عوارض و معایب دستگاه تصفیه هوا چیست؟ – یونیزه کردن هوا چه مضراتی دارد؟

آیا دستگاه های تصفیه هوا عوارض دارند؟ لزوما خیر. اغلب دستگاه های تصفیه کننده موجود در بازار فقط هوای آلوده را پاک می‌کنند و هیچ‌گونه عوارضی بر محیط و سلامت افراد نمی‌گذارند. اما برخی از انواع این دستگاه ها ممکن است تولیدکننده گاز ازون باشند.

چرا باید از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنیم؟

در سال‌های اخیر میزان آلودگی هوا در شهرها و حتی روستاها افزایش چشمگیری داشته است. زندگی در هوای آلوده ارتباط مستقیمی با تشدید یا ابتلا به بیماری های مختلف مخصوصا بیماری های تنفسی دارد.

آلودگی هوای تهران

همچنین وجود حجم عظیمی از ریزگردها و گرد و غبار در شهرهای جنوبی و غربی کشورمان باعث به خطر افتادن سلامتی هموطنانی که در این مناطق زندگی می‌کنند می‌شود.

بر طبق مطالعات انجام گرفته در سازمان حفاظت زیست‌محیطی ایالات‌متحده آمریکا، آلودگی هوای خانه تا 5 برابر بیشتر از هوای بیرون است. عوامل گوناگونی مانند فرمالدهید، احتراق و دود ناشی از پخت و پز، ترکیبات آلی فرّار، مو و شوره حیوانات خانگی، دود سیگار و… علاوه بر ورود آلاینده ها از بیرون باعث آلودگی هوای خانه می‌شوند.

بنابراین با استفاده از دستگاه تصفیه هوا در خانه می‌توان درصد بالایی از آلاینده ها را از بین برد. استفاده از این دستگاه برای سالمندان، کودکان و نوزادان، مادران باردار و افراد مبتلا به بیماری های تنفسی که در محیط‌های آلوده زندگی می‌کنند ضروری است.

دستگاه تصفیه هوا چگونه کار می‌کند؟

دستگاه های تصفیه هوا می‌توانند تا 99.97% آلاینده های موجود در هوا را تصفیه کنند. این کار به دو صورت کلی انجام می‌پذیرد بنابراین دستگاه های تصفیه هوا براساس عملکرد فناوری فیلتراسیون به دو نوع تقسیم می‌شوند: فعال و پسیو.

خرید دستگاه تصفیه هوا هانیول آمریکا

فناوری‌های فیلتراسیون دستگاه های تصفیه هوا

تکنولوژی مورد استفاده در فیلتراسیون دستگاه های تصفیه هوا شامل دو نوع است. یکی از موارد مهمی که پیش از خرید دستگاه تصفیه هوا باید به آن توجه داشت، نوع فناوری فیلتراسیون به کار رفته در دستگاه است.

  1. فیلتراسیون غیرفعال (Passive)

نحوه عملکرد فیلترها در فناوری پسیو به این صورت است که جریان هوای محیط توسط فن های دستگاه به داخل آن مکش می‌شود. سپس این هوای آلوده با گذر از فیلترها، تصفیه شده و از سمت دیگر دستگاه، هوایی پاک خارج می‌شود. به این شکل، آلاینده ها در فیلترهای دستگاه باقی می‌مانند. استفاده از این فناوری هیچ‌گونه عوارضی در پی ندارد.

طراحی دستگاه تصفیه هوا

  1. فیلتراسیون فعال (Active)

در فناوری فیلتراسیون اکتیو، ذرات آلاینده هوا یونیزه می‌شوند. فرآیند یونیزاسیون ذرات باعث می‌شوند تا آلاینده ها ته‌نشین شده و در سطح زمین رسوب کنند.

با وجود تبلیغاتی که درباره این فناوری می‌شود اما باید توجه داشت که یونیزاسیون باعث تولید گاز ازون خواهد شد که برای سلامتی بسیار خطرناک است. ازون می‌تواند به ریه ها و کل دستگاه تنفسی آسیب‌هایی جدی وارد کند.

بنابراین توصیه می‌شود از دستگاه های تصفیه کننده هوایی که از یونیزاسیون استفاده می‌کنند خودداری کنید.

تصفیه هوا با یونیزاسیون

مضرات گاز ازون در تنفس

ازون گاز بی رنگی است که از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است و ترکیبی ناپایدار و به شدت واکنش‌پذیر است. وجود ازون با غلظت بسیار پایین در هوا می‌تواند باعث سوزش چشم و بینی شود.

میزان بیشتر آن باعث سردرد، تهوع، سرگیجه، تنگی نفس و تشدید علائم بیماری آسم و برونشیت شود.

در غلظت‌های بالاتر ممکن است باعث آب آوردن ریه و فلج تنفسی و در نتیجه مرگ شود.

باید توجه داشت که کودکان و سالمندان حساسیت بیشتری نسبت به گاز ازون دارند.

+بیشتر بخوانید: مطلب سایت شرکت کنترل کیفیت هوا درباره مضرات گاز ازون

One thought on “عوارض و معایب دستگاه تصفیه هوا چیست؟ – یونیزه کردن هوا چه مضراتی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.