درمان سرفه با سیاه دانه

سرفه به عنوان یک روش دفاعی برای بدن است که هنگام ورود اجسام درشت و ریز مثل آلاینده ها و گرد و خاک به مجرای تنفسی اتفاق می افتد. سرفه به علل مختلفی روی می دهد. از جمله دلایل بروز سرفه می توان به بیماری ها مانند آسم و آنفولانزا، ورود ذرات معلق به گلو، رفلاکس معده، آلودگی هوا، وجود جسم خارجی، حساسیت، دلیل روانی و … اشاره کرد. با توجه به افزایش روزهای آلوده و طوفان های گرد و خاک، بسیاری از افراد دچار انواع مختلف سرفه ها می شوند و حتی ممکن است این موضوع باعث اختلال در روند زندگی آنها شود. برای بهبود هوای خانه می توان از یک دستگاه تصفیه هوا استفاده نمود.

سرفه در صورتی که به حالت مزمن دربیاید یا شدت آن باعث آسیب به گلو شود حتما باید هرچه سریعتر درمان شود. با این حال اغلب سرفه ها با درمان های خانگی بهبود می یابند و یا حداقل تا مدتی تسکین پیدا می کنند. اما در صورتی که سرفه ها مزمن و شدید بودند نیاز است تا برای درمان دارویی به پزشک متخصص مراجعه شود.

برای درمان خانگی سرفه می توان از راهکارها و خوراکی های مختلفی کمک گرفت. درمان سرفه با عسل و سیاه دانه از جمله بیهترین روش ها برای خلاص شدن از سرفه های مزمن است. در این مقاله به روش های درمان سرفه با سیاه دانه خواهیم پرداخت.

خواص سیاه دانه

خواص سیاه دانه

سیاه دانه خواص بسیاری برای بدن دارد. از جمله خواص آن می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش وزن، تقویت مو، کاهش قند خون و برای درمان سرفه اشاره کرد. سیاه دانه، دانه ی کوچک و سیاه رنگی است که معمولا در طبخ غذاهای مختلف می توان از آن همراه با سایر مواد غذایی استفاده کرد. برای سیاه دانه خواص بسیاری برشمرده اند که برخی از آنها را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

مصرف سیاه دانه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده که در نتیجه بهبود عملکرد بدن در مقابل بیماری ها و حذف میکروب ها حاصل می شود. این دانه های حاوی مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی مفید هستند که برای مقابله با انواع سرطان ها می توان از آنها کمک گرفت. همچنین حفظ سلامت مو و تقویت ریشه های آن از دیگر خواص این ماده ی خوراکی مفید است.

از سیاه دانه می توان برای کنترل و کاهش وزن نیز بهره برد. مصرف منظم این دانه به دستیابی به یک تناسب اندام مناسب کمک می کند. از مهمترین خواص سیاه دانه می توان در درمان آلرژی و حساسیت، درمان سرفه خشک ، سرماخوردگی، آنفولانزا و بیماری ناشی از ویروس کرونا اشاره کرد.

در ادامه مقاله به موارد و روش های مصرف سیاه دانه برای درمان سرفه خشک و مزمن می پردازیم.

درمان سرفه با سیاه دانه

سیاه دانه یکی از بهترین مواد غذایی برای از بین بردن علائم سرفه است. این دانه اگر با عسل و لیمو مخلوط شود می تواند به سرعت سرفه های مزمن را تسکین دهد و علائم آن را بصورت موقت و دائمی از بین ببرد.

برای درمان سریع سرفه می توان از ترکیب های زیر برای تسکین استفاده کرد.

سیاه دانه و عسل برای درمان سرفه

سیاه دانه و عسل برای درمان سرفه

علاوه بر سیاه دانه، خواص عسل نیز بر کسی پوشیده نیست. عسل نیز سرشار از آنتی اکسیدان است و به تنهایی برای درمان سرفه مورد استفاده قرار می گیرد. اما ترکیب آن با سایر مواد غذایی مانند سیاه دانه، لیمو، زنجبیل، چای سبز و … می تواند تاثیر آن را بیشتر کند.

برای ترکیب سیاه دانه و عسل می توان پودر سایه دانه را در عسل مخلوط کرد. همچنین می توان هر دو ماده ی غذایی را با آب جوش ترکیب کرده و سپس مصرف کرد. تکرار این موضوع باعث تسکین علائم سرفه ها خواهد شد.

روغن سیاه دانه برای درمان سرفه

روغن سیاه دانه برای درمان سرفه

استفاده از روغن سیاه دانه به تنهایی می توان برای درمان سرفه مثمر ثمر واقع شود. همچنین از ترکیب آن با سایر ماده های درمان کننده سرفه مانند عسل نیز می توان به روند بهبودی کمک کند. برای این کار می توانید یک قاشق چا خوری روغن سیاه دانه را با یک قاشق چای خوری عسل مخلوط کرده و این ترکیب را دو بار در روز میل نمایید.

این ترکیب علاوه بر از بین بردن انواع سرفه، می تواند برای درمان آسم ، سرماخوردگی، آلرژی، سل، ورم لوزه یا حنجره، برونشیت، ذات الریه و … نیز موثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.