آیا فیلتر هپا (HEPA) دستگاه های تصفیه هوا می توانند ویروس کرونا را جذب کند؟

دستگاه های تصفیه هوا با فیلتراسیون HEPA، ذرات به اندازه (و بسیار کوچکتر از) ویروس COVID-19 را به طور موثری جذب می کنند.

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که آیا دستگاه تصفیه هوا می تواند به محافظت در برابر عفونت نیز کمک کند؟ از نظر تئوری پاسخ مثبت است، اما از ماه ژوئیه سال 2020 مشخص نیست که تا چه میزانی می توانند تأثیر عملی داشته باشند. با شروع ماه آوریل محققان ابراز نگرانی کردند که این ویروس ممکن است از طریق هوا نیز منتقل شود. در اوایل ماه جولای، تعداد قابل توجهی از متخصصان در نامه ای به سازمان بهداشت جهانی WHO استدلال کردند که ویروس از طریق هوا منتقل می شود. از آن زمان، سازمان بهداشت جهانی شروع به پذیرفتن این احتمال کرده است.

اندازه و ابعاد ویروس کرونا

اندازه و ابعاد ویروس کرونا

قطر ویروس COVID-19 تقریباً 0.125 میکرون (125 نانومتر) است. این رنج در محدوده ذراتی است که توسط فیلترهای HEPA با کارایی فوق العاده جذب می شوند (یعنی ذرات 0.01 میکرون (10 نانومتر) و بالاتر). بسیاری از رسانه ها نادرست اظهار داشته اند که ذرات با قطر کمتر از  0.3 میکرون توسط فیلترهای HEPA جذب نمی شوند از این رو این فیلترها نمی توانند  ویروس های کرونا موجود در هوا را جذب کنند. اما این یک فرضیه نادرست است. تحقیقات فنی ناسا در مورد فیلتراسیون توسط دستگاه های تصفیه هوای دارای فیلتر HEPA، به خوبی توضیح می دهد که فیلترهای HEPA کارایی بسیار بالایی در جذب ذرات فوق ریز با قطر کمتر از 0.3 میکرون را دارند.

آیا دستگاه تصفیه هوا ویروس کرونا  را از بین می برد؟

اما این مساله الزاما به معنای این نیست که دستگاه تصفیه هوا بتواند به تنهایی از شما در برابر ویروس کرونا محافظت کند. از 16 ژوئن سال 2020، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) بیان کرد که ویروس کرونا عمدتا از طریق تماس فرد به فرد و از طریق تماس فرد با قطرات تنفسی مملو از ویروس که از طریق سرفه و عطسه خارج می شوند، منتقل خواهد شد. این مساله واضح است که افراد روزانه در معرض خطرات ناشی از انتقال ویروس از طریق ارتباط با یکدیگر در جامعه یا محیط کار و .. هستند.

این مساله یک دلیل کلیدی است که نباید استفاده از دستگاه های تصفیه کننده هوای دارای فیلتر HEPA را اولین و مهمترین روش در برابر ویروس COVID-19 دانست. کاتلین اوون، مهندس مشاور با نزدیک به 40 سال تجربه در زمینه فیلتراسیون هوا، بیان می کند: “نکته مهم برای گفتن این که آیا فیلتر HEPA فایده ای خواهد داشت یا نه این است که آیا شما به فیلتر دسترسی دارید یا خیر.” در صورت استفاده از این نوع فیلتر اگر ویروس در هوا باشد، HEPA آن را جذب می کند.

ممکن است استفاده از دستگاه های تصفیه کننده هوا با فیلتر HEPA برای مقابله با ویروس کرونا اولویت نباشد. اما استفاده از آن توصیه می شود. همچنین توصیه می کنیم که در درجه اول به توصیه های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، از جمله رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک در خارج از منزل، شستن مداوم دستان و سطوح قابل لمس با صابون و مواد ضد عفونی کننده، عمل کنید.

دستگاه تصفیه هوای هانیول مدل ایرتاچ

تصفیه هوا هانیول

شرکت آمریکایی هانیول چند سالی است انواع دستگاه ها تصفیه هوا را تولید می کند. یکی از مدل های مطرح این دستگاه ها، مدل ایرتاچ است.

تصفیه هوای ایرتاچ با بهره گیری از سه فیلتر قدرتمند می تواند تا 99.97% آلاینده ها، ذرات معلق، عطر و بوی ناخوشایند، دود و ترکیبات آلی فرّار را تصفیه کند. فیلترهای این دستگاه شامل یک فیلتر اولیه، یک فیلتر هپا و یک فیلتر کربن اکتیو است.

فیلتر کربن اکتیو این دستگاه با نام HiSiv که فیلتر اختصاصی هانیول است از تکنولوژی مورد استفاده در شاتل های ناسا بهره می گیرد.

شرکت مرکز کنترل ایران نماینده رسمی هانیول در ایران است که با بیش از 40 سابقه دستگاه های تصفیه هوای هانیول مدل ایرتاچ را در ایران عرضه کرده است.

برای مشاوره یا خرید دستگاه می توانید با مرکز تماس شرکت با شماره تلفن 02157859 تماس حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.