روش های درمان سرفه با عسل – عسل برای درمان خانگی سرفه

سرفه اگر حالت مزمن و شدید به خود بگیرد می تواند باعث ایجاد دردسرهای بسیاری برای فرد و اطرافیان او شود. همچنین اگر سرفه درمان نشود ممکن است به دستگاه تنفسی آسیب برساند. سرفه ها عواملی دارند که باید شناسایی شوند اما بطور معمول درمان سرفه با روش های خانگی قابل انجام است و فقط در برخی موارد نیاز به مراجعه به پزشک وجود دارد.

باید توجه داشت که با توجه به شیوع ویروس کرونا و در نظر گرفتن این موضوع که سرفه های خشک و شدید یکی از علائم ابتلا به بیماری کووید 19 است توصیه می شود حتما مراقبت های بیشتری به عمل آورید و تست های لازم جهت تشخیص بیماری را انجام دهید.

خواص عسل

خواص عسل

همواره از گذشته ی بسیار دور از عسل به عنوان یک ماده ی غذایی غنی و با فواید بسیار استفاده شده است. از مهمترین خواص عسل می توان به خاصیت ضد باکتریایی، خواص تغذیه ای، ضد آلرژی و حساسیت، تقویت حافظه، تقویت انرژی بدن و قوای جسمی اشاره کرد. همچنین می توان از عسل برای درمان بیماری های مختلف بهره گرفت. برخی از این بیماری ها شامل موارد زیر است:

  • کنترل و درمان دیابت
  • کمک به بهبود سرطان ها
  • بهبود مشکلات و بیماری های معده و دستگاه گوارش
  • مقابله با عفونت ها
  • درمان آکنه
  • بهبود و درمان آسم
  • درمان حالت تهوع
  • کاهش اضطراب
  • درمان اگزما و حساسیت های پوستی
  • درمان حساسیت فصلی
  • درمان آلرژی

همچنین یکی از مهمترین فواید عسل برای درمان انواع سرفه است که می تواند مانند یک داروی شفابخش باعث کاهش شدت و تعداد سرفه ها و درمان آن شود.

روش های درمان سرفه با عسل

در این مقاله قصد داریم روش های خانگی برای درمان سرفه را معرفی کنیم که در همه ی آنها از عسل استفاده شده است. عسل یک ماده ی غذایی مفید است که در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله درمان انواع سرفه بسیار موثر است.

عسل را می توان با سایر مواد غذایی ترکیب کرد و به صورت دمنوش یا معجون میل نمود. مصرف این دمنوش ها و معجون ها علاوه بر بهبود عملکردهای بدن، می تواند تا حد زیادی به درمان سرفه های خشک و مزمن کمک کند.

بهتر است به جای داروهای ضد سرفه که دارای قند بالا و ترکیبات شیمیایی هستند از مواد طبیعی مانند عسل برای کاهش علائم سرفه استفاده کرد.

درمان سرفه با عسل و لیمو

درمان سرفه با عسل و لیمو

شاید بتوان گفت بهترین و ارزان ترین دارو برای درمان انواع سرفه، خودن ترکیب عسل با لیمو باشد. این ترکیب به دلیل خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتری که دارد باعث کاهش عوامل التهاب گلو و سینه می شود. عسل با نرم کردن مجرای گلو باعث تسکین سرفه خواهد شد. لیمو نیز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، دفع سموم و از بین بردن میکروب ها و ویروس ها خواهد شد.

می توان عسل و آبلیمو را در یک فنجان آب گرم ترکیب کرد و بعد آن را میل نمود. تکرار چندباره ی این کار موجب از بین رفتن علائم سرفه می شود.

برای درمان سرفه شبانه یا درمان سرفه کودکان در شب ها نیز می توانید از این معجون پیش از خواب برای کودک خود استفاده کنید. توجه داشته باشید که مصرف عسل برای کودکان زیر یک سال به دلیل بروز بوتولیسم توصیه نمی شود.

درمان سرفه با عسل و زنجبیل

ترکیب عسل و زنجبیل می تواند تاثیر بسزایی در درمان انواع بیماری های تنفسی از جمله سرفه و بهبود عملکرد و سلامت دستگاه تنفسی داشته باشد. ترکیب این دو ماده در درمان سایر بیماری ها از جمله انواع سرطان ها، سوء هاضمه، بهبود عملکرد و سلامت قلب، کنترل قند خون، کاهش درد، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان آسم و … مورد استفاده قرار گیرد.

مخلوطی از زنجبیل و عسل علاوه بر درمان سرفه های خشک و مزمن، می تواند برای درمان سرفه های ناشی از سرماخوردگی و آنفرولانزا نیز مصرف شود. همچنین خوردن این ترکیب غذایی برای تقویت بدن در برابر ویروس کرونا توصیه می شود.

برای تهیه این ترکیب می توانید دمنوش زنجبیل را با عسل و لیمو ترکیب کرده و نوش جان کنید. همچنین می توانید زنجبیل را خرد و له کرده و پس از ترکیب با عسل میل نمایید.

درمان سرفه با عسل و سیر

آنزیم های موجود در سیر باعث تقویت سیستم ایمنی و در نتیجه تسکین التهاب ناشی از سرفه می شود. علاوه بر این ترکیب سیر و عسل می تواند تاثیر زیادی در کاهش وزن، تنظیم فشار خون، بهبود عملکرد قلب، سلامت حافظه و مغز، سلامت پوست و … داشته باشد.

برای مصرف این معجون می توانید عسل و سیر را ترکیب کنید. باید سیر را به تکه های ریز خرد کرده یا له کنید و آن را از شب قبل در ظرف عسل قرار دهید و صبح روز بعد ناشتا میل کنید. در صورتی که از طعم سیر خوشتان نمی آید می توانید تکه های ریز خرد شده ی سیر را قورت دهید.

درمان سرفه با عسل و سیاه دانه

درمان سرفه با عسل و سیاه دانه

دانه های سیاه دانه را می توان پس از مخلوط کردن با عسل میل نمود اما برای تاثیر بیشتر در درمان سرفه ها، بهتر است از روغن سیاه دانه برای ترکیب با عسل استفاده شود. این روغن تاثیر بسیار قوی بر درمان انواع سرفه های شدید و مزمن دارد.

می توانید یک قاشق چای خوری روغن سایه دانه را با یک قاشق چای خوری عسل ترکیب کنید و این معجون را دو بار در روز میل نمایید تا التهاب گلو از بین برود و سرفه تسکین یابد. این ترکیب برای درمان انواع سرفه، آنفولانزا، سرماخوردگی، برونشیت، آسم، ذات الریه و سایر بیماری ها و مشکلات تنفسی مفید است.

دستگاه تصفیه هوا برای پیشگیری از سرفه

تصفیه هوا هانیول

روش هایی که در بالا ارائه شد برای درمان سرفه و تسکین علائم آن کاربرد داشت اما می توان برای پیشگیری از بروز و ابتلا به سرفه ی خشک نیز روش های مختلفی را امتحان کرد. یکی از این راهکارها استفاده از یک دستگاه تصفیه هوای خانگی است. این دستگاه ها قادرند تا 99.97% آلاینده های موجود در هوای خانه را فیلتر و پاکسازی کنند.

استفاده از دستگاه تصفیه هوا در زمان آلودگی هوا می تواند تا حد زیادی از ابتلا به بیماری های تنفسی جلوگیری کند. همچنین عوامل متعددی در خانه وجود دارند که باعث آلوده شدن هوای خانه می شوند و یک دستگاه تصفیه هوای خوب می تواند هوای محیط خانه را تمیز و عاری از آلاینده های مضر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.