روش های مقابله با گرد و خاک در خانه

اخیرا هجوم گرد و خاک و ریزگردها به شهرها به دلیل خشکسالی در کشورمان افزایش پیدا کرده است. ذرات گرد و غبار به راحتی وارد دستگاه تنفسی می شوند و در برخی موارد ممکن است باعث آسیب های جدی به سلامت ریه ها و سایر اعضای تنفسی شهروندان وارد شود.

ورود گرد و خاک به خانه

از طرف دیگر، ورود این گرد و غبار به فضای داخل خانه غیر از به خطر انداختن سلامت اعضای خانه، باعث آلودگی و کثیف شدن محیط خانه نیز می شود. ذره های گرد و خاک به راحتی بر روی سطوح قرار می گیرند و یک لایه خاک اثری است که از حضور آنها به جا می ماند. این ذرات باعث بیماری هایی همچون آسم، آلرژی و حساسیت، سرفه خشک و مزمن و سایر مشکلات تنفسی می شود.

با توجه به اینکه تعداد روزهایی که طوفان گرد و خاک مهمان ناخوانده شهرهاست رو به افزایش است، باید روش هایی را برای جلوگیری از ورود این ذرات به محیط خانه پیاده کرد. همچنین باید برای کاهش آسیب های این پدیده، بیش از قبل به سلامت خود و خانواده اهمیت داد.

در این مقاله به معرفی برخی از راهکارها برای پیشگیری از آلودگی خانه با گرد و خاک و روش های مقابله با آن می پردازیم.

روش های مقابله با گرد و خاک در خانه

راه های ساده ای برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به خانه وجود دارد که با انجام آنها می توان تا حد زیادی به مقابله با هجوم ریزگردها پرداخت.

استفاده از پادری

مقابله با گرد و خاک در خانه با پادری

یکی از راه های ورود گرد و خاک به خانه از طریق منفذ باز زیر در است. همچنین هر بار ورود به خانه باعث انتقال حجمی از آلودگی از طریق کفش ها به کف خانه می شود. استفاده از یک پادری علاوه بر زیبایی بخشیدن به محیط خانه باعث جلوگیری از ورود گرد و خاک از طریق منفذ باز زیر در به محیط داخل می شود.

بستن درز پنجره ها

باید توجه داشته باشید که اصلی ترین راه نفوذ گرد و خاک به خانه حین طوفان ها، از طریق پنجره هاست. پس تا حد ممکن از باز کردن پنجره ها خودداری کنید. همچنین برای اطمینان بیشتر می توانید از نوارهای درزگیر برای جلوگیری از ورود گرد و خاک به خانه کمک بگیرید.

استفاده از پرده های ضخیم

پرده ها که روی پنجره ها قرار می گیرند می توانند تا حد ممکن مانع ورود گرد و خاک و سایر آلاینده ها به خانه شوند. پرده های توری نمی تواند مانع مناسبی برای جلوگیری از ورود گرد و خاک به خانه باشد. بنابراین اگر در مناطقی زندگی می کنید که طوفان گرد و غبار به کرات اتفاق می افتد، بهتر است از پرده های ضخیم برای پنجره های خود استفاده کنید.

بستن دریچه های کولر

اگر از کولرهای آبی استفاده می کنید حتما دریچه های کانال کولر را با کاغذ ضخیم یا پارچه بپوشانید. با این حال مشکل ورود گرد و خاک از طریق کولر در تابستان ها و هوای گرم که مجبور به روشن کردن کولر هستید وجود خواهد داشت. در صورت امکان حین طوفان های گرد و غبار از روشن کردن کولر آبی خودداری کنید.

استفاده کمتر از فرش ها

گرد و خاک در فرش

پرز فرش ها محل مناسبی برای تجمع ذرات گرد و غبار است. با هر بار راه رفتن روی فرشی که مملو از گرد و خاک است باعث پخش شدن ذرات در هوای خانه می شویم. اگر از فرش استفاده می کنید تا حد ممکن سعی کنید تعداد دفعات جارو کشیدن را بیشتر کنید تا با کمک جاروبرقی بتوانید این ذرات گرد و خاک را از بین ببرید.

گردگیری سطوح

مقابله با گرد و خاک در خانه

هرچند ممکن است کار پرزحمتی به نظر بیاید اما برای از بین بردن گرد و غبار موجود در سطوح، نیاز است تا خانه بطور مرتب گردگیری و تمیز شود. این کار مخصوصا اگر در شهرهای آلوده و در معرض گرد و غبار و ریزگرد زندگی می کنید برای حفظ سلامتتان ضروری است.

استفاده از دستگاه تصفیه هوا

یکی از بهترین راهکارها برای از بین بردن آلاینده ها خطرناک و گرد و خاک در خانه، استفاده از یک دستگاه تصفیه هوای خانگی است. اگر این دستگاه تصفیه هوا از کیفیت خوب و فناوری فیلتراسیون پیشرفته برخوردار باشد، قادر خواهد بود تا تقریبا تمام ذرات و آلاینده های موجود در هوای خانه را از بین ببرد.

دستگاه تصفیه هوای هانیول مدل ایرتاچ

دستگاه تصفیه هوای هانیول مدل Airtouch A5 New

یکی از بهترین دستگاه های تصفیه هوای موجود در بازار، دستگا تصفیه هوا هانیول است که در فناوری فیلتراسیون آن از تکنولوژی به کار رفته در شاتل های فضایی ناسا با نام HiSiv استفاده شده است. این دستگاه ها قادرند تا 99/99% آلاینده ها موجود در هوا شامل آلاینده های ناشی از احتراق سوخت های فسیلی، ترکیبات آلی فرّار و بوهای ناخوشایند، ذرات گرد و خاک و حتی در برخی از مدل های آن، ویروس ها و باکتری های موجود در هوا از جمله ویروس کرونا و H1N1 را نیز از بین ببرند.

مرکز کنترل ایران نماینده رسمی هانیول در ایران با بیش از 40 سال سابقه، اقدام به عرضه دستگاه های تصفیه هوای هانیول در ایران نموده است. تمام دستگاه ها دارای 18 ماه گارانتی شرکت مرکز کنترل ایران هستند. همچنین این شرکت، فیلترهای مورد نیاز دستگاه ها را به مشتریان خود ارائه می دهد. این فیلترها شامل یک فیلتر اولیه، فیلتر هپا و فیلتر کربن اکتیو می شود. همچنین دستگاه تصفیه هوای هانیول مدل Airtouch X از یک لامپ Uv برای از بین بردن باکتری ها و ویروس ها نیز بهره می گیرد.

برای تهیه دستگاه های تصفیه هوای هانیول علاوه بر خرید از طریق فروشگاه اینترنتی دیجی کالا، می توانید با مرکز تماس شرکت مرکز کنترل ایران به شماره 02157859 نیز تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.