11 روش تصفیه هوا در خانه – رفع آلودگی هوای خانگی

تصفیه هوای خانه از انواع آلاینده ها به یکی از دغدغه‌های مهم شهروندانی تبدیل شده است که در شهرهایی با هوای آلوده زندگی می‌کنند. اما پاک نگه داشتن هوای خانه به آن سادگی که به نظر می‌آید نیست. چرا که علاوه بر ورود آلودگی از بیرون، عواملی در خانه وجود دارد که هوا را آلوده می‌کنند. بنابراین آلودگی هوای خانگی بیش از آلودگی هوای بیرون است.

آلودگی ناشی از پخت و پز، رنگ دیوارها، چوب مبلمان، پرز فرش، شوره و مو حیوانات خانگی مانند سگ و گربه، عطر و بوها و… از جمله مواردی هستند که باعث کاهش کیفیت هوای خانه می‌شوند.

تخفیف دستگاه تصفیه هوای هانیول

چگونه هوای خانه را تصفیه و پاک سازی کنیم؟

روش های مختلفی برای بهبود کیفیت و تصفیه هوای خانه وجود دارد که غیر از استفاده از دستگاه تصفیه هوا، هیچ کدام از روش ها به صورت قطعی و کامل، آلاینده ها را از بین نمی‌برند. در ادامه مطلب برخی از این روش ها ارائه می‌شوند.

1. استفاده از گیاهان تصفیه کننده هوا

تصفیه هوای خانه با گیاهان

گیاهان خانگی و آپارتمانی علاوه بر زیبایی و جلوه بخشیدن به محیط خانه، خاصیت تصفیه کنندگی نیز دارند.

برخی از گیاهان قادرند تا بعضی از آلاینده های موجود در هوا مانند دی اکسید کربن را جذب و اکسیژن را برگردانند. همچنین با ایجاد رطوبت، فضای محیط خانه را مطبوع می‌کنند و خشکی هوا را کاهش می‌دهند.

گیاهان تصفیه کننده هوای خانه به پیشنهاد ناسا

2. استفاده از اسانس ها

در حضور اسانس هایی مانند اسانس دارچین، سرکه، رزماری، آویشن، لیمو، گریپ فروت، گل میخک، برگ چای و …، ویروس ها، قارچ ها، باکتری ها و هر نوع کپکی نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند.

تحقیقات دانشگاه ایالتی وبر آمریکا نشان می‌دهد که این اسانس ها تا 99.96% از آلودگی های باکتریایی موجود در هوا را از بین می‌برند.

این اسانس ها را می توان به عنوان مخلوطی از مواد ضد عفونی کننده شامل برگ کاج، دارچین،آویشن، اکالیپتوس، لیمو و گریپ فروت برای از بین بردن میکروب ها و تصفیه هوا استفاده کرد.

این ترکیب را برای تنفس بهتر و پاک کردن هوا می‌توانید به صابون و مواد شوینده اضافه کنید.

3. باز کردن درها و پنجره ها

باز کردن پنجره برای تصفیه هوای خانه

در صورتی که در شهر یا روستایی زندگی می‌کنید که هوای آن تمیز و بدون آلودگی است، می‌توانید برای خروج آلودگی هوای خانگی، درها و پنجره ها را باز بگذارید.

استفاده از کولر نیز باعث می‌شود تا این آلاینده ها به سمت خارج خانه هدایت شوند.

باید توجه داشت در صورتی که هوای بیرون آلوده است، باز گذاشتن درها، پنجره ها و سایر منافذ می‌تواند باعث ورود آلاینده های خطرناک به داخل خانه شود.

4. حذف منابع آلوده کننده هوا

تصفیه دود سیگار در خانه

چه چیزهایی هوای خانه را آلوده می‌کنند؟ بعد از پیدا کردن عوامل آلودگی هوای خانه، باید اقدام به حذف آن‌ها نمود.

عوامل ایجادکننده گرد و غبار، دود ناشی از استعمال دخانیات و سیگار، احتراق، رطوبت بیش از حد، عوامل متصاعدکننده بو و عطرهای ناخوشایند، چسب چوب، رنگ و … از جمله مواردی است که می‌توانند هوای خانه را آلوده کنند.

در صورتی که لازم است سیگار بکشید، سعی کنید این کار را در بالکن یا محیط بیرون از خانه انجام دهید. مواد موجود در توتون سیگار می‌تواند باعث تشدید بیماری های تنفسی و ریوی شود.

با حذف عوامل آلوده کننده، آلاینده های هوا نیز از بین می‌روند. هرچند حذف تمام عوامل به نظر دور از دسترس می‌آید.

5. پاک نگه داشتن خانه

تمیز نگه داشتن خانه

گردگیری، جارو کشیدن فرش ها و موکت ها، شستشو و تمیز کردن سرامیک و پارکت کف خانه می‌تواند تا حد زیادی به از بین بردن آلاینده ها کمک کند.

گرد و غبار، حشرات میکروسکوپی، باکتری ها، قارچ ها و … در پرزهای فرش مخفی می‌شوند و با جارو کردن می‌توان آن‌ها را از بین برد.

6. کم کردن ریزش مو و شوره حیوانات خانگی مانند سگ و گربه

ریزش مو و شوره حیوانات خانگی مانند سگ و گربه

مو و شوره حیوانات خانگی می‌تواند باعث تشدید بیماری هایی چون آسم و آلرژی های تنفسی شود. این ذرات در هوا یا در پرز فرش ها پراکنده و در هنگام تنفس، وارد دستگاه تنفسی انسان می‌شوند.

برای کاهش حجم مو و شوره حیوانات سعی کنید به طور مرتب موهای آن ها را برس بکشید. این کار را در محیط بیرون از خانه انجام دهید تا مو و شوره آن ها در خانه پخش نشود.

اگر حیوان خانگی شما در بیرون از خانه و یا محیط‌های آلوده قرار گرفت، پیش از وارد شدنش به خانه بدن او را برس بکشید و یا در صورت امکان او را بشویید.

سعی کنید اصول بهداشتی را برای نگهداری از گربه یا سگ خود رعایت کنید.

7. از بین بردن حشرات و جانوران موذی

تمیز کردن سطل زباله

حشراتی چون سوسک ها، مورچه و حیوانات موذی مانند موش ها می‌توانند عامل آلودگی محیط و حتی آلودگی هوا و همچنین ناقل بیماری های گوناگون باشند.

برای پیشگیری از حضور این جانوران سعی کنید محیط خانه را تمیز نگه دارید و از ریختن مواد غذایی در نقاط مختلف خانه خودداری کنید.

سطل زباله را هر چند وقت یک بار کاملا بشویید و ضد عفونی کنید.

از روش های مقابله با جانوران موذی استفاده کنید و تا جایی که امکان دارد آن‌ها را از بین ببرید.

8. کاهش رطوبت محیط خانه

رطوبت باعث رشد قارچ ها و کپک ها می‌شود. در صورتی که در مناطق مرطوب زندگی می‌کنید و یا استفاده زیادی از کولرهای آبی دارید، باید سعی کنید برای جلوگیری از رشد قارچ ها میزان رطوبت خانه را کاهش دهید.

در صورتی که میزان رطوبت در خانه شما بالاست، برای کاهش آن سعی کنید از کولرهای گازی در خانه استفاده کنید.

9. جوشاندن سرکه در آب برای تصفیه هوا

سرکه به دلیل خاصیت اسیدی که دارد به عنوان یک تمیزکننده طبیعی شناخته می‌شود. با کمک سرکه می‌توان جرم های دیوار و کف خانه را از بین برد. همچنین برای پاک کردن هوا، می‌توان به مدت دو ساعت سرکه و آب را جوشاند تا هوای محیط را ضد عفونی کند.

با این حال تاثیرات منفی تایید نشده‌ای از جوشاندن سرکه در آب بر روی عملکرد مغز و حافظه بیان شده است.

10. استفاده از شمع های مومی

شمع مومی برای تصفیه هوای خانه

شمع های پارافینی رایج، مواد شیمایی مضری را از خود منتشر می‌کنند که برای سلامتی دستگاه تنفسی انسان خطرناک است.

اما شمع های مومی نه تنها این مواد را در هوا پخش نمی‌کنند بلکه باعث اضافه شدن یون های منفی می‌شوند. این یون های منفی می‌توانند برخی از آلاینده های موجود در هوا را با انجام فرآیند یونیزاسیون از بین ببرند.

پیش از خرید این شمع ها توجه داشته باشید که جنس آن‌ها 100% از موم باشد.

11. استفاده از دستگاه تصفیه هوا

بهترین دستگاه تصفیه هوا

خرید دستگاه تصفیه هوا هانیول + فیلترهای تصفیه هوا

بهترین روش برای مقابله با آلودگی هوای خانگی، خرید دستگاه تصفیه هوا است. این دستگاه ها قادرند تا 99.97% آلاینده های موجود در هوا را از بین ببرند.

دستگاه تصفیه هوای هانیول مدل ایرتاچ با برخورداری از سه فیلتر قدرتمند می‌تواند در مدت زمان کوتاهی هوای خانه را از انواع آلاینده ها پاک کند.

فیلتر اولیه، فیلتر هپا و فیلتر کربن اکتیو انحصاری هانیول با نام HiSiv در این دستگاه ها مورد استفاده قرار گرفته اند.

برای خرید دستگاه تصفیه هوای هانیول با مرکز تماس شرکت مرکز کنترل ایران، مکا نمایندگی رسمی هانیول در ایران تماس بگیرید.

خرید دستگاه تصفیه هوا هانیول آمریکا

2 thoughts on “11 روش تصفیه هوا در خانه – رفع آلودگی هوای خانگی

  1. دوست عزیز حالت برق گرفتگی دگ چیه؟؟ یعنی هی جرقه میزنی؟؟
    بعدش یعنی سنسور چی دادن بهت؟؟ سنسورت شاید خرابه دور موتورت رفته بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.