آلوده ترین شهرهای ایران و جهان کدامند؟

آلودگی هوا در بسیاری از شهرها در سراسر جهان به عنوان یک مشکل شناخته شده است و به دلیل رشد شهرنشینی، صنعت و تغییرات آب و هوایی، این مشکل همچنان وجود دارد. در زیر برخی از شهرهایی که به عنوان آلوده ترین شهرهای جهان شناخته می‌شوند را بررسی می‌ کنیم.

آلوده ترین شهرهای جهان

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۲۱، لیستی از شهرهایی که با مشکلات آلودگی هوا مواجه هستند عبارتند از:

۱. دهلی نو، هند: با مشکلات شدید آلودگی هوا و ذرات ریز معلق در هوا، دهلی نو به عنوان یکی از آلوده ترین شهرهای جهان شناخته می ‌شود. آلودگی هوای شهر به دلیل ترافیک سنگین، صنایع غیرمجاز، سوخت نامناسب و سیاست ‌های نادرست در مدیریت زباله و … بسیار شدید است.

آلودگی هوای دهلی نو

۲.  لاهور، پاکستان: لاهور نیز به عنوان یکی از آلوده‌ ترین شهرهای جهان شناخته می‌ شود. مشکلات آلودگی هوای این شهر به دلیل ترافیک سنگین، صنایع آلاینده، سوخت نامناسب و کیفیت پایین سوخت در خودروها بسیار شدید است.

۳. کراچی، پاکستان: کراچی با آلودگی هوای شدید و ترافیک سنگین به عنوان یکی از آلوده ترین شهرهای جهان شناخته می‌شود.

۴. پکن، چین: پکن با مشکلات شدید آلودگی هوا و ذرات ریز معلق در هوا، به عنوان یکی از آلوده ترین شهرهای جهان محسوب می شود.

۵. داکا، بنگلادش: با جمعیت ۱۵ میلیون نفر و مشکلات شدید آلودگی هوا، داکا یکی از شهرهای جهان با بیشترین آلودگی هوا است.

آلوده ترین شهرها در طول تاریخ

با پیشرفت صنعتی و رشد شهرنشینی، آلودگی هوا یکی از مشکلات مهم زیست محیطی در سطح جهانی شده است. در طول تاریخ، برخی از شهرهایی که به عنوان آلوده ترین شهرها شناخته می‌ شوند عبارتند از:

۱.  لندن، انگلستان: در دهه ۱۹۵۰ میلادی، دود صنایع و حمل و نقل در لندن باعث تشدید آلودگی هوا شده و باعث شد در سال ۱۹۵۲ گرما و بخار آلوده باعث مرگ بیش از ۴ هزار نفر شود.

آلودگی هوای لندن

۲.  لس آنجلس، آمریکا: در دهه ۱۹۴۰ میلادی، افزایش استفاده از خودروها و صنایع در لس آنجلس باعث شد تا آلودگی هوا در این شهر به اوج خود برسد.

۳.  دهلی نو، هند: این شهر در حال حاضر به عنوان یکی از شهرهای آلوده ترین جهان شناخته می‌شود، اما این مسئله تنها در سال‌های اخیر رخ نداده است. در دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی، دهلی نو نیز با مشکلات آلودگی هوا مواجه بوده است.

۴.  بیروت، لبنان: در دهه ۱۹۷۰ میلادی، آلودگی هوا در بیروت به اوج خود رسید و باعث شد اعتراضاتی در بین مردم شکل گیرد.

۵.  تگزاس، آمریکا: در دهه ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ میلادی، صنایع نفت و شیمیایی در تگزاس باعث شد تا آلودگی هوا به مرز قابل قبولی نزدیک شود.

مهم است بدانید که این فهرست تنها شامل برخی از شهرهایی است که در گذشته با آلودگی هوا مواجه شده‌ اند.

آلوده ترین شهرهای ایران کدامند؟

آلودگی هوا یکی از مشکلات شایع در بسیاری از شهرهای ایران است اما در برخی از شهرها به میزان بسیار زیادی از سایر شهرها بیشتر است. در زیر به برخی از آلوده‌ ترین شهرهای ایران اشاره می‌ کنیم:

۱.  تهران: به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر ایران، تهران با ترافیک سنگین و صنایع زیاد، به عنوان یکی از آلوده‌ ترین شهرهای ایران شناخته می‌ شود.

۲.  اهواز: مرکز استان خوزستان با مشکلات شدید آلودگی هوا و گرد و غبار، از جمله آلوده ترین شهرهای کشور به حساب می آید.

۳. اصفهان: اصفهان با ترافیک سنگین و صنایع زیاد، با هوایی به شدت آلوده دست و پنجه نرم می کند.

۴. کرج: مهمترین شهر استان البرز با مشکلات شدید آلودگی هوا، به عنوان یکی از آلوده‌ترین شهرهای ایران شناخته می‌ شود.

۵. زاهدان: این شهر با وجود طوفان های گرد و خاک و خشکسالی از جمله شهرهای کشور است که مشکلات زیادی با آلودگی هوا دارد.

آلودگی هوای تهران

آلودگی هوای تهران

آلودگی هوای تهران یکی از بزرگترین چالش‌های محیط‌ زیستی در ایران است و در سال‌ های اخیر به یکی از بدترین حالت‌ های خود رسیده است. عوامل زیادی در آلودگی هوای تهران دخیل هستند، اما بیشترین تأثیر را ترافیک خودرو و وجود صنایع آلاینده دارد.

در روزهای آلوده، شاخص آلاینده‌ های هوای تهران شامل ذرات معلق، اکسید نیتروژن، اکسیدکربن و اوزون به بالاترین مقدار خود می‌رسد که می ‌تواند برای سلامت افراد مخصوصا کودکان و سالمندان بسیار خطرناک باشد.

با توجه به اینکه تهران دروازه ‌ای برای ورود بادهای آلوده از جنوب است، مشکل آلودگی هوا در این شهر بیشتر از دیگر شهرهای کشور است. همچنین در فصول سرد سال، وارونگی دما از اثر تداخل آلودگی هوا با آب و هوای سرد و پراکنده بر فرایند تشکیل آلودگی هوا تأثیر می‌گذارد و این مشکل را تشدید می‌ کند.

به منظور کاهش آلودگی هوای تهران، اقداماتی مانند کنترل ترافیک و راه ‌اندازی مجموعه ‌هایی برای جمع ‌آوری زباله و پاکسازی هوای شهر انجام شده است. همچنین در سال‌ های اخیر، اجرای طرح تولید، توزیع و استفاده از سوخت ‌های پایدار و سبز مانند گاز طبیعی و انرژی خورشیدی به منظور کاهش آلودگی هوا مورد توجه قرار گرفته است.

دستگاه تصفیه هوای هانیول

دستگاه تصفیه هوا هانیول یکی از پرفروش ترین دستگاه های تصفیه هوا در ایران است. هر کدام از انواع این دستگاه ها از فناوری فیلتراسیون پیشرفته ای بهره می برند که در شاتل های فضایی ناسا مورد استفاده قرار گرفته است. سه فیلتر به کار رفته در دستگاه های تصفیه هوای هانیول مدل ایرتاچ شامل یک فیلتر اولیه برای فیلتر ذرات بزرگتر، فیلتر هپا و فیلتر کربن اکتیو اختصاصی هانیول با نام HiSiv می شود. این فیلترها قادرند تا 99.99% آلاینده های موجود در هوا را از بین ببرند.

همچنین دستگاه تصفیه هوای هانیول مدل Airtouch X از یک فیلتر لامپ Uv برای از بین بردن میکروب ها و ویروس هایی مانند کرونا، آنفولانزا H1N1 و قارچ ها و سایر میکروارگانیسم ها بهره می گیرد. دیگر دستگاه ها از همان فناوری فیلتراسیون پسیو یا غیرفعال استفاده می کنند که هیچ گونه ضرر و عارضه ای برای اعضای خانه ندارد.

دستگاه تصفیه هوای ایرتاچ

خرید دستگاه تصفیه هوای هانیول

شرکت مرکز کنترل ایران، نماینده رسمی هانیول آمریکا در ایران با بیش از 40 سال سابقه، محصولات تصفیه هوای این شرکت را در ایران عرضه و گارانتی کرده است. همه ی دستگاه های تصفیه هوای ارائه شده دارای 18 ماه گارانتی مکا (مرکز کنترل ایران) هستند.

همچنین فیلترهای مختلف این تصفیه کننده های هوا توسط شرکت مرکز کنترل ایران عرضه شده است و امکان خرید آنها در هر زمان وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره یا خرید دستگاه های تصفیه هوای هانیول و فیلترهای آنها می توانید با مرکز تماس شرکت مرکز کنترل ایران به شماره 02157859 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.