رفع بوی بد خانه | از بین بردن بوی فاضلاب در خانه

رفع بوی بد خانه از مهمترین دغدغه های خانم های خانه دار است. بوی ناخوشایند در برخی موارد ممکن است برای افراد خانواده و مخصوصا مهمان ها و کسانی که از بیرون وارد خانه می شوند بسیار آزاردهنده باشد.

حتی در صورتی که هر روز سراسر خانه را با آب و مواد ضد عفونی کننده بشویید باز هم به دلایل مختلف امکان دارد این بوی بد از بین نرود.

رفع بوی بد خانه به سادگی امکانپذیر است اگر بتوان منشأ بو را کشف کرد. در این مطلب به برخی از عوامل بوی بد خانه می پردازیم و سپس راه حل هایی برای رفع بو ارائه خواهیم داد.

رفع بوی بد آشپزخانه

رفع بوی بد آشپزخانه

بوی بد در آشپزخانه به دلایل مختلف ایجاد می شود. مهمترین عامل آن گرفتگی لوله های فاضلاب است. این بو از سینک ظرفشویی یا چاه فاضلاب تعبیه شده در کف آشپزخانه ها منتشر می شود. ممکن است علت این بوی نامطبوع، گرفتگی و مسدود شدن لوله ها باشد.

رفع بوی بد فاضلاب آشپزخانه

گرفتگی لوله های فاضلاب آشپزخانه اغلب به دلیل گیر کردن مواد غذایی است. بنابراین توصیه می شود برای پیشگیری از این مشکل، در قسمت خروجی سینک از یک صافی استفاده کنید.

اما در صورتی که لوله ها مسدود شده باشند می توانید از لوله بازکن ها استفاده کنید. باید توجه داشته باشید که لوله بازکن های قوی حاوی مواد سمی و خطرناکی هستند که استشمام آن ها ممکن است باعث بروز عوارض و آسیب هایی برای بدن شود.

رفع بوی بد فاضلاب آشپزخانه

استفاده از سرکه و جوش شیرین

استفاده از بازکننده های طبیعی نیز یکی دیگر از راه حل هاست. ترکیب جوش شیرین و سرکه یا لیمو و جوش شیرین می تواند تا حدی گرفتی های معمولی لوله فاضلاب را برطرف کند.

برای این کار می توانید نصف پیمانه جوش شیرین را درون لوله سینک بریزید و سپس نصف پیمانه سرکه را نیز اضافه کنید. با این روش، ترکیب سرکه و جوش شیرین با یکدیگر واکنش نشان می دهند.

بعد از نیم ساعت با باز کردن شیر آب، لوله را پاک کنید. در صورتی که همچنان بوی نامطبوع به شمام می رسد این روش را چندین بار تکرار کنید.

استفاده از یخ و نمک و لیمو

خرده های یخ را درون لوله سینک بریزید و سپس نمک را داخل لوله بپاشید. چند بار این کار را تکرار کنید و در هر مرحله کمی آبلیمو و پوست لیمو را به آن اضافه کنید تا بوی بد از بین برود.

رفع بوی بد سطل زباله

رفع بوی بد سطل زباله

علاوه بر شست و شوی مرتب سطل، سعی کنید همواره از کیسه های زباله ی محکم درون سطل برای ریختن زباله ها استفاده کید.

همچنین جوش شیرین به عنوان یک پاک کننده ی طبیعی می تواند آلودگی ها و چربی های دیواره داخلی سطل زباله را از بین ببرد و باعث رفع بوی بد شود. استفاده از چند قطره آب لیمو نیز می تواند سطل را خوشبو کند.

رفع بوی چربی در آشپزخانه

آشپزخانه به دلیل آنکه محل پخت و پز غذا است، همواره دیوارهایی چرب و دوده گرفته دارد که باعث ایجاد بوی نامطبوع می شود.

برای جلوگیری از بوی چربی، هرچندوقت دیوارها را با مواد شوینده بشویید.

تمیز کردن دیوار

از هود برای حذف دود و بخار ناشی از پخت و پز استفاده کنید.

همچنین می توانید یک کاسه سرکه سفید را در آشپزخانه قرار دهید تا بعد از چند ساعت بوی بد چربی را از بین ببرد.

رفع بوی بد یخچال

رفع بوی بد یخچال

یخچال و فریزر به دلیل آن که محل نگهداری مواد غذایی مختلف هستند بعد از مدتی بوی نامطبوع آن غذاها را در محیط خود نگه می دارند.

در صورتی که ماده غذایی ای بیش از حد نرمال در یخچال بماند و فاسد شود، بوی بد آن تا مدت ها در یخچال باقی خواهد ماند. بنابراین برای پیشگیری از وقوع آن، سعی کنید همیشه به مواد غذایی داخل یخچال سر بزنید.

با این حال در صورتی که درون یخچال دچار بوی نامطبوع شد، می توانید دیواره ی داخلی آن را با آب و جوش شیرین و با استفاده از یک دستمال نرم از چربی پاک کنید.

توجه داشته باشید که ابتدا یخچال را از برق بکشید و تمام مواد غذایی و قفسه ها را از آن خارج کنید.

بعد از شست و شوی یخچال، کمی قهوه ی خرد شده در بشقاب بریزید و یک شبانه روز در یخچال بگذارید.

همچنین می توانید یک سیب زمینی را نصف کنید و هر دو قسمت را در نقاط مختلف یخچال قرار دهید تا بوی بد یخچال را به خود بگیرند.

قرار دادن چند چای کیسه ای در تمام محیط یخچال نیز می تواند برای رفع بوی بد موثر باشد.

از بین بردن بوی غذا در خانه

ماندگی بوی روغن و سوختگی در هوای خانه بعد از پخت و پز یکی از مشکلاتی است که افراد خانه همواره با آن درگیرند. استفاده از برخی روش های ساده می تواند تا حد زیادی از شدت این بو بکاهد.

باز کردن پنجره ها

مطمئنا روشن کردن هود و باز کردن پنجره ها برای جریان یافتن هوا هنگام پخت و پز و بعد از آن می تواند تاثیر بسزایی در از بین بردن بوی غذا داشته باشد.

استفاده از بخار لیمو

بعد از پخت غذا یک قابلمه را پر از آب کنید. سپس چند تکه لیمو را برش داده و درون آب بریزید و ظرف را روی شعله بگذارید تا جوش بیاید.

تَف دادن وانیل و دارچین

برای رفع بوی بد غذا همچنین می توانید کمی دارچین و لیمو را در ماهی تابه مخلوط کنید و آن را تف دهید. یا می توانید وانیل و چوب دارچین را در آب در حال جوش بریزید تا بوی بد غذا را از هوای خانه از بین ببرد.

چرخاندن حوله مرطوب در هوا

حوله مرطوب

حوله ای را با آب خیس کنید و در محیط خانه و جاهایی که شدت بو بیشتر است بچرخانید. از سرکه نیز به جای آب می توانید بهره بگیرید.

رفع بوی بد سرویس بهداشتی

رفع بوی بد دستشویی

پیش از هر کاری از باز بودن لوله های فاضلاب سرویس بهداشتی مطمئن شوید. در صورتی که لوله ها دچار گرفتگی شده بودند می توانید از روش های رفع بوی بد فاضلاب که در بالا توضیح داده شد استفاده کنید.

همچنین برای رفع بوی بد توالت، وضعیت تهویه و فن های دستشویی را بررسی کنید.

تهویه دستشویی

تمیز کردن دیوارها و مخصوصا کاسه ی توالت با مواد شوینده را هرچندوقت انجام دهید. در صورت حساسیت به بوی مواد شوینده و وایتکس می توانید از نوشابه گازدار نیز استفاده کنید.

آتش زدن کبریت برای رفع بوی بد دستشویی

روشن کردن کبریت باعث از بین رفتن بوی بد در فضای بسته می شود. می توانید همزمان چند کبریت را در دستشویی روشن کنید و این کار را چند ار تکرار کنید تا برای مدتی از بوی نامطبوع خلاص شوید.

استفاده از اسپری سرکه و آبلیمو

مقدار یکسانی آب، سرکه و آبلیمو را در یک اسپری پاش بریزید و در محیط توالت اسپری کنید. سرکه باعث از بین رفتن بوی بد دستشویی و آبلیمو باعث معطر شدن هوا می شود.

استفاده از اسپری و خوشبوکننده های مصنوعی

استفاده از اسپری برای رفع بوی بد

یکی از آسان ترین روش ها برای رفع بوی بد دستشویی به طور موقت، استفاده از اسپری های خوشبوکننده هوا است که توسط کارخانه های مختلف تولید و عرضه شده است.

اما به دلیل ماهیت شیمیایی آن ها، توصیه می شود از خوشبوکننده های طبیعی مانند سرکه، لیمو، پرتقال و سایر مرکبات، جوش شیرین و وانیل جوشانده شده برای رفع بوی بد توالت استفاده کنید.

استفاده از عود

دود کردن عود

در صورتی که با بوی عود مشکلی ندارید می توانید از آن در نقاط مختلف خانه از جمله دستشویی استفاده کنید. عود علاوه بر از بین بردن بوی بد و خوشبو کردن هوا، به ضد عفونی کردن محیط نیز کمک می کند.

رفع بوی سیگار در خانه

رفع بوی سیگار در خانه

در صورتی که در خانه سیگار می کشید یا مهمان هایتان در فضای داخل خانه دخانیات استعمال می کنند احتمالا با مشکل باقی ماندن بوی بد سیگار در هوای خانه مواجه خواهید شد.

اگر افراد غیر سیگاری در خانه زندگی می کنند یا به آنجا رفت و آمد دارند، این بو به مشکلی جدی تبدیل خواهد شد. برای رفع این مشکل نیز راه حل هایی وجود دارد.

روشن کردن شمع

روشن کردن شمع برای رفع بوی بد

روشن کردن شمع در خانه باعث می شود تا بوی بد سیگار از بین برود. برای رفع سریع تر بود، چند شمع را بطور همزمان در نقاط مختلف خانه روشن کنید.

استفاده از سرکه

می توانید حوله ای را در محلول آب و سرکه قرار دهید و در فضایی که بوی سیگار بیشتر احساس می شود در هوا بچرخانید.

یا یک کاسه سرکه را در خانه قرار دهید تا بوی سیگار را از بین ببرد. برای رفع بوی سرکه نیز می توانید از خوشبوکننده ها استفاده کنید.

رفع بوی بد با سرکه

استفاده از زغال گداخته

قرار دادن زغال گداخته در نقاط مختلف خانه یکی دیگر از راه های رفع بوی سیگار است. برای این کار چند تکه زغال را بر روی ظرف قرار دهید و در قسمت هایی که بوی سیگار شدیدتر است بگذارید.

از بین بردن بوی بد فرش

کسانی که از حیوانات خانگی مانند سگ و گربه نگهداری می کنند ممکن است با مشکل آلودگی و بوی بد فرش مواجه شوند.

همچنین ریختن غذا و مایعات روی فرش بعد از مدتی باعث بو گرفتن آن می شود. غیر از ارسال فرش به قالیشویی ها، روش های خانگی نیز برای رفع بوی بد فرش وجود دارد.

استفاده از اسطوخودس برای رفع بوی فرش

نصف پیمانه برگ گل اسطوخودوس را خرد کرده و در هاون له کنید. در مرحله بعد به اندازه یک پیمانه جوش شیرین به آن اضافه و آن ها را مخلوط کنید. سپس آن را بر روی فرش بپاشید و چند ساعت صبر کنید تا به همان حالت بماند. در آخر با جاروبرقی مواد را از روی فرش بردارید.

جوش شیرین بوی بد فرش را از بین می برد و اسطوخودوس باعث معطر شدن آن می شود.

جارو کردن فرش

رفع بوی فرش با جوش شیرین و سرکه

جوش شیرین را بر روی نقاطی از فرش که بوی نامطبوعی دارد بریزید و یک شبانه روز صبر کنید. سپس با جارو، فرش را از جوش شیرین پاک کنید.

بعد از آن با یک دستمال نمدار بر روی فرش بکشید. سپس برای اطمینان بیشتر، کمی سرکه سفید را با آب ترکیب کرده و بر روی فرش اسپری کنید. برای اطمینان از پاک شدن کامل سرکه و جوش شیرین، از شامپو فرش استفاده کنید.

از بین بردن بوی بد فرش و موکت با بوراکس

از بین بردن بوی بد فرش و موکت با بوراکس

بوراکس یک ماده معدنی و از نمک های اسید بوریک است که در شوینده ها کاربرد فراوانی دارد.

برای رفع بوی فرش کمی پودر بوراکس را بر روی قسمت هایی از فرش یا موکت که بوی شدیدی دارد بریزید. نیم ساعت تا یک ساعت صبر کنید و سپس فرش را جارو بکشید. به این ترتیب به راحتی از بوی بد فرش خلاص خواهید شد.

استفاده از دستگاه تصفیه هوا برای رفع بوی بد خانه

دستگاه تصفیه هوا هرچند منبع بوی بد را از بین نمی برد اما قادر است تا بوهای مختلف موجود در هوا را تصفیه کند.

بوی سیگار، بوی رنگ، دود، بوی چربی، بوی غذا، بوی فاضلاب و… توسط یک دستگاه تصفیه هوای خوب از هوای خانه پاک خواهند شد.

مهمتر از آن، کاربرد اصلی تصفیه کننده هوا برای رفع آلودگی هوای خانه است. تنفس آلاینده های موجود در هوای خانه ممکن است باعث ابتلا به بیماری هایی چون آسم، تنگی نفس، سرفه مزمن و حتی سرطان دستگاه تنفسی شوند.

دستگاه تصفیه هوای هانیول مدل Air Touch

بهترین دستگاه تصفیه هوا

مرکز کنترل ایران، نمایندگی هانیول در ایران، محصولات تصفیه هوای شرکت هانیول مدل ایرتاچ را در ایران عرضه و گارانتی کرده است.

این دستگاه ها برای متراژهای مختلف قابل استفاده اند و با فیلترهای قدرتمندی که از فناوری فیلتراسیون شاتل های فضایی ناسا بهره می برند قادرند تا 99.97% آلاینده ها و بوی های موجود در هوا را از بین ببرند.

خرید دستگاه تصفیه هوای هانیول + فیلترهای تصفیه هوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.