید و اگر نتوانستید داخل یک ساختمان یا یک ماشین شوید. یک مکان امن را پیدا کنید تا بتوانید از خود در مقابل طوفان محافظت کنید. فقط مطمئن شوید از مناطقی که ممکن است خطرناک باشد فاصله گرفته‌اید.

از قرار گرفتن در بستر رودها و یا رودخانه‌ها اجتناب کنید. طوفان گرد و غبار اغلب به دنبال خود رعد و برق در پیش دارد، بنابراین ممکن است منطقه‌ای که گمان می‌کنید در آن در امان هستید به سرعت تبدیل به یک نقطه ناامن و وقوع سیل شود.

محافظت در برابر گردوغبار

  1. مواد محافظتی را پیدا کنید. مهمتر از همه، وسیله‌ای برای محافظت از تنفس خود بیابید. اگر شما نتوانستید داخل شوید، قبل از شدید شدن طوفان، وسیله‌ای برای حفاظت از تنفس خود پیدا کنید که این در حالت ایده آل می‌تواند یک ماسک فیلتردار باشد. اما هر ماسکی یا پارچه‌ی ضخیمی می‌تواند کافی باشد و از ورود گردو غبار به داخل دهان و بینی شما جلوگیری کند.

پارچه نمی‌تواند از ورود ذرات به سیستم‌ تنفسی شما جلوگیری کند، اما بهتر از هیچ چیز است. این به شما کمک خواهد کرد که حداقل میزان کمتری از ذرات وارد سیستم تنفسی شما شود تا اکسیژن مورد نیاز برای نفس کشیدن و زنده ماندن را داشته باشید.

سعی کنید در زمان وقوع طوفان گرد و غبار از خانه خارج نشوید. اگر برای خروج مصمم هستید باید از یک ماسک فیلتردار مخصوص و یک عینک محافظ استفاده کنید تا از دهان، بینی و چشم شما در مقابل گرد و غبار محافظت کند. این وسایل به شما کمک خواهد کرد تا اطمینان حاصل کنید که گرد و غبار وارد چشم، بینی و دهان شما نمی‌شود، چرا که گرد و غبار برای سلامتی شما بسیار خطرناک است و می‌تواند برای شما مشکلات جدی تنفسی ایجاد کند و یا حتی موجب مرگ شود.

محافظت در برابر گردوخاک

  1. چشم‌ها، بینی و دهان خود را بپوشانید. قبل از وقوع طوفان و یا در اسرع وقت باید صورت خود را بپوشانید. با این کار می‌توانید از سیستم تنفسی خود محافظت کنید و از آسیب دیدن چشم‌ها جلوگیری کنید.

علاوه بر این، با یک کلاه و یا گوشه‌ای از لباس، گوش خود را بپوشانید. گرد و غبار به راحتی می تواند وارد گوش شما شود و برای شما مشکل ایجاد کند. پس باید علاوه بر محافظت از چشم، بینی و دهان، از گوش خود نیز محافظت کنید.

روش 3. اگر در هنگام وقوع گرد و غبار در خودرو بودید چه کار کنید

محافظت در برابر گردوغبار در ماشین

  1. یک کیت اضطراری برای اتومبیل خود فراهم کنید. یک کیت اضطراری گرد و غبار به عنوان یک کیت خانگی جامع نخواهد بود، اما اگر در طوفان گرد و غبار گرفتار شوید بسیار مفید و کاربردی خواهد بود. یک کیت اضطراری خودرو که به شما در طوفان گرد و غبار کمک می کند باید شامل موارد زیر باشد:
  • کابل عایقدار و گیره دار
  • فلر یا مثلث خطر
  • چراغ قوه با باتری‌های اضافی
  • جعبه کمک‌های اولیه
  • مواد غذایی فاسد نشدنی (مانند مواد غنی از پروتئین)
  • آب
  • ابزار اصلی (انبردست، آچار، پیچ گوشتی)
  • رادیو (با باتری اضافی)
  • پتو یا کیسه خواب (لباس اضافی)
  • تلفن همراه و شارژر

مقابله با طوفان گرد و خاک در ماشین

  1. اگر در زمان وقوع طوفان گرد و غبار در حال رانندگی هستید رانندگی را متوقف کنید، چرا که رانندگی در این زمان کاری خطرناک است. در نزدیکترین مکان، ماشین خود را پارک کنید. توجه کنید که این مکان تا حد امکان محافظت شده باشد. تا جایی که امکان دارد از جاده خارج شوید، ماشین را خاموش کنید و اطمینان حاصل کنید که تمام پنجره‌ها بسته هستند.

تا رسیدن به یک مکان امن و حفاظت شده، حتما مطمئن شوید که چراغ‌هایتان روشن است. از خط سفید در مرکز جاده به عنوان راهنما استفاده کنید. این کار را تا زمانی انجام دهید که بتوانید جایی را برای پناه گرفتن پیدا کنید.

محافظت در برابر طوفان گرد و غبار

  1. اگر در کنار جاده و خارج از جاده هستید، چراغ اتومبیل خود را خاموش کنید. در حالی که به نظر می رسد روشن کردن چراغ اتومبیل یک ایده خوب برای نشان دادن خود به وسایل نقلیه دیگر است، اما روش مناسبی نیست. چرا که ممکن است رانندگان کناری تصور کنند که شما در جاده در حال حرکت هستید و چراغ‌های روشن اتومبیل‌ شما ممکن است موجب گمراهی دیگر رانندگان شود.

به جای روشن کردن چراغ‌های خودرو، فقط مطمئن شوید که ماشین شما کاملا خارج و در کنار جاده است. این کار از شما بهتر محافظت می‌کند و به حفظ ایمنی سایر رانندگان نیز کمک خواهد کرد.

مقابله با گرد و خاک در ماشین

  1. اطمینان حاصل کنید که همه پنجره‌ها و در‌های خودرو بسته باشند. در زمان وقوع طوفان گرد و غبار، ممکن است گرد و غبار از طریق دریچه‌ها به ماشین شما وارد شود، بنابراین بستن همه دریچه‌ها و درب و پنجره‌ها مساله بسیار مهمی است.

در زمان وقوع طوفان گرد و غبار بسیار شدید، با وزش باد قوی، حتی ممکن است نیاز باشد تا با قطعه‌ای پارچه دریچه‌ها را بپوشانید، به طوری که گرد و غبار وارد ماشین نشود. هدف از انجام این کارها این است که از ورود گرد و غبار به داخل خودرو تا آنجا که می‌توانید جلوگیری کنید.

محافظت در برابر طوفان گرد و خاک در ماشین

  1. منتظر پایان طوفان باشید. اکثر طوفان‌های گرد و غبار مدت زمان کوتاهی دارند. بهتر است تا پایان طوفان گرد وغبار در مکان کنونی خود باقی بمانید و تغییر مکان ندهید. و از رفتن به مکان‌های شلوغ خودداری کنید. در طول مدت طوفان گرد وغبار بهتر این است که شما در ماشین خود پناه بگیرید و بودن در ماشین خیلی بهتر از بودن در فضای باز می‌باشد.

منبع: Wiki How

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.